صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و هشت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

روند رو به رشد یک هلندی بااستعداد

زیرکزی، ستاره محبوب اولدترافورد

یاشوا زیرکزی خیلی زود ستاره محبوب هواداران منچستریونایتد شده است، او 26 دقیقه بعد از نخستین حضورش در ترکیب شیاطین سرخ گل پیروزی را برابر فولام زد تا تیم اریک تن هاخ فصل 2025-2024 را با پیروزی شروع کند؛ هیچ چیز مثل یک گل دیرهنگام پیروزی‌بخش باعث نمی‌شود بازیکنی تازه‌وارد در دل هواداران جا باز کند.
تماشاگران حاضر در اولدترافورد البته قبلاً او را دیده بودند، پنج سال قبل در لباس بایرن مونیخ. مهاجم آن موقع 18 ساله در بازی‌های ابتدایی تیم با مربیگری هانسی فلیک مورد استفاده قرار می‌گرفت در فصلی که باواریایی‌ها به سه‌ گانه قهرمانی لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان رسیدند. زیرکزی با آنکه بازیکن ثابت تیم نبود، اما در موفقیت‌های داخلی بایرن نقش داشت. در دسامبر 2019، بایرن در رده پنجم جدول بود و می‌توانست پایین‌تر هم برود چون بازی با فرایبورگ با تساوی یک بر یک به دقایق پایانی نزدیک می‌شد. زیرکزی به زمین فرستاده شد و 104 ثانیه بعد با پاس سرژ گنابری گل برتری را زد، سازنده گل دوم در وقت‌های تلف شده گل سوم را هم زد. چند روز بعد دوباره بایرن را نجات داد، این بار 149 ثانیه زمان می‌خواست تا در دقیقه 85 گل اول را وارد دروازه ولفسبورگ کند، گنابری یکی دیگر هم زد تا بایرن 2 بر صفر به پیروزی برسد. درخشش زیرکزی در عرصه بین‌المللی پاداش سفری بود که در سال 2007 در تیم محلی هکلینخن شروع شد و او در اسپارتان راهی به تیم حرفه‌ای آدو دن هاخ پیدا کرد. بعد از سه سال به آکادمی فاینورد رفت و برای تیم زیر 16 و زیر 17 سال این باشگاه بازی کرد که با اولی قهرمان لیگ و با دومی قهرمان جام حذفی شد. بیشتر بازیکنان تیم زیر 17 سال پیشنهادهایی دریافت کردند اما او صبر کرد. تیم‌های رقیب آژاکس و پی‌اس‌وی برایش گزینه نبودند، حس می‌کرد خیانت به فاینورد است. در تابستان 2017 انتقال به تیم‌های خارجی پیش آمد و رقابت برای جذب این جوان مستعد بین بایرن مونیخ و اورتون بود که برای دومی در یک تورنمنت بین‌المللی در جمهوری چک بازی کرده بود. خودش دو سال بعد گفت: «اورتون گزینه جدی بود، چون رونالد کومان مربی تیم بود و من مهاجمان زیادی جلوتر از خودم در تیم نداشتم، روملو لوکاکو به منچستریونایتد رفته بود و احساس می‌کردم آنجا فرصت بازی پیدا می‌کنم.»
او احتیاط کرد و منتظر ماند تا بایرن پیشنهاد بدهد. کمی طول کشید و در نهایت با ابتکار خودش این اتفاق افتاد: «دو بازی من در فاینورد را دیده بودند که بهترین بازی‌هایم نبود. به آنها گفتم اجازه بدهید سه روز تمرین کنم و بعد خودتان بررسی کنید.» همین برای پیشنهاد بایرن کافی بود. خودش می‌گوید بازیکنان جوان هلند آن موقع به انگلیس می‌رفتند اما از اولین بازیکنانی بوده که به آلمان رفته، ابتدا تیم زیر 17 سال، بعد تیم زیر 19 سال و در فصل دوم حضورش بازیکن تیم ب باشگاه شده بود.
