صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • مدیریت فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دربی منچستر در ویمبلی، پیش‌درآمد لیگ برتر

آغاز خوب با یک سوپرجام

پیش‌درآمد سنتی فوتبال انگلیس و بازی سوپرجام را عصر امروز منچسترسیتی و منچستریونایتد در ورزشگاه ویمبلی برگزار می‌کنند. درست 11 هفته قبل یونایتد با پیروزی 2 بر یک مقابل سیتی در فینال جام حذفی پایان خوشی به فصل فاجعه‌بارش بخشید و برای سیزدهمین بار قهرمان FA Cup شد تا دست مردان پپ گواردیولا از دوگانه داخلی کوتاه شود.
تیم اریک تن‌هاخ بدترین عملکرد تاریخ شیاطین سرخ را در لیگ برتر رقم زد و هشتم شد، کمتر کسی برای آنان در برابر تیمی که چهارمین قهرمانی متوالی‌اش در لیگ برتر را جشن گرفته بود، شانسی تصور می‌کرد اما بازی خوب قرمزپوشان دومین جام در دومین سال کار با مربی هلندی را برای تیم به ارمغان آورد و مربی سابق آژاکس بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان در نهایت قراردادش با تیم را تا سال 2026 تمدید کرد.
یونایتد که به خاطر قهرمانی در جام حذفی در فصل آتی لیگ اروپا شرکت می‌کند، زیر نظر سر جیم راتکلیف دوران تازه‌ای را آغاز کرده و حس مثبتی را در میان هواداران به وجود آورده است؛ آنها در فصل نقل و انتقالات هم فعال بوده‌اند و لنی یورو و یاشوا زیرکزی را به خدمت گرفته‌اند در حالی که انتظار می‌رود برای بازگشت به دوران باشکوه اولدترافورد، خریدهای شاخص دیگری هم در راه باشند.
شیاطین سرخ در پیش فصل هم نتایج متفاوتی گرفته‌اند، دو برد و سه باخت در پنج بازی تدارکاتی داشته‌اند که آخرین آنها باخت 3 بر صفر یکشنبه گذشته برابر لیورپول در امریکا بود.
تن‌هاخ و تیمش نیم‌نگاهی دارند به بازی اولشان در لیگ برتر که جمعه پیش‌رو در خانه مقابل فولام خواهد بود اما قبل از آن باید برای دیدار با سیتی آماده ‌شوند که می‌تواند آنها را به رکورد بیست و دومین قهرمانی در کامیونیتی شیلد برساند. این سی و یکمین حضور یونایتد در سوپرجام و اولین بازی‌شان بعد از سال 2016 است که نخستین بازی با مربیگری ژوزه مورینیو بود و 2 بر یک لسترسیتی را بردند. یونایتد 21 بار قهرمان این جام شده از جمله سال 2011 که 3 بر 2 منچسترسیتی را شکست دادند.
سیتی اگر چه نتوانست سه‌گانه به یادماندنی سال 2023 را تکرار کند اما نخستین تیم تاریخ لیگ برتر شد که چهار قهرمانی پیاپی در این رقابت‌ها به دست آورد. آرسنال در کورس قهرمانی تا روز آخر سیتی را تعقیب کرد اما تیم گواردیولا با 91 امتیاز و تنها سه شکست بر قله فوتبال انگلیس ایستاد.
هفتمین قهرمانی در هشت سال اخیر برنامه نهمین و شاید آخرین فصل گواردیولا است اما قبل از آن باید از منچستریونایتد انتقام بگیرند و برای هفتمین بار قهرمان سوپرجام شوند.
من‌سیتی با پیروزی 4 بر 2 مقابل چلسی که اتفاقاً حریف نخستین بازی فصل جدید لیگ برتر است، تور امریکا را به پایان رساند. ارلینگ هالند هت‌تریک کرد تا سیتی نخستین پیروزی در دیدارهای تدارکاتی را تجربه کند در حالی که قبل از آن موفق به شکست سلتیک، میلان و بارسلونا نشده بود. در تور پیش‌فصل سیتی ستاره‌های زیادی نبودند که بعضی از آنها به بازی امروز می‌رسند. تیم گواردیولا نمی‌خواهد برای چهارمین بار پیاپی در سوپرجام شکست بخورد، پیش از این منچستریونایتد در سال‌های 1998 تا 2001 چهار بار پشت‌سر هم در کامیونیتی‌شیلد باخته بود. سیتی در سال 2021 به لسترسیتی باخت، سال بعد برابر لیورپول شکست خورد و پارسال مقابل آرسنال بازنده بود.

 

برش سه

اخبار تیمی
ادرسون بازی با چلسی را به دلیل ناراحتی جزئی از دست داد و شاید برای این بازی از استفان اورتگا درون دروازه استفاده شود. رودری، فیل فودن، کایل واکر و جان استونز که در فینال یورو 2024 حاضر بودند، بعید است به بازی با یونایتد برسند اما کوین دبروینه، برناردو سیلوا، ژرمی دوکو، روبن دیاز، مانوئل آکانجی، ماتئوس نونیز و خرید تابستانی تیم، ساوینیو در تمرین‌ها حاضر بوده‌اند و برای این بازی آماده‌اند به اضافه دو جوان آینده‌دار، جیمز مک آتی و نیکو اورایلی.
لنی یورو، راسموس هویلان و تایرل مالاسیا مصدومان یونایتد هستند و مثلث دفاعی، هری مگوایر، ویکتور لیندلوف و جانی اوانز هم شرایط مبهمی دارند اما برونو فرناندز، لوک شاو، کوبی ماینو، لیساندرو مارتینس، دیوگو ژالو و آلخاندرو گارناچو به تمرین‌های تیم در کارینگتون اضافه شده‌اند. زیرکزی می‌تواند نخستین بازی‌اش را برای یونایتد انجام دهد اما شاید نقش مهاجم اصلی تیم به جیدون سانچو داده شود که در دو بازی دوستانه در این پست بازی کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی