فوتبال المپیک؛ حواشی رقابت حیثیتی فرانسه و آرژانتین

از پیروزی پسران آنری تا تهدید به درگیری در هتل

ایلیا بهزاداول
خبرنگار

 
در حساس‌ترین رقابت مرحله یک‌چهارم نهایی فوتبال مردان المپیک، تیم‌های فرانسه و آرژانتین از ساعت ۲۲:۳۰ روز جمعه در شهر بوردو به مصاف هم رفتند که این جدال حساس و تماشایی، در پایان با تک‌گل ژان فیلیپ ماتتا، مهاجم تیم کریستال پالاس به سود فرانسه خاتمه یافت. حواشی تقابل این دو کشور در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ و سرودی که انزو فرناندز بازیکن تیم ملی آرژانتین در خصوص ملیت بازیکنان تیم ملی فرانسه پس از قهرمانی کشورش در کوپاامریکا خواند، به حساسیت این مسابقه افزوده بود و هواداران دو تیم، خود را آماده یک جدال درگیرانه و حیثیتی کرده بودند.
همچنین حواشی اولین مسابقه آرژانتین در این رقابت‌ها و شکست این تیم مقابل مراکش با تصمیم کمک‌داور ویدیویی پس از حدود ۹۰ دقیقه، باعث عصبانیت آرژانتینی‌ها از میزبانی فرانسه در المپیک شده بود و این موضوع، رابطه مردم دو کشور را بیش از پیش دچار مشکل کرد.
از همان ابتدای بازی، مشخص بود که شرایط این مسابقه با دیگر رقابت‌های فوتبال المپیک متفاوت است و دو تیم با انگیزه‌ای متفاوت برای شکست دادن یکدیگر پا به این رقابت گذاشته‌اند. در پایان این رقابت، درگیری بازیکنان دو تیم منجر به اخراج انزو میلو هافبک تیم ملی فرانسه شد. او در این خصوص گفت: «من برای شادی به سمت نیمکت آنها رفتم. بله، هدفم کمی مسخره کردن بود اما داور با دادن کارت قرمز سختگیری کرد.»
درگیری‌ها به همین‌جا ختم نشد و نیکولاس اوتامندی، کاپیتان باتجربه تیم ملی آرژانتین پس از بازی در مصاحبه‌ای، لویک باده مدافع تیم ملی فرانسه را به حضور در محل اقامت آرژانتین فرا خواند و او را تهدید کرد: «این رفتار خیلی مرا عصبانی کرد. آنها می‌توانند جشن بگیرند اما مقابل هواداران و خانواده خودشان بروند. آنها یک بازیکن داشتند. نمی‌دانم بالده است یا باده. اگر او دوست دارد جشن بگیرد، به محل اقامت ما بیاید و ما مشکلش را حل می‌کنیم.»
همچنین ژان فیلیپ ماتتا، زننده تک گل مسابقه عنوان کرد که ویدیوی جنجالی آرژانتینی‌ها، پیش از این رقابت به آنها انگیزه داده است. هر چند تیری آنری سرمربی این تیم این موضوع را رد کرد و گفت: «ما این مسابقه را به عنوان انتقام در نظر نمی‌گیریم زیرا در جام جهانی ۲۰۲۲ تیم‌های متفاوتی حضور داشتند. بابت درگیری‌های پایان بازی عذرخواهی می‌کنم. من نتوانستم اوضاع را کنترل کنم و در نهایت یک بازیکن ما اخراج شد.»
فرانسوی‌ها که به دنبال کسب دومین مدال طلای خود در المپیک پس از سال ۱۹۸۴ هستند، از ساعت ۲۲:۳۰ روز دوشنبه در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف تیم المپیک مصر می‌روند.

جستجو
آرشیو تاریخی