صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • ورزش جهان
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

واکنش سرمربی تیم ملی تکواندوی زنان بعد از تاریخ‌سازی شاگردانش در پاریس

مداح: شایستگی دختران ایران به جهان ثابت شد

خورشید تکواندوی زنان با هدایت مینو مداح در پاریس طلوع کرد، با درخشش مبینا نعمت‌زاده 19 ساله و ناهید کیانی؛ دو تکواندوکاری که مزد زحماتشان را با برنز و نقره‌ای به رنگ طلا تاریخ‌سازی کردند تا قلب ورزش زنان دوباره به تپش درآید. مینو مداح که فروردین 1401 بعد از 6 سال دوری، دوباره هدایت تیم ملی تکواندو را به عهده گرفت، با درخشش دخترانش در میادین مختلف کامبکی جانانه زد و یکی از نقش‌های اصلی داستان تاریخ‌سازی دختران را در المپیک ایفا کرد. او حالا بعد از امپراطوری دخترانش در پاریس بابت این تاریخ‌سازی خوشحال‌ترین است و شادی را سهم دختران ایران می‌داند.
 
از این تاریخ‌سازی چه حس و حالی داری؟
برای اولین بار در تاریخ تکواندوی دختران با سهمیه کامل راهی المپیک شدیم. ما 2 سال از تکواندوی دنیا عقب بودیم و همین موضوع کارمان را برای گرفتن سهمیه از رنکینگ سخت می‌کرد. ناهید کیانی برای گرفتن سهمیه از طریق رنکینگ فشار زیادی را متحمل شد و مسیر سختی را طی کرد ولی خداراشکر با رنکینگ 2 به المپیک رفت و با بازی‌های سخت و نفسگیری که پشت سر گذاشت، فینالیست شد تا برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران مدال نقره المپیک را به دختران سرزمینمان هدیه دهد. من خیلی خوشحال هستم هم بابت تاریخ‌سازی کیانی و هم بابت عملکرد خوب نعمت‌زاده که در اولین روز مسابقات چراغ را روشن کرد و روحیه خوبی به کل تیم تکواندو داد. این دو مدال ارزشمند را به همه کسانی که دلشان با ما بود، تقدیم می‌کنم.
چرا طلای کیانی در فینال نقره شد، مبارزات سنگین او قبل از دیدار نهایی در این شکست نقش داشت؟
کیانی حریف کره‌ای‌اش را آخرین‌بار در گرندپری رم برده بود و با شکست او به فینال صعود کرده بود اما در پاریس برای رسیدن به دیدار نهایی، مبارزات سنگینی را پشت‌سر گذاشته بود و از همان اولین مسابقه هم همه مبارزات حکم فینال را داشت. وزن جهانی کیانی 53 کیلوگرم بوده اما وزن المپیکی او 57 کیلوگرم است و تقریباً بیشتر حریفانش از ناهید سنگین‌تر و بلند‌تر هستند اما خوشا به غیرت او که باوجود همه شرایط سخت، با همت زنانه خود جنگید و تمام مبارزات را پشت‌سر گذاشت و به فینال رسید. کیانی به دلیل درگیری‌هایی که در مبارزات قبلی داشت، تمامی پاهایش دچار کوفتگی شده بود و فاصله زمانی زیاد مبارزه نیمه‌نهایی تا فینال باعث سرد شدن این کوفتگی‌ها شد تا دردش بیشتر شود. تمام تلاشمان را برای ریکاوری او کردیم اما شاید اگر فاصله نیمه‌نهایی تا فینال کمتر بود، می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. در ضمن حریف کره‌ای هم بسیار قدرتمند و باهوش و از لحاظ آناتومی برتر بود. المپیک همین است و هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و تا همین‌جا هم خدای بزرگ را بابت این اتفاق تاریخی شکر می‌کنیم.
شاید کمتر کسی روی مدال نعمت‌زاده حساب باز می‌کرد، خود شما چقدر احتمال می‌دادید که این دختر 19 ساله در پاریس دومین زن تاریخ‌ساز ورزش ایران شود؟
مجموعه فدراسیون برای قرار گرفتن نعمت‌زاده در قسمت صحیح جدول خیلی تلاش کرد و بررسی‌های دقیقی انجام شد تا شرایط او در سیدبندی خوب باشد. قبل از المپیک همه‌جا گفته بودم که دو بازیکن من پتانسیل فینالیست شدن را دارند. نعمت‌زاده بسیار خوب جنگید و در اولین حضور المپیکی‌اش صاحب مدال شد و حالا خوشحالم که در انتخاب‌های‌مان اشتباه نکردیم و از میدان المپیک روسفید بیرون آمدیم. نمی‌دانید که چقدر از خوشحالی مردم شاد هستیم و واقعاً با لبخند آنها خستگی از تن‌مان بیرون رفت.
 این تاریخ‌سازی شادی را به زنان ایران هدیه کرد. به عنوان کسی که نقش پررنگی در این اتفاق داشته، چه پیامی برای دختران ایران دارید؟
انرژی دختران عزیز سرزمینم را در روز مسابقات حس می‌کردیم، تک‌تک آنها در این مدال سهم دارند و حالا در شادی ما سهیم هستند. دختران سرزمینم لایق بهترین‌ها هستند و حالا شایستگی‌شان به جهان ثابت شد. امیدوارم از این به بعد هم این راه ادامه داشته باشد. دختران زیادی به‌رغم شرایط سختی که دارند، در رشته تکواندو فعالیت کرده و در مسیر قهرمانی تلاش می‌کنند. غیرت این دخترها مثال‌زدنی است و حالا ناهید و مبینا به عنوان نماینده همین دختران سختکوش در میدان المپیک درخشیدند.
جستجو
آرشیو تاریخی