صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • مدیریت فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

آلوارس نیمکت‌نشین، گران‌ترین فروش تاریخ سیتی

گواردیولا یک تیم استثنایی می‌سازد؟

سید علی بلند نظر
خبرنگار


اولین گل‌های خولین آلوارس برای منچسترسیتی می‌تواند استعاره‌ای از دوران او در این باشگاه باشد. او برای سومین بازی از روی نیمکت به زمین رفت و تیمش را که با چهار گل از ناتینگهام فارست پیش بود، به دو گل دیگر رساند. یک نفر دیگر ستاره آن بازی بود، ارلینگ هالند که در 38 دقیقه هت‌تریک کرد. از آن موقع توانایی‌های آلوارس مشخص شد اما معلوم بود در سیتی زیر سایه هالند است. بنابراین جدایی اجتناب‌ناپذیر بود. بازیکن ثابت تیم ملی آرژانتین که قهرمانی جام جهانی و دو بار قهرمانی کوپا را در کارنامه دارد، می‌خواهد نفر اول باشد و برای همین در آستانه انتقال به اتلتیکومادرید است. ضمن اینکه خیلی از اهالی امریکای جنوبی در انتقال به منچستر مشکل مشابهی دارند؛ چرا که خانواده‌هایشان دوست دارند در اسپانیا، بزرگترین خانه دوم آرژانتینی‌ها در جهان به میدان بروند.
سیتی می‌تواند بابت این انتقال تا 82 میلیون پوند به دست آورد و این یک شاهکار تجاری دیگر از تکسیکی بگیریستاین، مدیر ورزشی باشگاه است و حالا شاید باشگاه این پول را صرف تجهیز و تقویت تیم پپ گواردیولا کند.
سود هنگفت
آلوارس گران‌ترین فروش سیتی است، 17میلیون پوند گران‌تر از رحیم استرلینگ و فران تورس که اگر شرایط دریافت افزونه‌ها فراهم شود، به 34 میلیون پوند اختلاف می‌رسد. این حاشیه سود خیلی بیشتر از خرید استرلینگ و تورس که به ترتیب با 44 و 20 میلیون پوند توسط سیتی خریداری شدند. در واقع همان ماهی که فران را به بارسلونا فروختند، آلوارس را از ریورپلاته با 14 میلیون پوند خریدند و او می‌تواند 68 میلیون پوند سود به باشگاه برساند. او در 103 بازی برای سیتی 36 گل زد و 18 گل ساخت در حالی که تنها در 62 تای آنها در ترکیب اصلی بود.
 
افتخارات
آلوارس با کلکسیونی از مدال‌ها از سیتی می‌رود، دو لیگ برتر، یک جام حذفی، یک لیگ قهرمانان، یک سوپرجام اروپا و یک جام جهانی باشگاه‌ها. در بعضی از این جام‌ها نقش نیمه کاره داشت اما در فینال جام جهانی باشگاه‌ها دو گل زد تا شکست تحقیرآمیز فلومیننزه تکمیل شود. آلوارس نقشش را فهمیده بود و در فصل اول از نیمکت‌نشینی شکایت نکرد در حالی که تنها در 13 بازی لیگ برتر در ترکیب اصلی بود. گواردیولا صبر او را ستود بر خلاف ژوائو کانسلو که نارضایتی‌اش به قرض به بایرن‌مونیخ منتهی شد.
 
بازگشت به نیمکت
در فصل دوم و به خاطر مصدومیت‌ها فرصت بیشتری به آلوارس رسید، او بیشترین سود را از دوری طولانی کوین دبروین برد و در اواخر سال 2023 بیشترین دقایق بازی در لیگ برتر در میان بازیکنان سیتی به او رسید. همکاری خوبی با هالند داشت و با مصدومیت این نروژی، خودش رهبری خط حمله را بر عهده گرفت اما با بازگشت دبروین و هالند او دوباره نیمکت‌نشین شد و در بازی‌های مهم مثل دربی منچستر، دو دیدار با رئال مادرید در لیگ قهرمانان و فینال جام حذفی جایی در ترکیب اصلی نداشت. در همه این بازی‌ها به زمین آمد و مقابل یونایتد در فینال حذفی دو موقعیت عالی را خراب کرد.
 
تغییر چهره
ماه‌های آخر تکلیف آلوارس را روشن کرد و فهمید وقتی همه شرایط بدنی ایده‌آل داشته باشند، نیمکت‌نشین است. از ژانویه به ترک سیتی فکر کرد و در تابستان تصمیمش را گرفت. در جریان المپیک به تلویزیون آرژانتین گفت: «فصل قبل من یکی از بازیکنان سیتی با بیشترین دقایق بازی بودم، کسی دوست ندارد در بازی‌های مهم شرکت نداشته باشد.» گواردیولا چند روز بعد جواب داد: «همه دوست دارند در بازی‌های مهم باشند. فکر می‌کنم او می‌خواهد برود، باید اطلاع دهد و بعد تصمیم می‌گیریم.»
 
برنامه جایگزینی
سیتی با قیمت خوبی موفق به فروش او شده، در واقع چهار برابر سرمایه‌گذاری‌اش برای این آرژانتینی و31 میلیون پوند بیشتر از مبلغ خرید هالند که احتمالاً تا هر وقت بخواهد می‌تواند در سیتی بماند. سیتی از همین حالا تلاش برای جایگزینی این ذخیره پرافتخار را آغاز کرده و کلودیو اچوری 18 ساله را با 5/12 میلیون پوند از ریورپلاته خرید و به این تیم قرض داد. بعید است اچوری این فصل به تیم سیتی ملحق شود اما پدیده هیجان‌انگیزی برای آینده است. ساوینیو هم از تروآ آمده هر چند این 20ساله بال است. او در فصل قرضی بازی در خیرونا، 9 گل و 10 پاس گل داشت. اسکار باب هم بازیکن شاخص سیتی در پیش فصل بوده و جیمز مک اتی هم به تیم اول آمده و می‌تواند نقش سازنده را پشت سر هالند بازی کند.
 بازیکنان قدیمی
سیتی با پول فروش آلوارس می‌تواند کمی نوسازی کند. ابرچی ازه مورد تحسین سیتی است و کریستال پالاس روی این بازیکن ملی‌پوش، 68 میلیون پوند قیمت گذاشته. سیتی باید جانشینی برای دو تا از بهترین‌هایش در دوران گواردیولا انتخاب کند. دبروین 33 ساله که احتمالاً آخرین فصلش را در سیتی سپری می‌کند و برناردو سیلوا که می‌خواهد آینده‌اش را از «اتحاد» جدا کند. تصور سیتی بدون این دو سخت است اما این باشگاه نشان داده نگاهش به آینده است. هواداران سیتی می‌توانند با آلوارس وداع و برای او آرزوی موفقیت کنند و رؤیای ساختن یک تیم فوق‌العاده دیگر را در
سر بپرورانند.

جستجو
آرشیو تاریخی