شاهکار پرنده سوئدی با رکوردشکنی المپیک و جهان

پرواز بر فراز استاد دو فرانس

ایلیا بهزاد اول
خبر‌نگار

 پرش با نیزه در مواد دوومیدانی، همیشه به دلیل جذابیت بالا و شکسته شدن رکوردهای مختلف از جذاب‌ترین رقابت‌های المپیک بوده است. از زمانی که سرگیی بوبکا با پرچم شوروی سابق و اوکراین تبدیل به یک اسطوره در این رشته شد، کمتر کسی تصور می‌کرد یک پرنده بتواند حد نصاب بالای ۶ متر و ۲۰ سانتیمتر را از آن خود کند اما آرماند دوپلانتیس سوئدی، تمام معادلات را در سال‌های اخیر تغییر داده است. پرنده ۲۴ ساله سوئدی-امریکایی که با وجود به دنیا آمدن در امریکا تصمیم گرفته برای کشور مادری‌اش به میدان برود، دوشنبه در ورزشگاه استاد دفرانس با رکوردشکنی المپیک و جهان، یکی از ماندگارترین تصاویر این دوره از رقابت‌ها را رقم زد.
دوپلانتیس مدافع قهرمانی پرش با نیزه، بعد از اینکه هشت بار رکورد جهانی را جابه‌جا کرد در آخرین ساعات برگزاری مسابقات روز دهم المپیک، به رکورد خود حمله کرد و با پرش از مانع ۶ متر و ۲۵ سانتیمتری، برای نهمین بار رکورد جهان را جابه‌جا کرد. او بعد از قهرمانی با رکوردشکنی می‌گوید: «هدف من همیشه این است در همه مسابقات پیروز شوم. می‌خواهم بهترین ورزشکار در رشته پرش با نیزه در تاریخ باشم. هر وقت که موقعیتش را داشته باشم برای ارتقای رکورد اقدام خواهم کرد.»
 اعجوبه دوومیدانی، برخلاف اکثر پرنده‌ها با قد حدود یک متر و ۹۰ سانتیمتر، با قد یک متر و ۸۱ سانتیمتری همه رکوردها را به نام خودش زده و در مسیر اسطوره شدن قدم برداشته است. همصدایی ورزشگاه استاد دو فرانس و سایر ورزشکاران حاضر در فینال ماده پرش با نیزه برای ریتم گرفتن دوپلانتیس در آخرین پرش او، بی‌شک یکی از بهترین لحظات این دوره از رقابت‌ها را رقم زد؛ لحظه‌ای که در آن، نه افتخارآفرینی برای کشورها، بلکه ثبت بهترین پرش یک انسان در تاریخ المپیک اهمیت داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی