حضور غیرمنتظره مصر و مراکش در نیمه‌نهایی

شاهکار آفریقایی‌ها در فوتبال المپیک

در حالی که مثل همیشه اکثر هواداران فوتبال روی کشورهای حاضر در اروپا و امریکای جنوبی به عنوان مدعیان اصلی کسب مدال در فوتبال المپیک حساب می‌کردند، این دو نماینده از قاره آفریقا بودند که با بازی‌های فوق‌العاده و هجومی خود به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند. مراکش، پس از برد جنجالی مقابل آرژانتین و صدرنشینی در گروه خود، روز جمعه در نمایشی یکطرفه و قاطع با درخشش بازیکنان بزرگسال خود یعنی اشرف حکیمی و صوفیان رحیمی با چهار گل از سد امریکا گذشت و مصر نیز پس از شکست دادن اسپانیا در دور گروهی، با برتری مقابل پاراگوئه در ضربات پنالتی حریف فرانسه در مرحله نیمه‌نهایی شد.
عملکرد فوق‌العاده این دو کشور آفریقایی و عربی، نشان‌دهنده پیشرفت روزافزون فوتبال در قاره آفریقاست. سال ۲۰۲۲، مراکش تبدیل به اولین کشور آفریقایی و عربی شد که حضور در نیمه‌نهایی جام جهانی را تجربه می‌کند و حالا عملکرد فوق‌العاده این کشور در کنار مصر برای رقابت‌های المپیک نوید روزهای خوش در فوتبال جنوب آفریقا را می‌دهد‌.
این برای اولین بار است که کشورهای حاضر در جنوب آفریقا، شانس کسب مدال در المپیک را دارند. پیش از این نیجریه در المپیک ۱۹۹۶ و کامرون در المپیک ۲۰۰۰، مدال طلای مسابقات را کسب کرده بودند اما این برای اولین بار است که کشورهای جهان عرب، شانس کسب مدال فوتبال در المپیک را دارند. معمولاً، کشورهای شمال و مرکز آفریقا با توجه به وضعیت فیزیکی خود، نمایش‌های درخشانی را در رقابت‌های پایه ثبت کرده‌اند و این موضوع بارها موجب ایجاد شائبه‌هایی در خصوص استفاده کشورهای آفریقایی از بازیکنان بزرگسال شده بود اما حالا، تیم‌های مصر و مراکش با شایستگی تمام در رقابت‌های المپیک می‌درخشند.
در مرحله نیمه‌نهایی که روز دوشنبه برگزار می‌شود، ابتدا مراکش از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف اسپانیا خواهد رفت و در نهایت مصر و فرانسه از ساعت ۲۲:۳۰ مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی