برخی از ارگان‌ها با فدراسیون فوتبال همکاری نمی‌کنند

رونمایی از VAR در گرو تأیید صدا و سیما

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار


بحث ورود و استفاده از تکنولوژی VAR به سریال هزار قسمتی تبدیل شده است.
 از زمان مطرح شدن ورود تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی تا به امروز افراد زیادی برای ورود VAR به کشور تلاش کردند، از مدیران گذشته فدراسیون فوتبال گرفته تا مسئولان کنونی این فدراسیون؛ همه اینها تلاش کردند تا تابوی ورود VAR شکسته شود و بالاخره چشم‌ها به جمال این تکنولوژی روشن شود.
 این اتفاق بالاخره رخ داد و با پیگیری‌های بسیار یک دستگاه کمک‌داور ویدیویی وارد کشور شد و در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک به بهره‌برداری رسید، البته این پایان موانع برای استفاده از VAR نیست و این کمک‌داور ویدیویی نیازمند تأیید برخی نهادهاست.
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال دیروز در خصوص موانع استفاده از VAR این‌گونه صحبت کرد: «کارهایی انجام شده، اما همچنان موانعی داریم. نیاز داشتیم تا سازمان صدا‌وسیما به ما تأییدیه بدهد تا بتوانیم هفت دستگاهی که آماده ورود به کشور است را وارد کنیم.»
 طبق پیگیری‌های «ایران ورزشی»، صدا و سیما باید از نظر فنی دستگاه VAR را بررسی و تأیید کند چرا که استفاده از دستگاه کمک‌داور ویدیویی در گرو هماهنگ بودن تجهیزات این دستگاه با تکنولوژی صداوسیماست. البته این پایان ماجرا نیست و پس از تأیید صداوسیما، تکنولوژی VAR باید توسط برخی از ارگان‌ها تأیید و پس از آن مجوز استفاده VAR صادر شود.
در این بین رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص عدم همکاری صداوسیما با فدراسیون فوتبال این‌گونه صحبت کرد: «نتوانستیم صداوسیما را برای حضور در اراک متقاعد کنیم. باید این دستگاه را به تهران بیاوریم تا صداوسیما تأیید کند و دوباره به اراک برگردانیم.»
 این درحالی است که مسئولان بارها در خصوص استفاده از این تکنولوژی در بیست و چهارمین دوره لیگ برتر و همچنین مسابقات تیم ملی در مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026 صحبت کردند که البته این ادعای مسئولان عملی نشد و حالا تلاش بر این است که دستگاه VAR در بازی تیم ملی در 15شهریورماه نصب و راه‌اندازی شود.
 در این بین علاوه بر موانع موجود در تأیید کمک‌داور ویدیویی که از قضا زمانبر است، صداوسیما هم با فدراسیون فوتبال همکاری نمی‌کند تا این دستگاه را تأیید کند و برای دریافت مجوز به ارگان‌های دیگر سپرده شود.

 

هشدار جدی تاج  به 4 باشگاه لیگ برتری؛ مجوز نگیرید سقوط می‌کنید

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مورد انجام اقدامات سخت‌افزاری در ورزشگاه‌ها عنوان کرد: «سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و نهادهای دیگر تلاش کردند و مسئولان امنیتی نیز به ما کمک کردند. این کار باید زودتر انجام می‌شد. مدتی است کار را شروع کرده‌ایم. نور ورزشگاه‌ها را به ۲ هزار لوکس افزایش می‌دهیم و قصد داریم در ورزشگاهی بازی برگزار کنیم که این نور را داشته باشد‌. صندلی‌ها نیز باید شماره‌گذاری شود.» او با بیان اینکه باید ورودی‌های مجزا در ورزشگاه‌ها برای بانوان در نظر بگیریم، ابراز کرد: «ورودی بانوان در گذشته اصلاً مناسب نبود، اما از این به بعد باید ورود آنها به سهولت انجام شود. باید نصب گیت‌ها را داشته باشیم تا افراد با استفاده از کدملی روی صندلی مخصوص خود بنشینند و بلیت الکترونیک به فروش برود. این کارها سال‌هاست در دنیا انجام می‌شود و موجب شرمندگی است که بگوییم ما تازه شروع کرده‌ایم. اگر در برخی ورزشگاه‌ها برای میزبانی در هفته‌های اول معذور باشیم مشکلی نیست، اما ورزشگاه‌ها باید آماده شوند.» تاج ادامه داد: «حرکتی هم در بخش نرم‌افزار انجام دادیم. قانون و نظم مالی مشخصی در لیگ حاکم شده و صداقت کاری در صدور مجوز حرفه‌ای داریم. هیچ مماشات و سندسازی و کار غیرقانونی انجام نشد. خوشبختانه ۷ باشگاه ما مجوز حرفه‌ای گرفتند که با شناخت من از قوانین ای‌اف‌سی یک موفقیت بود، چراکه ژاپن هم این تعداد را گرفت و سهمیه‌های کره کمتر بود. ۴ باشگاه مس رفسنجان، ذوب‌آهن، ملوان انزلی و استقلال خوزستان هم مجوز نگرفتند و این باشگا‌ه‌ها اگر امسال مجوز نگیرند، دیگر نمی‌توانند در لیگ برتر فعالیت کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی