کماکان هیچ چیز قطعی نیست

فوتبال ایران گروگان فاجعه سوءمدیریت

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار


هرساله لیگ برتر فوتبال کشورمان با وجود چالش‌های بسیار برگزار شده و حالا و در آستانه آغاز بیست و چهارمین دوره لیگ برتر، موضوع مکان برگزاری مسابقات و همچنین VAR هم به هزاران ابهامات موجود برای تیم‌های لیگ برتری تبدیل شده است.  در روزهای اخیر در خصوص بحث استانداردسازی ورزشگاه‌ها در کشور، نام ورزشگاه‌های بسیاری به گوش رسید و ورزشگاه‌های تختی تهران، امام رضا(ع) مشهد، شهدای شهرقدس تهران، دستگردی تهران، امام خمینی اراک و سردارآزادگان قزوین کاندیدای برگزاری دیدارهای خانگی استقلال و پرسپولیس بودند اما تاکنون میزبانی یکی از این ورزشگاه‌ها قطعی نشده است.
در سوی مقابل هم صحبت‌های زیادی در خصوص ورود کمک‌داور ویدیویی به لیگ برتر مطرح شد که البته یک دستگاه VAR دیروز وارد کشور شد اما مشخص نشده که قرار است چه زمانی از آن در لیگ برتر استفاده شود.
بحث انتخاب ورزشگاه‌ها و VAR فرصتی برای جولان مدیران فدراسیون شده است و در روزهای اخیر مسئولان بسیاری در خصوص اینکه استقلال و پرسپولیس در کدام ورزشگاه میزبانی خواهند کرد و چه زمانی کمک‌داور ویدیویی وارد کشور می‌شود، اظهار نظر کردند.
مسئولان فدراسیون فوتبال در موضوع VAR و ورزشگاه‌ها با قاطعیت صحبت نمی‌کنند و همیشه معضلات را به آینده موکول می‌کنند.
 در موضوع VAR از همان پایان لیگ بیست‌وسوم این موضوع مطرح شد که برگزاری لیگ آینده با VAR قطعی است که البته این موضوع نه‌تنها عملی نشد بلکه حالا صحبت از این است که در نیم‌فصل دوم، مسابقات لیگ با VAR برگزار می‌شود، موضوعی که با توجه به وعده‌های نخ‌نمایی که مسئولان همیشه می‌دهند، بعید به نظر می‌رسد و در واقع می‌توان گفت که هیچ چیز در این فوتبال قطعی نیست.  کمبودها در فوتبال موضوع تازه‌ای نیست چرا که هرساله لیگ برتر با این موضوع مواجه بود و هیچ تلاشی برای رفع این کمبودها انجام نشد.
  در این شرایط و با توجه به تأکید ای‌اف‌سی برای تجهیز ورزشگاه‌ها و امکانات برای برگزاری لیگ برتر آیا می‌توان امیدوار بود که این کمبودها از بین برود تا فوتبال روی خوش خود را به هواداران بسیار خود در کشورمان نشان دهد؟

 

برش

اراک نخستین ورزشگاه مجهز به
سامانه کمک داور ویدیویی

چشم فوتبال بهVARروشن شد

در روزهای گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال وعده‌های زیادی در خصوص استفاده از VAR در لیگ بیست و چهارم دادند که البته این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است؛ چرا که مسئولان در جدیدترین اظهارات خود اعلام داشتند که نیم‌فصل دوم مسابقات لیگ برتر با کمک داور ویدیویی برگزار خواهد شد. بر این اساس روز دوشنبه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اعلام داشت که نخستین محموله VAR بامداد سه‌شنبه وارد کشور شد که البته این وعده تاج عملی شد. در این بین قرار بر این است که این دستگاه کمک داور ویدیویی در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک مستقر شود تا این ورزشگاه به عنوان نخستین ورزشگاه در استفاده از این تکنولوژی در ایران معرفی شود. علاوه بر این قرار بر این است که دیداری بین تیم امید آلومینیوم اراک با یکی از تیم‌های لیگ برتری برگزار شود تا لایسنس VAR دریافت شود.

 

ممبینی: سعی می‌کنیم تمام بازی‌های نیم فصل دوم با VAR برگزار شود

هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال دیروز در سمینار دانش‌افزایی پیش‌فصل داوران فوتبال کشور گفت: «تیم ملی تاکنون به فینال جام جهانی و المپیک نرفته است اما داوران ایرانی در این بازی‌های مهم قضاوت کرده‌اند. داوران ما در بخش‌هایی از فوتبال ما جلوتر هستند. فوتبال کشور همیشه مدیون داوران خوب بوده است. داور باید تمرین کند، آرامش، تغذیه مناسب و.‌.. داشته باشد تا بتواند ۹۰ دقیقه بازی را قضاوت کند.» او تصریح کرد: «حساسیت زیادی نسبت به مسابقات فوتبال وجود دارد و داوران باید قدر خودشان را بدانند. انتظار داریم که داوران با نهایت دقت بازی‌ها را قضاوت کنند. در تمام لیگ‌های کشور حتی در رده‌های پایه اعتراض به داوری وجود دارد.» ممبینی گفت: «برای ورود سیستم VAR تلاش‌های بسیار زیادی شد و حدود ۵۰ تا ۶۰ کشور این سیستم را دارند. با توجه به تحریم‌ها واقعاً یک امر غیرممکن را ممکن کردیم. جلسات و مذاکرات زیادی داشتیم. اگر تمام اتفاقات طبق زمانبندی رخ دهد، شاید ما جزو معدود کشورهایی باشیم که بیشترین تعداد دستگاه VAR را وارد خواهیم کرد. سعی می‌کنیم تمام بازی‌های نیم فصل دوم با VAR برگزار شود. ما تصمیم داریم تا بیش از ۱۰ دستگاه VAR وارد کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی