صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سه - ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اولی واتکینز مرد اول نیمه‌نهایی یورو

قهرمانی از سطح ششم فوتبال انگلیس

 جام ملت‌های اروپای ۲۰۲۴ محل درخشش بازیکنان جوان بود؛ ستاره‌هایی که قبل از رسیدن به روزهای ابتدایی دهه سوم زندگی، رویاهای خود را در بزرگ‌ترین صحنه مسابقات ملی فوتبال اروپا زندگی کردند و نماینده‌ای شایسته برای ملت خود بودند. از یامال ۱۷ ساله گرفته تا کوبی ماینوی
 ۱۹ ساله و آردا گولر که پیش از رسیدن به ۲۰ سالگی لقب مسی ترکیه را یدک می‌کشد. مرد اول دومین مسابقه نیمه‌نهایی اما نوجوانی متفاوتی را سپری کرده بود؛ اولی واتکینز که در آخرین لحظات رقابت انگلیس و هلند، با چرخش و ضربه استادانه خود تیم ساوت‌گیت را به فینال برلین فرستاد، از پایین‌ترین سطوح فوتبال انگلیس رشد کرده و حالا بهترین روزهای دوران بازی خود را تجربه می‌کند.
 واتکینز در فصل ۲۰۱5-۲۰۱4 و وقتی فقط ۱۹ سال سن داشت، برای یک تیم محلی در سطح ششم فوتبال انگلیس بازی می‌کرد و برخلاف سایر ستارگان ترکیب فعلی انگلیس، در آکادمی باشگاه‌های معتبر انگلیسی الفبای فوتبال را نیاموخته. او محصول باشگاه اکستر سیتی است، باشگاهی که غذای بازیکنان آن در زمان رشد واتکینز، توسط هواداران داوطلب محلی تأمین می‌شد. عملکرد خوب او در دسته چهارم فوتبال انگلیس، موجب پیوستنش به برنتفورد شد و پس از چند فصل حضور در این تیم، دین اسمیت او را با خود از برنتفورد به استون‌ویلا برد. جایی که واتکینز، اولین گل‌های خود را سال ۲۰۲۰ با هت‌تریک تاریخی در شب برتری ۷ بر ۲ استون‌ویلا مقابل لیورپول قدرتمند یورگن کلوپ به ثمر رساند.
 تبدیل شدن واتکینز به چهره ثابت ترکیب استون‌ویلا، او را به گزینه‌ای جدی برای حضور در لیست مهاجمان تیم ملی انگلیس تبدیل کرد و پس از چهار فصل حضور موفق در ویلاپارک، سرانجام لحظه موعود در شهر دورتموند فرا رسید. ستاره‌ای که با ۱۳ پاس گل عنوان بهترین پاسور فصل لیگ برتر انگلیس را از آن خود کرده بود، با یک گل سرنوشت‌ساز میلیون‌ها انگلیسی را به آسمان فرستاد و خود را به عنوان یک چهره جهانی در یورو مطرح کرد. چهره‌ای که در کمترین زمان ممکن، نشان داد که با وجود حضور فوق‌ستاره‌ای چون هری کین در خط حمله انگلیس نیز می‌توان برای جایگاه خود جنگید و از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده کرد‌.
جستجو
آرشیو تاریخی