فقط چند بار با تیم اول تمرین کرد و به اردوی تمرینی تیم در امریکا و قطر رفت. ناگهان رختکن مشترکی با روبرت لواندوفسکی، توماس مولر و مانوئل نویر به دست آورد. باید صبر می‌کرد، قرار نبود خیلی زود برای تیم اول باشگاه بازی کند. فلیک برای بازی لیگ قهرمانان برابر تاتنهام او را فراخواند و برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت قبل از آن بازی‌های اثرگذار لیگ مقابل فرایبورگ و ولفسبورگ. گل‌های زیرکزی حیاتی بود و فاصله بایرن با لایپزیگ به جای هشت امتیاز به چهار امتیاز رسید، در نهایت هم قهرمان شدند. به صورت قرضی به پارما و اندرلخت رفت تا تجربه بیشتری به دست آورد و در باشگاه بلژیکی موفق بود. او در تیمی که مربی فعلی بایرن، ونسان کمپانی، مربی‌اش بود، 15 گل و هشت پاس گل در لیگ بلژیک داشت.
آن سال‌ها برای تیم زیر 21 سال هلند هم بازی کرد و مربی تیم، اروین فان د لوی گفت این مهاجم ویژگی‌های متمایزی دارد: «آنچه باعث می‌شود، یاشوا با بقیه فرق کند، ترکیب بهترین ویژگی‌ها است، تکنیک، قدرت بدنی، انعطاف‌پذیری و توانایی بالا در گرفتن مؤثر توپ.»
فصل بعد به بولونیا قرض داده شد و باز هم باید صبر می‌کرد چون در فصل اول بیشتر به عنوان بازیکن جانشین مورد استفاده قرار می‌گرفت. فصل بعد، زیرکزی خودش را نشان داد و با 11 گل و پنج پاس گل نقش مهمی در رسیدن این تیم به سهمیه لیگ قهرمانان داشت. با بازی‌هایش در تیم ملی هلند به مربیگری کومان مور توجه قرار گرفت و به یورو رفت بعد از آنکه تیون کوپماینرز به دلیل مصدومیت کنار گذاشته شد.
در برد یک چهارم نهایی مقابل ترکیه اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و بعد از باخت مقابل انگلیس در نیمه نهایی گزارش شد در آستانه انتقال به منچستریونایتد است.
زیرکزی مهارت‌های زیادی را در اختیار تن هاخ قرار می‌دهد. او در سال‌های اخیر ویژگی‌های جدیدی به بازی‌اش اضافه کرده و علاوه بر قدرت جذب و حفظ توپ و دریبل زنی، استارت‌های سریع می‌زند. تکنیک و خلاقیت او شاخص است و می‌تواند هم‌تیمی‌ها را در موقعیت گلزنی قرار دهد. احتمالاً راسموس هویلان از آمدن او خیلی خوشحال می‌شود.

 

زیرکزی جای فان نیستلروی را می‌گیرد؟

18 سال از جدایی رود فان نیستلروی از منچستریونایتد می‌گذرد. او در پنج فصل 150 گل برای یونایتد زده و در رده یازدهم جدول بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه قرار دارد اما کمتر کسی به نسبت گلزنی او در هر بازی نزدیک شده است، 68/0 گل برای هر بازی. چنین انتظاری از یاشوا زیرکزی بی‌انصافی و غیرواقعی است چون این بازیکن 23 ساله اصلاً مهاجم نوک نیست، چیزی که در فان نیستلروی آشکارا بود.
اما بعد از ناکامی‌های بسیار هواداران یونایتد به دنبال یک گلزن تمام عیار دیگر هستند و خرید 5/36 میلیون پوندی از بولونیا نمی‌توانست شروعی بهتر از این داشته باشد. اریک تن هاخ مربی یونایتد گفت: «برایش خیلی خوشحالم، با این گل اعتماد به نفسش بالا می‌رود.»
فان نیستلروی در تابستان به کادر فنی تن هاخ اضافه شده و می‌تواند توصیه‌های لازم را به مهاجم هموطنش بکند.

جستجو
آرشیو تاریخی