روی خط المپیک

چتربازی تام کروز
از پاریس به لس‌آنجلس
تام کروز نقشی پررنگ در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ایفا خواهد کرد. کروز از روز افتتاحیه در فرانسه حضور داشت و بارها حین تماشای بازی‌ها خصوصاً ژیمناستیک سیمون بایلز دیده شد، و حالا منابع خبری می‌گویند که او در مراسم اختتامیه المپیک پاریس به ایفای نقش خواهد پرداخت. به گزارش TMZ، کروز قرار است در بازی‌های پاریس یک شیرین‌کاری بزرگ انجام دهد و بازی‌های ۲۰۲۸ لس‌آنجلس را تبلیغ کند. طبق ادعای این نشریه، مراسم اختتامیه ۲۱ مرداد برگزار می‌شود. کروز در این مراسم پرچم المپیک را به دست دارد و با چتر از بالای ورزشگاه دوفرانس به وسط زمین فرود خواهد آمد و همزمان در قسمتی از ویدیوی از پیش ضبط شده روی صفحه نمایش خواهیم دید که این ستاره سینما به سمت مقصد بعدی‌اش لس‌آنجلس پرواز خواهد کرد.
 

اولین طلای کاروان نصف‌ و نیمه بلاروس در المپیک
ایوان لیتوینوویچ، قهرمان مسابقه ترامپولین شد و اولین طلای المپیک را برای کشورش به دست آورد. در مجموع ۱۷ورزشکار بلاروسی به عنوان ورزشکار بی‌طرف در پاریس به رقابت می‌پردازند. بلاروس کنار روسیه با محرومیت گسترده کمیته بین‌المللی المپیک روبه‌رو شده است. برگزارکنندگان پاریس2۰۲۴ اعلام کردند تشخیص صلاحیت برای حضور در بازی‌ها به عهده کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های بین‌المللی است. این ورزشکار بلاروسی در فینال امتیاز ۶۳.۰۹۰ را به دست آورد. مقام دوم به وانگ زی سای چینی (۶۱.۸۹۰) رسید و مدال برنز نیز نصیب یان لانگ یو (۶۰.۹۵۰) دیگر چینی حاضر در این بخش شد. این دومین مدال بلاروس در المپیک است. پیش از این ویولتا بوردیلوسکایا در پرش با ترامپولین نقره گرفت.
  

تست دوپینگ جودوکار افغان در المپیک مثبت شد
آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ اعلام کرد تست دوپینگ محمد صمیم فیض، جودوکار افغان در بازی‌های المپیک پاریس به دلیل وجود آنابولیک استروئید استانوزولول مثبت شد. نمونه‌گیری ۳۰ ژوئیه پس از مبارزه یک‌شانزدهم نهایی در دسته ۸۱ کیلوگرم انجام شد که فیض در آن مغلوب وخید برخاشویلی اتریشی شد. فیض فعلاً به صورت موقت تعلیق شده و حق هیچ‌گونه فعالیت ورزشی رسمی را ندارد و می‌تواند برای درخواست تجزیه و تحلیل نمونه B به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) اعتراض کند. در صورت تأیید این دوپینگ، محرومیت چندساله در انتظار او خواهد بود.


شناگر فرانسوی دومین رکورد فلپس را هم شکست
لئون مارشان فرانسوی در مسابقات ۲۰۰ متر مختلط انفرادی بازی‌های پاریس طلا گرفت و بار دیگر رکورد مایکل فلپس اسطوره شنای دنیا را شکست.
درخشش لئون مارشان، ستاره ۲۲ساله فرانسوی، در بازی‌های المپیک همچنان ادامه دارد و پدیده این دوره شنای بازی‌های المپیک این بار با زمان یک دقیقه و ۵۴ ثانیه و شش ‌صدم‌ثانیه رکوردی را که مایکل فلپس امریکایی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن با زمان ۱:۵۴.۲۳ثبت کرده بود، شکست و بار دیگر روی دست اسطوره شنای دنیا بلند شد. مارشان قبل از این هم یکی دیگر از رکوردهای فلپس را در بخش ۴۰۰ متر انفرادی شکسته بود و با زمان چهار دقیقه و دو ثانیه و ۹۵ صدم‌ثانیه رکوردی را که مایکل فلپس امریکایی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن با زمان ۴ دقیقه و سه ثانیه و ۸۴ صدم‌ثانیه شکسته بود، بهبود بخشید.
مارشان تا به حال چهار مدال طلا در پاریس گرفته؛ قهرمانی در ۲۰۰متر پروانه و ۲۰۰متر قورباغه. شناگر فرانسوی که پنج‌ باری قهرمان جهان شده، در المپیک پاریس به امپراطوری فلپس پایان داده و با شکستن رکوردهای او حالا نوید رکوردداری جدید در شنای دنیا را می‌دهد.
فلپس در ۳۱سالگی بعد از گرفتن بیست‌ و سومین مدال طلای المپیک، در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد. او علاوه بر اینکه از نظر فنی به بالاترین حد رسیده بود، بزرگترین موفقیت‌ها را در زمینه شکستن رکوردها و گرفتن مدال در تاریخ المپیک کسب کرد که حالا به نظر می‌رسد این شناگر 22 ساله فرانسوی پایانی خواهد بود بر پادشاهی این اسطوره امریکایی.


سکوی تمام فرانسوی
در دوچرخه‌سواری
در دیدار نهایی دوچرخه‌سواری BMX در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ورزشکاران فرانسوی روی سکوی اول تا سوم ایستادند. رقابت فینال دوچرخه‌سواری BMX سرعت در بازی‌های المپیک پاریس، شامگاه جمعه 12 مرداد برگزار شد و 8 ورزشکار به رقابت با هم پرداختند. اما نکته قابل توجه در این بازی، حضور سه ورزشکار فرانسوی بین این 8 بازیکن بود که هر سه توانستند با زمان بهتری از خط پایان عبور کنند تا مدال‌های طلا، نقره و برنز این مسابقات به کاروان فرانسه تعلق بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی