صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • مدیریت فوتبال
  • ورزش جهان
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و یک - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

پنج چهره جدید روی نیمکت‌های لیگ برتر

تازه‌واردهای جذاب

یک چهارم مربی‌های لیگ برتر برای نخستین بار در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. آرنه اسلوت لیورپول، انزو مارسکای چلسی، راسل مارتین ساوتهمپتون، کایران مک کنا ایپسویچ و فابین هورزلر برایتون. اسلوت و هورزلر از خارج آمده‌اند و مارتین، مک کنا و مارسکا با صعود از چمپیونشیپ راهی بالاترین رده فوتبال باشگاهی انگلیس شده‌اند. شرایط این پنج مربی را بررسی می‌کنیم.
 
آرنه اسلوت، لیورپول
شاخص‌ترین مربی جدید لیگ برتر که وظیفه سخت جانشینی یورگن کلوپ را بر عهده دارد. قرمزها برای آوردن این مربی 45 ساله 4/9 میلیون پوند به فاینورد غرامت دادند. او فاینورد را در فصل 2023-2022 به قهرمانی لیگ هلند و فصل قبل به قهرمانی جام حذفی این کشور رساند. او قبلاً مربی آلکمار بود و تیمش مدعی قهرمانی فصل 2020-2019 بود که فصل به دلیل شیوع کووید نیمه‌تمام رها شد، تیم او با آژاکس صدرنشین هم‌امتیاز بود.
اسلوت در لیگ هلند از سیستم 1-3-2-4 استفاده می‌کرد اما در لیورپول تیمش را 3-3-4 می‌چیند که مدافعان کناری در آن نقش پررنگی دارند. خودش گفته تماشای بازی تیم‌های پپ گواردیولا برایش نهایت لذت را دارد، بعد هم دوست دارد ناپولی، آرسنال و برایتون را تماشا کند.
 
انزو مارسکا، چلسی
مارسکا در تنها فصل حضورش در لسترسیتی، این تیم را به قهرمانی سطح دوم فوتبال انگلیس رساند و بلافاصله جای موریسیو پوچتینو را روی نیمکت چلسی گرفت. مربی سابق پارما در منچسترسیتی دستیار پپ گواردیولا بود. این ایتالیایی روحیه تیم تازه سقوط‌کرده لستر را برگرداند و بعضی بازیکنانی که قصد جدایی داشتند با شرکت در تمرین‌های او متقاعد به ماندن شدند. با وجود بازگرداندن روباه‌ها به لیگ برتر در نخستین تلاش، خیلی از هواداران لستر از سبک بازی تیم مارسکا راضی نبودند. او فوتبال مالکانه را می‌پسندد و در آغاز کارش در چلسی هم همینطور بوده و گاهی به دلیل بی‌میلی‌اش به تعویض مورد انتقاد قرار گرفته. چلسی در تور امریکا 3-3-4 بازی کرده و در زمان مالکیت توپ به 5-2-3 تغییر حالت پیدا می‌کند.
 
کایران مک کنا، ایپسویچ
کار مک کنا در ایپسویچ خارق‌العاده بوده و این تیم را در طول دو سال و نیم از سطح سوم فوتبال انگلیس یعنی لیگ وان به بالاترین سطح یعنی لیگ برتر آورده است. فوتبال جسورانه و هجومی این تیم باعث شد دو بار پیاپی در دو رده دوم شوند با 101 گل‌زده در لیگ وان و 92 گل‌زده در چمپیونشیپ. بنابراین جای شگفتی نیست اگر این مربی 38 ساله اهل ایرلند شمالی را یکی از هیجان‌انگیزترین چهره‌های مربیگری این فصل لیگ برتر بدانیم. صحبت‌هایی از رفتنش به برایتون، منچستریونایتد و چلسی بود اما قراردادی چهارساله با ایپسویچ بسته است که بر اساس گزارش BBC با این قرارداد بالاترین دستمزد را در میان مربی‌های لیگ برتری می‌گیرد. یکی از اتفاقات فوق‌العاده در پیشرفت ایپسویچ این است که آنها در تابستان گذشته که به چمپیونشیپ صعود کردند، تنها چهار میلیون پوند برای تقویت تیم خرج کردند. مک کنا به خاطر توجه زیاد به جزئیات و همچنین به بحث گذاشتن افکارش مورد تحسین قرار گرفته است.
 
راسل مارتین، ساوتهمپتون
فصل گذشته شباهت‌های زیادی بین مارسکا و مارتین وجود داشت. هر دو در تابستان منصوب شدند، فوتبال مالکانه هر دو را خیلی از هواداران نمی‌پسندیدند و هر دو موفق به صعود شدند. مدافع سابق تیم ملی اسکاتلند که یک سال قبل، سوانزی را به مقصد ساوتهمپتون ترک کرد، تیمش را از طریق پلی‌آف به جمع بهترین‌های جزیره رساند اما بر خلاف مارسکا که به چلسی رفت، او قراردادی سه‌ساله با سنت مری بست. مربی سابق‌ ام‌کی دانز در فصل قبل تیمش را به رکورد 25 بازی بدون شکست از سپتامبر تا فوریه رساند. این مربی 38 ساله از علاقه‌مندان به محیط زیست است و یک رستوران غذاهای گیاهی دارد.
 
فابین هورزلر، برایتون
کمترشناخته‌شده‌ترین مربی در این لیست. این مربی 31 ساله جوانترین مربی تاریخ لیگ برتر شد وقتی جای روبرتو دی‌زربی را روی نیمکت برایتون گرفت. او از شش بازیکن برایتون کوچکتر است و سنش هفت سال از هافبک تیم، جیمز میلنر کمتر است. مثل سه تا از چهار مربی قبلی این فهرست صعود کرده، با تیم سنت پائولی در دسته دوم لیگ آلمان. او در 23 سالگی بازی را کنار گذاشت تا روی مربیگری تمرکز کند و سابقه دستیاری در تیم زیر 18 و زیر 20 سال آلمان را دارد قبل از اینکه همین سمت را در تیم سنت پائولی در اختیار بگیرد. او در دسامبر 2022 مربی این تیم شد و فصل قبل با قهرمانی در دسته دوم فوتبال آلمان، به بالاترین رده باشگاهی این کشور رسید. تیم او با سرعتش به دنبال پیداکردن فضا پشت‌سر مدافعان حریف است، در کار با توپ قوی است و دوست دارد تیمش انعطاف‌پذیر باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی