از چشمی و کاکوتا تا اندونگ و ماشاریپوف

ترکیب متنوع در خط هافبک

محمدرضا رحیم‌پور
روزنامه‌نگار


فصل گذشته تیم فوتبال استقلال با وجود نایب قهرمانی در لیگ برتر، مورد انتقادات شدیدی از سمت هوادارانش قرار گرفت که عمدتاً از سبک بازی جواد نکونام ناراضی بودند.
جواد نکونام البته در پاسخ به این انتقادات از کمبود نفرات برای اجرای سبک مورد نظرش انتقاد می‌کرد و علت زیبا بازی نکردن استقلال را همین موضوع اعلام کرد.
استقلال این فصل با مالکیت جدید، یک پنجره نقل و انتقالات موفق را سپری می‌کند و تاکنون توانسته نفرات با کیفیت خارجی مثل کاکوتا و اندونگ را جذب کند.
این تیم فصل گذشته با دفاع سه نفره در مسابقات حاضر می‌شد و در خط هافبک عمده طراحی حملات با استفاده از مدافعین فولبک اتفاق می‌افتاد. حالا استقلال در این پنجره نقل و‌انتقالاتی بیشترین میزان خرید را در خط هافبکش انجام داد تا بتواند کمبود مهره خلاق برای طراحی حملاتش را برطرف کند.
حالا جواد نکونام با یک دردسر شیرین روبه‌رو شده، در پست هافبک ۱۰ نکونام اکنون کاکوتا و ماشاریپوف را در اختیار دارد و و در پست هافبک دفاعی نیز مثلث زبیر نیک‌نفس، روزبه چشمی و دیدیه اندونگ کمک حال تیم نکونام خواهد بود. ضمن اینکه مهدی مهدی‌پور به عنوان یکی از ارکان اصلی خط هافبک استقلال در فصل گذشته نیز با پایان مصدومیت در نیم فصل به جمع آبی‌پوشان اضافه خواهد شد.
استقلال فصل گذشته با هافبک تخریبی و یک هافبک طراح به میدان می‌رفت و حالا اگر جواد نکونام بخواهد همان سیستم فصل گذشته را ادامه دهد، احتمالاً باید یک نفر از بین کاکوتا و یا ماشاریپوف را نیمکت‌نشین کند. البته از تمرینات استقلال آنطور به گوش می‌رسد که احتمالاً این تیم برای فصل جاری بخواهد با سیستم ۴-۲-۳-۱ همیشگی نکونام پا به میدان بگذارد.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد دیدیه اندونگ و روزبه چشمی به عنوان دو هافبک تخریبی و کاکوتا، ماشاریپوف و محمد حسین اسلامی به عنوان هافبک‌های خلاق استقلال در فصل آینده به میدان خواهند رفت.
البته سیاق بازی گرفتن از بازیکنان به عهده سرمربی است که گاه سلیقه نیز در آن دخیل است اما به واسطه بازیکنانی که پیش از شروع لیگ بیست و چهارم خریداری شده می‌توان از استقلال انتظار داشت با نتایج متفاوتی لیگ جاری را نسبت به لیگ گذشته به اتمام برسانند.
استقلال به واقع از ظرفیت‌های کافی برای درخشش برخوردار است و می‌تواند با تاکتیک‌های متفاوت وارد لیگ برتر شود.
جواد نکونام اکنون بیشتر از هر مربی دیگری بازیکن خلاق در اختیار دارد و این موضوع یک دردسر شیرین و حتی یک شمشیر دو لبه برای او است چرا که اکنون هواداران بر خلاف فصل گذشته علاوه بر کسب نتیجه، انتظار ارائه یک بازی زیبا را هم از تیم نکونام دارند و شاید به واسطه بازیکنان خوش تکنیکی که به خدمت گرفته شده، سرمربی استقلال انتظارات را برآورده سازد.

جستجو
آرشیو تاریخی