صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و چهار - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و چهار - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

کشتی آزاد و نتیجه‌ای تاریخی که ناقص ماند

رکورد 68 ساله نشکست

تیم ملی کشتی آزاد در المپیک 2024 پاریس بدون مدال طلا به کارش پایان داد اما نتیجه‌ای که ثبت شد به لحاظ تعداد مدال در تاریخ کشتی ایران کم‌نظیر است. شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد کشتی آزاد بدون مدال طلا به کارش پایان دهد اما حسن یزدانی و امیرحسین زارع به مدال طلا نرسیدند. حتی رحمان عموزاده که بی‌رحمانه به فینال رسیده بود هم در فینال در حسرت طلا ماند. با این حال عملکرد تیم ملی کشتی آزاد برخلاف انتقاداتی که به آن می‌شود، قابل دفاع بوده و در واقع اگرچه با مدال طلا همراه نشده و یا مثل کشتی فرنگی نبوده اما در پنج وزن چهار مدال گرفت که در تاریخ کشتی بی‌نظیر است.
 در حالی که این چند روز کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد مورد انتقاد قرار گرفته و حتی بعضی‌ها عملکرد این تیم را با سال گذشته مقایسه کردند، اما واقعیت این است که تیم ملی کشتی آزاد عملکرد فوق‌العاده خوبی داشت و نتایج این تیم نه‌تنها با جهانی سال گذشته قابل قیاس نیست بلکه یکی از بهترین نتایج تاریخ کشتی آزاد است.
این برای اولین بار بعد از المپیک 1956 است که کشتی آزاد ایران در المپیک سه فینالیست داشت و 4 مدال ارزشمند را به دست آورد. در المپیک 1956، تختی و حبیبی دو مدال طلا و مهدی یعقوبی به‌همراه محمدعلی خجسته‌پور دو مدال نقره برای کشتی آزاد در المپیک به دست آوردند که بهترین نتیجه تاریخ کشتی آزاد در المپیک‌هاست و حالا در المپیک 2024 هم کشتی ایران سه نقره توسط امیرحسین زارع، حسن یزدانی و رحمان عموزاده گرفت. یک مدال برنز هم امیرعلی آذرپیرا کسب کرد تا کشتی ایران بعد از المپیک 1956 برای اولین‌بار در المپیک‌ها صاحب چهار مدال شود.
این نتیجه تاریخی البته شیرین‌تر و مهم‌تر می‌شد اگر با مدال طلا همراه بود؛ طلایی که می‌شد حسن یزدانی بگیرد یا امیرحسین زارع مثل آب خوردن مدال طلای دسته 125 کیلوگرم را به دست بیاورد اما نشد. تیم ملی کشتی آزاد با کمی خوش‌شانسی و درایت می‌توانست به رکورد 68 ساله کشتی آزاد در المپیک‌ها پایان دهد. این تیم نشان داد توان ثبت نتایج به مراتب بهتر از این را هم داشت و شاید الان هم انتقادات به همین است که چرا از فرصت‌ها برای شکستن رکورد 68 ساله استفاده نکردند.
بعضی از آزادکاران نسبت به سال گذشته رشد عجیبی داشتند، به طور مثال رحمان عموزاده که با قدرت به فینال رسید، سال گذشته در قهرمانی جهان پنجم شد اما امسال تمام رقبای اصلی‌اش را درو کرد اما مقهور کشتی‌گیر ژاپنی شد. امیرعلی آذرپیرا هم سال گذشته از جدول حذف شده بود اما در المپیک عملکرد خیره‌کننده‌ای داشت و توانست به مدال برنز برسد. با این‌حال باید به چند موضوع اساسی فکر کرد که یکی از آنها داشتن مدیریت در تیم است؛ به طور مثال اگر کسی بود که بتواند رحمان عموزاده را مدیریت کند و فکر و ذکرش رقصیدن روی تشک و یا انتشار فیلم کری‌خوانی‌اش نباشد، می‌توانست نتایج بهتری کسب کند.
جستجو
آرشیو تاریخی