تاریخ‌سازی قایقرانی برای رسیدن به پاریس

پدیده به جای ستاره

فائزه زمانی
خبر‌نگار

قایقرانی ایران با شکل و شمایلی تاریخی خود را به آب‌های پاریس رساند. درحالی که پای قایقرانان از 2000سیدنی به المپیک باز شد، حالا پاریس اولین دوره‌ای است که قایقرانی ایران با 5 ورزشکار در المپیک به آب خواهد زد. علاوه بر این مهسا جاور و زینب نوروزی با تاریخ‌سازی برای اولین بار سهمیه روئینگ 2 نفره را گرفتند تا طلسم قایق دونفره را بشکنند.
این دوره علی آقامیرزایی در کایاک تک‌نفره باتجربه‌ترین المپین تیم قایقرانی است که برای دومین بار قایقش را در المپیک به آب خواهد انداخت؛ او که بعد از مصدومیت دستش دوران سختی را پشت‌سر گذاشته فقط با فکر به المپیک به قایقرانی کامبک زد تا در پاریس، نتیجه‌ای بهتر از توکیو را ثبت کند. محمد نبی رضایی دیگر المپین مستعد و باانگیزه تیم ملی در رشته کانو است که اولین المپیکش را در پاریس تجربه خواهد کرد و به گفته خودش اگر در این رقابت‌ها به فینال A برسد، کلاهش را بالا می‌اندازد. در روئینگ تک‌نفره هم ستاره جدیدی در آسمان قایقرانی ایران ظهور کرده است که با کسب سهمیه قایق تک‌نفره حالا کار سختی برای پر کردن جای خالی نازنین ملایی خواهد داشت؛ ستاره‌ای که در المپیک توکیو بهترین نتیجه قایقرانی ایران در تمام ادوار المپیک را رقم زد و با صعود به فینال B، یازدهم شد تا به مدد دست‌ها و پاروهایش نام خود را در تاریخ قایقرانی ایران ثبت کند. درحالی که همه منتظر بودند تا ملایی در دومین المپیکش حتی نتیجه‌ای بهتر از توکیو رقم زده و این بار به فینال A صعود کند، اما او چندماه پیش ناگهانی و ناباورانه قایقش و پاروهایش را فروخت و به گفته خودش برای همیشه قایقرانی را بوسید و کنار گذاشت تا قطعاً یکی از غایبان بزرگ کاروان ایران در المپیک پاریس باشد؛ هرچند که فاطمه مجلل با نتایج اخیر خود در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک تا حدی نگرانی‌ها را برای پرکردن جای خالی ملایی برطرف کرده است و به گفته خودش در پاریس قایقش را طوری به آب خواهد انداخت که بتواند نتیجه‌ای در حد ملایی یا حتی بهتر از او بگیرد. مجلل، با انگیزه و دست‌های پرتوانش ستاره‌ای است که حالا شاید در پاریس روی دست ملایی هم بلند شود. اما نکته جالب دیگر اینکه بعد از پرچم‌داری هما حسینی در المپیک پکن، حالا بعد از 16 سال یک قایقران پرچم‌دار کاروان ایران البته در مراسم اختتامیه است که این مأموریت به عهده فاطمه مجلل خواهد بود.
قایقرانی که با تاریخ‌سازی پا به پاریس گذاشته است قطعاً این دوره به دنبال نتایج بهتری خواهد بود تا بار دیگر به همه ثابت کند که اگر به این رشته پرجمعیت و پرمدال توجه ویژه‌ای شود، به راحتی می‌توان سبد کاروان را با نشان‌های رنگارنگ پر کرد تا برای کسب مدال نگاه‌هایمان فقط به دست 2 یا 3 رشته مخصوص نباشد.

جستجو
آرشیو تاریخی