استادیوم های ما تنها شبیه ورزشگاه است

چراغپور: همیشه دقیقه 90 از خواب بیدار می‌شویم

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

72 ساعت به آغاز بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ برتر باقی مانده است و در این فاصله تکلیف مکان برگزاری بازی‌ها مشخص نیست. همیشه در آستانه مسابقات لیگ برتر صحبت‌ها در خصوص مسائل فنی است اما امسال با توجه به مشکلات استادیوم‌های کشورمان به دلیل استانداردسازی، مسائل زیرساختی پررنگ‌تر دیده می‌شود چرا که اجرای مسابقات نیازمند تأمین مسائلی همچون امکانات استاندارد در ورزشگاه‌هاست که البته با توجه به شرایط کنونی فوتبال ایران از نظر زیرساختی حواشی فوتبال بیشتر از خود فوتبال به چشم می‌خورد.
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در خصوص مسائل زیرساختی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «امکانات جزو مسائل فنی محسوب می‌شود و این موضوع برای اجرای یک بازی زیبا کاملاً اثرگذار است. امکانات تمرینی تیم قهرمان لیگ‌مان با قهرمان یک کشور دیگر به هیچ وجه قابل قیاس نیست. یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث امکانات زیرساختی بحث چمن ورزشگاه‌هاست و کشوری که به تکنولوژی تولید و نگهداری چمن نرسیده باشد، از نظر فنی دچار مشکل می‌شود. همه اینها زنجیروار با یکدیگر در ارتباط هستند.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «چمن نامناسب در ارسال پاس‌های بلند، توانایی تکنیکی و... تأثیرگذار است. بحث زیرساخت حتی در تولید بازیکن هم اثر می‌گذارد. ما تنها چیزی شبیه فوتبال را اجرا می‌کنیم و در واقع کارهای ما با کارهایی که کشورهای دیگر انجام می‌دهند شبیه است در صورتی که در بحث امکانات موضوع متفاوت‌تر است. استادیوم‌های ما تنها شبیه استادیوم است و ما در خدمات‌رسانی به هواداران مشکلات زیادی داریم.»
این کارشناس فوتبال می‌افزاید: «ما یاد گرفتیم که همه مشکلات را سَمبل کنیم و به فکر حل مشکلات به صورت ریشه‌ای نباشیم. همیشه در مواجهه با مشکلات از کلمه فعلاً استفاده می‌کنیم و بجای حل مسأله، صورت مسأله را پاک می‌کنیم. مثلاً اگر در جایی کابلی پاره شده باشد، آن کابل برق را گره می‌زنیم؛ بعد از آن یک بچه‌ای به این کابل دست می‌زند و دچار برق گرفتگی می‌شود و می‌میرد.»
چراغپور می‌گوید: «ورزش ما به گونه‌ای است که حل مشکلات باید با فشار باشد، در غیر این صورت اتفاقی نمی‌افتد. اگر ای اف سی در بحث استانداردسازی فشار وارد نمی‌کرد، مشکلات و کمبودهایی که در ورزشگاه‌های ما وجود دارد، به هیچ وجه برطرف نمی‌شد. اگر در سال‌های گذشته آرام آرام کمبودها را برطرف می‌کردیم، حالا این گونه نمی‌شد که تا فاصله چند روز به آغاز لیگ به خودمان فشار بیاوریم. عادت داریم همیشه دقیقه 90 از خواب بیدار می‌شویم.» او در خصوص شکست 4- 1 سپاهان مقابل شباب‌الاهلی امارات در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا می‌گوید: «برخی‌ها به گونه‌ای در مورد چمن خراب ورزشگاه نقش جهان اصفهان صحبت می‌کنند که انگار این خرابی فقط برای سپاهان بود. گرانترین تیم‌مان در استادیوم خودمان 4 گل از حریف می‌خورد و این برای ما نتیجه بسیار بدی است. ضعف امکانات به کیفیت فوتبال لطمه وارد می‌کند.»

 

عزیزی: تصمیمات مهم در فوتبال ما لحظه آخر گرفته می‌شود

خداداد عزیزی پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص مشکلات ورزشگاه‌ها و وعده‌های فدراسیون به استفاده از کمک داور ویدیویی در لیگ بیست و چهارم اظهار داشت: «به نظر من VAR به این راحتی وارد ایران نمی‌شود. فکر می‌کنم مشکلات VAR فراتر از بحث داوری کشورمان است. به نظر من این فصل نیز VAR نخواهیم داشت.»
او در رابطه با مشخص نبودن ورزشگاه میزبان بازی‌های تیم ملی و وضعیت نامناسب چمن ورزشگاه نقش جهان اظهار داشت: «من واقعاً درک نمی‌کنم که چگونه بازی سپاهان و شباب‌الاهلی را در ورزشگاه نقش جهان برگزار کردند. کیفیت چمن ورزشگاه خیلی خراب بود، حداقل از نگاه تلویزیونی که واقعاً وضعیت بسیار نامناسبی داشت. قطعاً برگزاری بازی‌های بین‌المللی در چنین ورزشگاه‌هایی با این کیفیت چمن، کلاس فوتبال ما را پایین می‌آورد.همیشه در فوتبال ما تصمیمات در لحظه آخر گرفته می‌شود.»
عزیزی در رابطه با نظارت پایین فدراسیون فوتبال بر روی سقف قراردادهای باشگاه‌های لیگ برتری اظهار داشت: «نظارت درست انجام نمی‌شود و هر سال چند باشگاه در رابطه با این موضوع ضرر می‌کنند و تعدادی سود می‌برند. به نظر من کسی که نخواهد سقف قرارداد را رعایت کند، نمی‌کند! به این دلیل که دور زدن چنین مسائلی خیلی راحت است و با پول زیرمیزی این موضوع را حل می‌کنند و خیلی راحت پول زیادی نیز بدست می‌آورند.»

جستجو
آرشیو تاریخی