چرا قراردادهای مدعیان لیگ برتر ثبت نشده است؟

سقف بودجه؛ عملیات فریب افکارعمومی

سینا حسینی
روزنامه‌نگار

 عدم ثبت قرارداد بازیکنان باشگاه‌های لیگ برتری در فدراسیون فوتبال بیانگر یک واقعیت تلخ است که باشگاه‌های لیگ برتری هیچ یک قانون مصوب فدراسیون و سازمان لیگ در خصوص سقف بودجه را رعایت نکردند چون اگر این اتفاق رخ داده بود تا به امروز باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد بازیکنان و مربیان خود را در سازمان لیگ ثبت می‌کردند اما آنها برای جلوگیری از برملا شدن حقیقت جریمه پنج میلیاردی کمیته انضباطی را به جان خریدند تا شاید راهکاری برای دور زدن قانون پیدا کنند.
شاید امروز بسیاری از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری ادعا کنند به قانون سقف بودجه که از سوی فدراسیون به آنها ابلاغ شده پایبند بودند و به دقت آن را رعایت کردند اما آنالیز اتفاقات هفته‌های گذشته نشان می‌دهد این ادعا صرفاً یک ادعای غیرقابل باور است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را باور کرد.
 مرور خریدهای باشگاه‌های مدعی به خوبی نشان می‌دهد آنها برای بالا بردن میزان توانمندی فنی خود به سراغ خرید ستاره‌های بزرگ خارجی رفتند، که طبیعتاً رقم دستمزد این بازیکنان پایین نیست، حال با این شرایط چگونه می‌توان باور کرد که باشگاه‌های لیگ برتری سقف بودجه تعیین شده از سوی فدراسیون فوتبال را رعایت کرده‌اند؟
 البته که ادعای رعایت سقف با وضعیت موجود در فوتبال ایران ممکن است، چون هیچ شفافیتی در سازوکار نقل و انتقالات وجود ندارد تا راستی‌آزمایی واقعی درباره قراردادهای منعقد شده میان بازیکنان و باشگاه‌ها صورت گیرد! به همین خاطر کاملاً قابل پیش‌بینی است که همانند فصول قبل تیم‌های متمول و پولدار که از فاکتورهای پشت پرده سود می‌بردند در لیگ آتی هم با همان دست فرمان رفتار و وارد مسابقات شوند.
 اما قطعاً افکارعمومی به هیچ وجه ادعای رعایت قانون سقف بودجه را باور نخواهند کرد، چون در مقطعی که یک بازیکن معمولی که سال گذشته برای بازی در یک باشگاه قعرنشین جدول با دستمزد دو میلیاردی در لیگ برتر توپ زده و امسال پیشنهاد 20 میلیاردی ارائه کرده، بازیکن خارجی و تراز اول خارجی با رقم پایین حاضر به امضای قرارداد با باشگاه‌های ایرانی نیست.
 به نظر می‌رسد طراحان قانون سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری خود نیز به خوبی می‌دانند امکان اجرای این قانون با وضعیت کنونی وجود ندارد اما با ژست قانونمداری ادعا می‌کنند که قانون مذکور بدون کم و کاست به اجرا در می‌آید اما در عمل پروژه فریب افکارعمومی در حال اجراست تا کسی متوجه شکست فدراسیون فوتبال در وضع قانون سقف بودجه باشگاه‌ها نشود.

 

حفره بزرگ در سقف بودجه

 روز گذشته خبری در خصوص جریمه ۵۰ میلیون تومانی ۱۳ باشگاه لیگ برتری به دلیل ثبت نشدن نام حداقل ۱۶ بازیکن در فاصله بیست روز تا شروع لیگ برتر منتشر شد. در بین این ۱۳ باشگاه، نام سه تیم حاضر در لیگ نخبگان یعنی پرسپولیس، استقلال و سپاهان نیز دیده می‌شود که تاکنون نام کمتر از 16 بازیکن را برای حضور در مسابقات این فصل لیگ برتر ثبت کرده‌اند. با توجه به این اتفاق، شائبه رعایت نشدن سقف بودجه از سوی باشگاه‌های بزرگ ایران که در لیگ نخبگان حضور دارند، بار دیگر تقویت می‌شود. باشگاه‌هایی که در هفته‌های اخیر، با خریدهای بزرگ خارجی و داخلی در پست‌های مختلف جولان دادند و این موضوع، نشان‌دهنده عدم شفافیت در قانون سقف بودجه تیم‌های لیگ برتری است.
 فرشید طاهری مدیر بخش نقل و انتقالات سازمان لیگ در این مورد گفته: «کمیته انضباطی ۱۳ باشگاه لیگ برتری را مبلغ ۵۰ میلیون تومان جریمه‌ کرد و به این باشگاه‌ها حداکثر تا روز یکشنبه ۱۴ مرداد فرصت داده تا نسبت به ثبت رسمی قرارداد ۱۶ بازیکن خود اقدام کنند. در صورتی که باشگاه‌ها تا پایان مهلت داده شده اقدامی در این خصوص انجام ندهند، کمیته انضباطی اعلام کرده جریمه حداکثری و ۵ میلیاردی در دستورالعمل برای باشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود.»
 ثبت نشدن قرارداد حداقل ۱۶ بازیکن در شرایطی شائبه‌برانگیز است که در اردوی خارجی این تیم‌ها، بازیکنان زیادی حضور دارند. پرسپولیس در ترکیه با حضور ۳۰ بازیکن اردوی خود را برپا کرده و آبی‌های پایتخت نیز با ۲۰ بازیکن و بدون حضور بخش بزرگی از ستارگان و خریدهای جدید خود راهی ترکیه شده‌اند.  با توجه به شرایط فعلی نقل و انتقالات و این موضوع که بازیکنان معمولی باشگاه‌های حاضر در کورس سقوط نیز به قرارداد پایین‌تر از ۲۰ میلیارد تومان برای یک فصل راضی نمی‌شوند، بعید است که سه باشگاه حاضر در لیگ نخبگان و دیگر نماینده آسیایی ایران یعنی تراکتور سقف بودجه را رعایت کرده باشند. البته نام تراکتور در بین ۱۳ تیم جریمه شده روز شنبه قرار ندارد اما میزان خریدهای گرانقیمت این تیم و به فروش نرفتن بازیکنان اصلی این تیم، نشان از رعایت نشدن سقف بودجه در تبریز دارد.  تکلیف رعایت شدن سقف بودجه توسط باشگاه‌های مدعی در حالی نامشخص است که مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون بارها در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و پایگاه‌های خبری در خصوص جزئیات این قانون صحبت‌ کرده‌اند اما این توضیحات، هیچ‌گاه برای هواداران فوتبال شفاف و قانع‌کننده نبوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی