پرتابگر چکش کانادایی در همان پرتاب نخست طلایی شد

کاتزبرگ؛ جوان‌ترین و ناب‌ترین

وصال روحانـی
خبر‌نگار

برخی ورزشکاران کانادایی در بازی‌های جاری المپیک در پاریس خوش درخشیده‌اند و اگر از سامر مک‌اینتاش، شناگر این کشور که با داشتن فقط 17 سال سن برنده سه مدال طلا شد بگذریم، بی‌گمان یکی از بهترین و شاخص‌ترین آنها در این دوره از بازی‌ها اتان کاتزبرگ بوده که یکشنبه شب به یکطرفه‌ترین شکل ممکن مدال طلای پرتاب چکش مردان را تصاحب کرد. اگر مک‌اینتاش به اولین ورزشکار 3 طلایی کشورش در دوران طولانی حضور کانادا در ادوار مختلف المپیک تبدیل شد، کاتزبرگ هم این افتخار را یافت که در پیکارهای نهایی پرتاب چکش با همان پرتاب اولیه خود با رسیدن به حدنصاب عالی 84/12 متر کار را تمام و قهرمانی‌اش را قطعی کند. کاتزبرگ 22 ساله که از منطقه «فاتایمو»ی کانادا می‌آید، در مرتبه دوم پرتابش هم به رقمی بالای 82 متر رسید اما اطمینان ناشی از قطعی بودن پیروزی‌اش و ندرخشیدن هیچ یک از حریفان او سبب شد وی در هر چهار پرتاب بعدی‌اش خطا کند و با انداختن چکش به نقطه‌ای خارج از محوطه مسابقه عملاً نتیجه دیگری برایش به ثبت نرسد. این ناکامی کوچک البته کوچکترین خدشه‌ای به پیروزی یکطرفه کاتزبرگ که اولین طلای تاریخ کانادا را در پرتاب چکش بازی‌های المپیک به نام خود نوشت، وارد نکرد و جهان یکبار دیگر متوجه شد که قدرت برتر زمانه در این رشته همین جوان خوش روحیه، خندان و البته پرتوان کانادایی است و شاید تا 5-4 سال آینده هیچ‌کس دیگری در این ماده روی دست او بلند نشود.
 
رسیدن به او بسیار سخت است
کاتزبرگ در پایان مسابقه به خبرنگاران در پاریس گفت: «توقع نداشتم که مدال طلایم بعد از همان پرتاب اول قطعی شود و با خود فکر می‌کردم که قدم به قدم پیش بروم و در صورت نزدیک شدن رقبا به خودم، در پرتاب‌های بعدی باز به ارقام بالاتری برسم. با این حال نیازی به این قضیه نشد و همان پرتاب نخست کار را برای من یکسره کرد. این رویداد احساس بسیار خوبی را به من می‌بخشد.»
در عمل هیچ‌یک از پرتابگران متعدد حاضر در صحنه به رقم 80 متر هم نرسیدند و مدال نقره به بنس ‌هالاژ مجارستانی رسید که حدنصاب 79/97 متر را ثبت کرد و میخایلو کوخان از اوکراین با 79/39 متر به برنز رسید.»
 
چیزهای ناب
رکورد جهانی این ماده از سال‌ها پیش در اختیار یوری صدیق روسی و برابر با 86/74 متر است که در سال 1986 به دست آمد. فقط گذشت زمان است که نشان می‌دهد کاتزبرگ به این حدنصاب می‌رسد یا خیر اما اکثر ناظران معتقدند این قضیه زودتر از آنچه که خیلی‌ها تصور می‌کنند، شکل خواهد گرفت. یکی از آنها، گلن روی گیلبرت، سرمربی تیم ملی دوومیدانی کانادا است که می‌گوید: «اتان یک موجود ناب است و دیلان آرمسترانگ (مربی شخصی کاتزبرگ) هم اعتراف می‌کند که اتان هنوز به بالاترین سطحی که برایش متصور است، نرسیده است. بنابراین چیزهای فراوان تازه‌ای را در ارتباط با او در آینده نزدیک خواهید شنید.»
 

اولین از سال 2012 به بعد
به این ترتیب کاتزبرگ که بهترین رکورد شخصی‌اش تا این لحظه برابر با 84/38 متر است و در پاریس به رکورد المپیک (84/80 متر) هم نرسید، از وقت کافی و قدرت و مهارت و سرعت لازم برای عبور از تمامی این مرزها برخوردار است. خود او می‌گوید: «تا همین‌جای کار من در عین جوانی به عنوان قهرمانی المپیک رسیده‌ام و این چیزی است که تا ابد به آن فکر و افتخار می‌کنم. آینده را هم به همان آینده می‌سپارم!»

جستجو
آرشیو تاریخی