ادعای پرسپولیس؛ تراکتور حدس می‌زد بیرانوند محروم شود

735 میلیون دادند تا 20 میلیارد بگیرند

محمد قراگزلو
خبر‌نگار


 بعد از انتشار شایعه مربوط به صدور رأی بیرانوند به سود پرسپولیس حالا در این باشگاه همه منتظر صدور رأیی هستند که رضا درویش را از استعفا دور و در این پرونده سربلند خواهد کرد. جلسه رسیدگی به شکایت پرسپولیس از بیرانوند روز 20 تیر و جلسه شکایت پرسپولیس از تراکتور 8 مرداد برگزار شد. بعد از جلسه دوم بود که هومن هدایتی معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد 20روز بعد رأی کمیته تعیین وضعیت اعلام خواهد شد. البته در آن جلسه نه به وکیل پرسپولیس و نه به نماینده باشگاه تراکتور تاریخ و زمان مشخصی برای صدور رأی گفته نشد پس احتمال اینکه رأی زودتر از بیست روز صادر شده باشد هم وجود دارد.
 
پرسپولیس مدعی محرومیت تراکتور
در آنچه به عنوان خبر غیررسمی درباره صدور رأی بیرانوند و تراکتور آمده، گفته شده باشگاه تراکتور از اتهام اغوای بیرانوند مبری شده اما پرسپولیس اعتقاد محکمی دارد که باشگاه تراکتور هم باید محروم شود. در قضیه شکایت پرسپولیس از یورگن لوکادیا، این مهاجم هلندی چهار ماه بعد از اینکه از پرسپولیس جدا شد به 14-13 باشگاه مختلف وصل شده بود تا اینکه در نهایت از یک تیم چینی سر درآورد اما فیفا در نهایت او را جریمه کرد. به همین خاطر پرسپولیس می‌گوید تحریک کردن بازیکن در خصوص فسخ قراردادهای غیرموجه حتماً نباید قبل از قرارداد با تیم دوم صورت گیرد و تیم دوم می‌تواند نقش تحریک‌کننده را ایفا کند. در واقع تحریک الزاماً نباید قبل از فسخ قرارداد بازیکن باشد و اینکه به بازیکن بگویند، از باشگاهت بیا بیرون یا به بازیکن پناه دهند هم به منزله اغوا خواهد بود. مثال ملموس برای این موضوع آنجاست که پدری فرزندش را تنبیه کند اما دایی آن کودک برای او بلافاصله پاداشی مثل خوراکی یا... در نظر بگیرد که این کار در نقش پناه دادن باشد. این مسأله وقتی به فوتبال و دو باشگاه رقیب تعمیم داده شود ماجرا جدی‌تر هم خواهد شد. در واقع اگر باشگاهی به خدمت بازیکن نیاز داشته باشد چنین اتفاقی از مصادیق تحریک به حساب می‌آید.
 
735 میلیون تمبر باطل کردند
باشگاه پرسپولیس برای ارائه لایحه شکایت از بیرانوند بیش از 700 میلیون تمبر باطل کرده که عدد چشمگیر و عجیبی است. رقم دقیق در این مورد 735 میلیون تومان است و ظاهراً معاون حقوقی و مدیران باشگاه پرسپولیس از پیروزی در این پرونده اطمینان داشتند که چنین هزینه‌ای متحمل شدند. این هزینه درباره لایحه علیه بیراوند و شکایت درباره قرارداد 19 میلیارد و 800 میلیونی او صورت گرفته است.
 
بیرانوند اصل حسن نیت را زیر پا گذاشت
باشگاه پرسپولیس مدعی است علیرضا بیرانوند در ماجرای پیش‌آمده اصل حسن نیت را زیر پا گذاشته است درحالی‌که این اصل یکی از مهم‌ترین اصول در هر قراردادی است. مثال این مورد درباره مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی است. ویلموتس قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران را فسخ کرده بود اما در بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی نشست. در آن زمان این موضوع از سوی جامعه حقوقی مطرح بود که ویلموتس در مسأله فسخ قراردادش از موضوع حسن نیت چشم‌پوشی کرده است اما فیفا اعلام کرد وقتی ویلموتس بعد از فسخ قرارداد روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته یعنی حسن نیتش را نشان داده که این مهم‌ترین اصل است. علیرضا بیرانوند اما در قبال فسخ قرارداد با پرسپولیس حسن نیت نداشت یا به صورت حقوقی بخواهیم بگوییم این اصل را رعایت نکرد. بیرانوند اگر ادعا داشته مبلغ 358میلیون از پرسپولیس ‌طلب داشته بعد از اینکه 19.8 میلیارد تومان از پرسپولیس گرفته می‌توانسته به باشگاه اعلام کند که هنوز 358میلیون تومان دیگر‌ طلب دارد اما انگار دنبال بهانه بوده درحالی‌که در قراردادهای ورزشی که اصل پایبندی و اصل حسن نیت اهمیت بالایی در همکاری طرفین دارد، فسخ قرارداد به عنوان آخرین راهکار در نظر گرفته شده است.
 
لایحه 3صفحه‌ای تراکتور مقابل لایحه 20 صفحه‌ای پرسپولیس
روز 8 مرداد جلسه شکایت باشگاه پرسپولیس از باشگاه تراکتور برگزار شد که در آن جلسه باشگاه پرسپولیس لایحه‌ای 20صفحه‌ای فرستاد اما تراکتور هیچ دفاعی نداشت. دیروز مظفری‌زاده مدیرعامل باشگاه تراکتور گفته بود این باشگاه منتظر بوده تا پرسپولیس اعتراض خود را مطرح کند و بعد آنها لایحه بدهند. باشگاه تراکتور بعد از چند روز لایحه دفاعیه خود را ارائه داده که فقط سه صفحه بوده و یکی از مواردی هم که به آن معترض شده این بوده که چرا پرسپولیس برای این لایحه تمبر باطل نکرده است؟! در صورتی که پرسپولیس می‌گوید تمبر باطل کرده و مشکلی از این بابت ندارد.
 
تراکتور حدس می‌زد بیرو محروم می‌شود
در باشگاه پرسپولیس این ذهنیت وجود دارد که تراکتوری‌ها احتمال می‌دادند که بیرانوند با محرومیت مواجه شود چرا که هم حسین پورحمیدی را در این تیم نگه داشتند و اجازه جدایی به او ندادند هم به بیرو پیشنهاد تمدید قرارداد برای یک فصل دیگر را دادند تا حداقل یک فصل و نیم از او استفاده کنند. دیروز مظفری‌زاده مدیرعامل باشگاه تراکتور گفته بود کارت بازی بیرانوند صادر شده و او مشکلی برای بازی کردن ندارد اما ماجرای فسخ غیرموجه با بازیکن غیرمجاز تفاوت دارد. در واقع بیرانوند برای باشگاه تراکتور بازیکن مجاز محسوب می‌شود و می‌تواند برایش کارت بازی هم بگیرد. همچنین تا زمانی که رأیی علیه باشگاه تراکتور صادر نشود نیز بیرو بازیکن مجاز محسوب می‌شود. با وجود این اگر حکم محرومیت چهارماهه بیرانوند درست باشد او حق حضور در هیچ مسابقه‌ای از جمله بازی‌های ملی را هم نخواهد داشت و این‌طوری کاملاً متضرر خواهد شد در صورتی که او یک سرمایه ملی است و شاید راهی برای تعامل و بازگشت او به میدان پیدا شود تا این بازیکن ملی تا این حد متضرر شود.

 

شایعه در شهر

بیرانوند 4 ماه محروم، 20 میلیارد جریمه
به نقل از فرهیختگان، بزودی رأی نهایی پرونده جنجالی شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند به خاطر فسخ قرارداد اعلام خواهد شد. آن‌طور که پیداست در کمیته تعیین وضعیت درباره مهم‌ترین سؤال این پرونده یعنی قانونی بودن یا نبودن فسخ قرارداد بیرانوند جمع بندی نهایی طبق مستندات و لوایح دفاعی ارائه شده انجام و فسخ قرارداد غیرقانونی تشخیص داده شده است.
به این ترتیب پیش بینی رأی هم با بررسی متن قوانین انضباطی اصلاً کار ساده‌ای نیست. علیرضا بیرانوند چهار ماه محروم شده و کل مبلغ قرارداد باقی مانده سال آخر خود را به عنوان غرامت باید به پرسپولیس بپردازد که رقم آن حدود ۲۰ میلیارد تومان است. همچنین طبق شنیده‌ها موضوع محرومیت نقل و انتقالاتی و جریمه باشگاه تراکتور به خاطر اغوای بیرانوند منتفی است و این باشگاه با این اتهام محکوم نخواهد شد. با این حال باید منتظر اعلام رسمی رأی پرونده از سوی فدراسیون فوتبال بمانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی