صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنج - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنج - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

سازمان لیگ علیه صفحات شخصی بازیکنان در شبکه‌های اجتماعی

ماجراجویی در مجازی ممنوع

محمدرضا رحیم پور
خبر‌‌نگار


این روز‌ها علاوه بر جولان بازیکنان‌ در باشگاه‌ها برای عقد قرارداد، این بازیکنان به ظاهر حرفه‌ای، مشغول فعالیت افسارگسیخته در فضای مجازی هستند؛ از لایو‌های نیمه‌شب گرفته تا استوری‌های کنایه‌آمیز به یکدیگر!
چند روز پیش هم سروش رفیعی، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در مصاحبه‌ای رسماً از نام بازیکنانی پرده برداشت که برای خود فن پیج و کمپین خبری فیک می‌زنند.
رامین رضاییان که انتقال پر سر و صدایی به استقلال داشت، بعد از پیوستن به این تیم یک ویدیو در صفحه رسمی باشگاه و شخصی خودش منتشر کرد که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. بعد از این موضوع هم بازار نیش و کنایه بازیکنان به یکدیگر در فضای مجازی داغ‌تر شد. این موضوع در حالی است که قطعاً این روند روی عملکرد این بازیکنان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند تمرکز لازم را از بازیکن بگیرد.
این موضوع در حالی است که در مورد مشابه وقتی انزو فرناندز بازیکن تیم چلسی در یک لایو یک رفتار غیرحرفه‌ای از خود نشان داد، باشگاه چلسی، فدراسیون فوتبال فرانسه و حتی فیفا هم این بازیکن را محکوم کردند و خود او هم مجبور به عذرخواهی شد.
در ویدیویی که انزو فرناندز بعد از قهرمانی آرژانتین در کوپاامریکا منتشر کرد، بعضی از بازیکنان تیم ملی آرژانتین ترانه‌ای را در مورد اعضای آفریقایی‌تبار تیم ملی فوتبال فرانسه، می‌خوانند. فدراسیون فوتبال فرانسه پس از انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به فیفا شکایت کرد و گفت این ترانه «نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز» است.
چلسی در حال بررسی ویدیویی است که توسط انزو فرناندز به اشتراک گذاشته شده که توسط فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF) و یک بازیکن دیگر چلسی به نژادپرستی متهم شده است و طی بیانیه‌ای اعلام کرده که «رویه انضباطی» را آغاز کرده است.
ساعاتی پس از عذرخواهی فرناندز در این بیانیه آمده است: «باشگاه فوتبال چلسی همه انواع رفتارهای تبعیض‌آمیز را کاملاً غیرقابل قبول می‌داند. ما مفتخریم که یک باشگاه متنوع و فراگیر هستیم که در آن افراد از هر فرهنگ، جوامع و هویتی احساس مسئولیت می‌کنند. ما عذرخواهی عمومی بازیکن خود را تصدیق و قدردانی می‌کنیم و از این به عنوان فرصتی برای آموزش استفاده خواهیم کرد.»
این در حالی است که باشگاه‌های ایرانی هیچ‌گاه برای فعالیت بازیکنان خود قوانین خاصی در نظر نگرفته و یا نظارتی بر عملکرد آنها ندارند.
بر همین اساس سازمان لیگ در دستورالعمل ثبت قرارداد فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای فعالیت بازیکنان در فضای مجازی محدودیت‌هایی اعمال کرده؛ در ماده ۲۰ این دستور‌العمل آمده است: «در قرارداد باید قید شود که انجام هرگونه فعالیت و اقدامات مغایر با قوانین کشور و کدهای اخلاقی و انضباطی ازجمله سوءرفتارهای اجتماعی تبعیض نژادی، قومی مذهبی و سیاسی و توهین به مقامات ذیصلاح در هر بستر و دامنه‌ای ازجمله در فضای مجازی، مصاحبه، تبلیغ در داخل و یا خارج از زمین مسابقه ممنوع بوده و تخلف از این امر قابل رسیدگی در کمیته انضباطی باشگاه و مراجع صلاحیت‌دار است.» در صورت اجرایی شدن این بند، بسیاری از حواشی فوتبال کشورمان مدیریت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی