صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

شب سخت داروین نونیس، اروگوئه و کوپاامریکا

حیف از این تورنمنت جذاب

«به همه خانواده ما حمله می‌کردند، این فاجعه است، باید برای زندگی عزیزان خود مقاومت می‌کردیم.» این حرف‌های خوسه ماریا خیمنس، مدافع اروگوئه بعد از باخت یک بر صفر برابر کلمبیا است؛ او شاهد بود اعضای خانواده و خود بازیکنان اروگوئه، هواداران کلمبیا و مسئولان برگزاری بازی بیش از 10 دقیقه با هم درگیر بودند؛ آغازش هم از درگیری در میان تماشاگران با داروین نونیس، رونالد آرائوخو و بقیه بود. هر که هر چه دستش بود، پرتاب می‌کرد و صحنه خطرناک و هراس‌انگیزی خلق شد تا یک بازی فوق‌العاده خوب تحت‌الشعاع قرار بگیرد که کلمبیا یک نیمه، ده نفره از تنها گلش به خوبی دفاع کند. به هر حال دوباره حواس‌ها جمع فوتبال می‌شود و بازی جذاب کلمبیا و آرژانتین برای قهرمانی امریکای جنوبی. شاید این بازی به اندازه کافی برای اینکه نقطه عطف کوپا شود، خوب باشد، شاید هم نه که اگر نشود متأسفانه بازی بامداد پنجشنبه و درگیری‌هایش نقش مقصر را به عهده می‌گیرد؛ برای چنین کوپای جذابی حیف است.
 
همه بازنده بودند
بازیکنان اروگوئه تحت هیچ شرایطی نباید وارد جایگاه تماشاگران می‌شدند، وقتی این اتفاق بیفتد، هیچ نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. البته چند بازیکن اروگوئه مدعی بودند درگیری وقتی شروع شد که هواداران خوشحال کلمبیا با خانواده و دوستان بازیکنان اروگوئه بگومگو کردند. خیمنس می‌گفت نیروهای امنیتی وقتی مورد نیاز بودند، دخالتی نکردند: «خانواده‌های ما در خطر بودند اما حتی یک پلیس نبود.» عملکرد مسئولان برگزاری مسابقه که دو سال دیگر میزبان جام جهانی هستند، بشدت قابل انتقاد است. این درگیری عواقب زیادی خواهد داشت اما همه در این میدان بازنده بودند.
 
بهترین بازیکن کوپا
پدیده جام جهانی 2014 بهترین بازیکن کوپاامریکای 2024 است، چه کسی فکرش را می‌کرد؟ درخشش خامس رودریگس برای کلمبیا توقف ندارد و بازیکن سابق رئال مادرید قهرمان این بازی بود. او ششمین پاس گلش در این تورنمنت را داد درحالی که هیچ کس در این رقابت‌ها بیش از دو پاس گل نداده است. بی‌انصافی است اگر بگوییم او یک تنه کلمبیا را به فینال برده چون تیم بازیکنان تأثیرگذار زیادی دارد اما می‌شود گفت خامس بزرگترین دلیل صعود کلمبیا به بازی پایانی است چون او باعث شده تیم خوب کشورش عالی شود. با حضور او سه‌رنگ‌ها در فینال مقابل آرژانتین قدرتمند هم شانس دارند.
 
غیرقابل توضیح
دانیل مونوس بی‌نهایت بی‌توجه است. شش دقیقه بعد از آنکه کلمبیا پیش افتاد، مدافع بال راست کریستال پالاس آرنجش را پرتاب کرد و دومین کارت زرد را گرفت، همه ما می‌دانیم دو کارت زرد یعنی چه. بعضی از اخطارها واقعاً تاکتیکی و ضروری است اما این یکی اصلاً. او فقط عصبانی شد و توجه نکرد که کارش چه صدمه‌ای به تیم می‌زند. او تا قبل از اخراج یکی از بازیکنان خوب زمین بود و حالا فینال را از دست می‌دهد؛ غیرقابل توجیه است.
 ستاره بازی
هافبک دفاعی 29 ساله کلمبیا زیاد گل نمی‌زند. جفرسون لرما در واقع تا قبل از این تورنمنت تنها یک گل زده بود اما حالا دو گل در کوپا زده که قطعاً این گل مهم‌ترین گلش بود. ضربه سر عالی او روی کرنر دقیق خامس رودریگس برای رسیدن به فینال کوپا کافی بود. البته پیروزی کلمبیا به خاطر کار لرما در طول بازی بود نه فقط لحظه گل. تیم او 45 دقیقه مجبور به دفاع بود و حضور لرما در خط میانی اهمیت زیادی داشت. او همه جای زمین بود و تنها بازیکن غیر از خط دفاعی تیم بود که 90 دقیقه در زمین بود. او دقیقاً همان بود که تیمش می‌خواست.
همان داستان تکراری
داروین نونیس علاوه بر مسائل انضباطی بعد از سوت پایان، از نظر فنی هم مشکل داشت. در این بازی فرصت‌هایی داشت، همیشه دارد و آنها را گل نمی‌کند، همان داستان تکراری. داستان پایان متفاوتی داشت اگر نونیس یکی از فرصت‌هایش را گل می‌کرد. اگر یکی از موقعیت‌های او قبل از گل کلمبیا به ثمر می‌رسید، همه چیز فرق می‌کرد اما این‌طور نشد. در واقع اگر نونیس می‌خواهد یک مهاجم تعیین‌کننده باشد، باید فرصت‌طلبانه‌تر بازی کند. در این تورنمنت می‌توانست خودش را ثابت کند اما نتوانست.
جستجو
آرشیو تاریخی