از ادامه جولان اسلوونی تا نزول شدید ژاپن

والیبال المپیک؛ غریب و غیرقابل پیش‌بینی

وصال روحانـی
خبر‌نگار


مسابقه‌های والیبال مردان المپیک پاریس تا این لحظه معدنی از لحظه‌های ناب بوده و اولین نتیجه‌ای که باید از اتفاقات 10 روز نخست این رشته گرفت، اینکه پیش‌بینی قهرمان این دوره سخت‌تر از دوره‌‌های
قبل است.
12 تیم حاضر در این رقابت‌ها ابتدا به 3 گروه 4 تیمی تقسیم شدند و قرار شد هر دو تیم نخست این سه گروه بالا بروند و به مرحله حذفی برسند. اضافه بر این قرار شد از بین 3 تیم حائز رتبه سوم گروه‌ها هم دو تیمی که نتایج بهتر و امتیازات بیشتری را ثبت کرده‌اند، راهی یک‌چهارم نهایی شوند. اینچنین بود که دیشب با تکمیل مرحله گروهی سند صعود دو تیم اسلوونی و فرانسه از گروه اول، سه تیم ایتالیا، لهستان و برزیل از گروه دوم و سه تیم امریکا، آلمان و ژاپن از گروه سوم صادر شد. اینک والیبال‌دوستان باید در انتظار مرحله یک‌چهارم نهایی بنشینند که فردا برگزار می‌شود و 8 تیم صعودکننده موفق را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهد. در پی آن شاهد انجام دیدارهای نیمه‌نهایی چهارشنبه خواهیم بود و مسابقات رده‌بندی و فینال هم در روزهای پنجشنبه و جمعه شکل خواهند گرفت.

 تقابل‌های قهرمان و نایب قهرمان جهان
پس از آنچه دو ماه پیش در لیگ امسال ملت‌های والیبال اتفاق افتاد و فرانسه را در جایگاه نخست نشاند و ژاپن شگفتی‌ساز و احیا شده را صاحب رتبه دوم ساخت، مشخص شد که در «پاریس 2024» هم هر اتفاق غیرمترقبه‌ای متصور است. یک بحث مهم این بوده و هست که ایتالیا به عنوان قهرمان جهان در سال 2022 و لهستان به عنوان قهرمان جهان به سال‌های 2014 و 2018 و نایب قهرمان 2022 در عرصه المپیک چگونه با یکدیگر روبه‌رو خواهند شد. با همگروه شدن این دو تیم پرتوان در همان مرحله نخست و مسابقه دیروز آنها پاسخ این سؤال به طور نسبی داده شد اما قصه همچنان باقی است و با توجه به صعود هر دو تیم به مرحله حذفی امکان یک رویارویی دیگر بین لهستان بسیار پرتجربه و ایتالیای به غایت جوان کم
نیست.
منتظر اتفاقات بعدی هم باشید
نزول شدید ژاپن که آن‌گونه در لیگ ملت‌ها خوش درخشید، در صحنه المپیک امسال جای حیرت داشته و اگرچه باخت این تیم به امریکا در گروهش را می‌توان با توجه به ابعاد فیزیکی بالای تیم امریکا توجیه شده دانست اما از ژاپن که اوجگیری مجددش طی سال‌های اخیر با همت فیلیپ بلن فرانسوی حاصل آمده، انتظار می‌رفت که به آلمان متوسط نبازد. ثبت سه شکست متوالی برای آرژانتین در همین گروه (دسته سوم) که سبب شد تیم برنده مدال برنز دوره قبل امسال حتی از گروهش بالا نرود و سریعاً حذف شود، دیگر اتفاق پر سر و صدای مرحله نخست پیکارهای والیبال مردان در سی و سومین دوره المپیک بود؛ اتفاقات جالبی که روزهای پیش رو در مرحله حذفی قطعاً تکرار خواهند شد.
این را هم از قلم نیندازیم که تیم قدری پیر اما بسیار پرتجربه و توانمند اسلوونی که در لیگ ملت‌های امسال هم خوش درخشید، در پاریس به جولان خود ادامه داد و جمعه شب فرانسه، میزبان مسابقات را هم در 5 ست شکست داد تا بالاتر از خروس‌ها و به عنوان سرگروه بالا برود و اگر این تیم از معابر یک‌چهارم و نیمه‌نهایی هم عبور کرد، چندان شگفت‌زده نشوید.

جستجو
آرشیو تاریخی