صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

ببخشید به تو شک داشتیم آقای ساوت‌گیت

مزد صبر واتکینز

«گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم» ضرب‌المثل بجایی برای اولی واتکینز است که تقریباً تمام یورو را انتظار کشید. چهارشنبه شب در دورتموند، 10 دقیقه بعد از ورود به زمین با گل بسیار زیبا و دقیقش انگلیس را به فینال یورو 2024 و هلند را به خانه فرستاد. واتکینز تماشاگر بازی‌های انگلیس مقابل صربستان، اسلوونی، اسلواکی و سوئیس بود و 20 دقیقه مقابل دانمارک به میدان رفت اما می‌دانست در این بازی تفاوت را رقم می‌زند. بعد از پیروزی برابر هلند گفت: «به جان بچه‌هایم قسم می‌خورم امروز به کول پالمر گفتم ما برنده می‌شویم و من گل می‌زنم، همین اتفاق هم افتاد.» مهاجم استون‌ویلا که در طول فصل 2024-2023 لیگ برتر روی 32 گل نقش مستقیم داشت، به خاطر ثبات هری‌کین و بی‌میلی گرت ساوت‌گیت برای استفاده از سیستم چرخشی خیلی در تیم ملی فرصتی پیدا نکرده. تا دو ماه پیش حتی در مورد رفتنش به یورو هم تردید وجود داشت اما با فرم عالی باشگاهی‌اش قابل نادیده گرفتن نبود و حالا همه انگلیس خوشحالند که او به آلمان رفته
است.
 
بدشانسی دپای
ممفیس دپای همیشه پرشور بوده، شروع خوبی در دوران حرفه‌ای خود داشت اما در منچستریونایتد ناموفق بود. در لیون اعتبارش را بازیافت، ‌سپس انتقال رؤیایی‌اش به بارسلونا صورت گرفت ولی او دوباره نتوانست انتظارات را برآورده کند. در تیم ملی اما ثبات داشت و تورنمنت خوبی را سپری ‌کرد با آنکه تنها یک گل زد. اما دپای در بزرگترین شب زندگی‌اش تنها 35 دقیقه در زمین دوام آورد و مصدوم شد. با رفتن او و آمدن جوی فیرمان هلند به ثبات رسید و شروع انفجاری انگلیس کند شد اما در نهایت هلند بازنده شد و ستاره‌اش نتوانست کمکی کند.
درس بزرگ
آیا ساوت‌گیت پاسخ همه انتقادات را داد؟ انگلیس برابر سخت‌ترین رقیبش در یورو 2024 بهترین بازی‌اش را انجام داد و بر حریف مسلط بود به خصوص در نیمه دوم. ساوت‌گیت به خاطر بی‌میلی به تغییر در ترکیب تیمش به درستی مورد انتقاد قرار می‌گرفت، آمدن لوک شاو به جای کایران تریپیر عجیب بود اما تعویض کین و فیل فودن با پالمر و واتکینز عالی بود. او از اشتباه روبرتو مارتینس درباره استفاده از کریستیانو رونالدو درس گرفت و جای کین را به واتکینز سرحال داد که با کمک پالمر گل برتری را زد تا انگلیس برای دومین‌بار پیاپی و نخستین بار خارج از خاکش به فینال یورو برسد. برلین شاید شاهد آخرین مسابقه انگلیس با ساوت‌گیت باشد اما هر اتفاقی که بیفتد، از او به عنوان کسی یاد می‌کنند که به کشورش امید را برگرداند، وقتش شده که از ساوت‌گیت عذرخواهی و تشکر کنیم.
 
 
اشتباهات VAR
گری نویل به جانبداری از تیم ملی کشورش متهم است اما حتی او هم اعتراف کرد پنالتی نیمه اول به انگلیس هدیه شده. فلیکس زوایر در اعلام پنالتی به خاطر خطای دنزل دومفریس روی کین اشتباه بزرگ و آشکاری مرتکب شد و کمک‌داور ویدیویی هم دخالتی نکرد. هلند حق دارد از این تصمیم ناراحت باشد اما این نخستین تصمیم عجیب VAR نیست چون یک پنالتی بحث‌برانگیز علیه دانمارک در دیدار با آلمان گرفتند که خود آلمان در مرحله بعد و بازی با اسپانیا به خاطر اشتباه  VAR به پنالتی حاصل از خطای هند مارک کوکوریا نرسید.

همسایه‌های موفق
فودن و کوبی ماینو در فاصله پنج کیلومتری یکدیگر در استوک پورت، شهرک اقماری نزدیک منچستر بزرگ شده‌اند. در طول تورنمنت، این دو به علاوه پالمر که از منطقه نزدیک آنها، وایتن‌شیو آمده، شمه‌ای از بازی‌های درخشان باشگاهی را به نمایش گذاشته بودند اما مقابل هلند ستاره‌های محلی، قهرمانان ملی شدند. فودن همان بازیکن خوب منچسترسیتی شد و سه موقعیت عالی ایجاد کرد، یک‌بار با تیرک دروازه، یک بار سرانگشتان بارت فربروخن و یک‌بار هم با دفع از روی خط دنزل دومفریس ناکام شد. ماینو از آغاز تا پایان عالی بود، با جسارت در کار با توپ و مداخلات مؤثر در دفاع قبل از اینکه در وقت‌های تلف شده تعویض شود. پالمر جای فودن را گرفت تا آن شب با ساختن گل پیروزی توسط سه تیرانداز منچستری شبی به یادماندنی شود.

 هواداران هلند
ارتش نارنجی همیشه زینت‌بخش تورنمنت‌های بزرگ هستند و جام یورو در آلمان هم استثنا نبود. آنها در این مسابقه بهتر از انگلیسی‌ها بودند و جای تعجب ندارد. اما در نهایت از رسیدن به فینال بازماندند و خبری از تکرار یورو 88 در آلمان نخواهد بود جایی که تیم هلند با ستاره‌های بزرگش از جمله رود گولیت، مارکو فان‌باستن، فرانک رایکارد و همین رونالدکومان به تنها عنوان قهرمانی‌اش در فوتبال رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی