صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
شماره هفت هزار و ششصد و دو - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و دو - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

امباپه باید ستاره تورنمنت آلمان می‌شد

کابوس یورو 2024

بالاخره در دقیقه 86 لحظه‌اش فرارسید، تمام بازی انتظارش را می‌کشید، تمام تورنمنت. کیلیان امباپه با مدافع تعویضی اسپانیا، دنی ویویان تک‌به‌تک شد و فضای زیادی مقابلش داشت. فرانسه 2 بر یک عقب بود اما تیم بهتر نیمه دوم بود و اسپانیا تنها یک لمس توپ در محوطه جریمه حریف داشت. امباپه باید تیم را به نیمه‌نهایی برمی‌گرداند و کار را به وقت اضافه می‌کشاند.
از میان تمام بازیکنان زمین، فرانسوی‌ها هیچ‌کس را به امباپه در آن موقعیت ترجیح نمی‌دادند. شما خانه‌تان را شرط می‌بستید که این موقعیت را گل می‌کند، بارها این کار را کرده، دویدن و آوردن توپ روی پای راست و هدف گرفتن گوشه دروازه و تمام. او متخصص این کار است، ماسک محافظ هم که در این تورنمنت آزارش داد، نداشت. با مشورت دکتر تیم این کار را کرد، روی دیدش اثر گذاشته بود. حالا آزاد شده بود.
سانتر او برای گل دقیقه 9 راندال کولو موآنی می‌توانست سرنوشت این جام را رقم بزند، او سرحال بود اما بعد از آن پاس گل، ساکت و کم‌اثر شده بود. حالا وقتش رسیده بود، همه کارهایی که انتظار داشتیم، انجام داد جز ضربه آخر که با فاصله زیاد بیرون رفت. می‌توانست نقطه عطفی در این بازی و در این تورنمنت باشد. این می‌توانست یوروی او باشد، امباپه چهره یورو بود، به عنوان بهترین بازیکن جهان واردش شده بود و باید ستاره این جام می‌بود، برنده کفش طلا، بهترین بازیکن.
او ناکام شد و فرانسه با باخت 2 بر یک مقابل اسپانیا به خانه رفت. در راه کوتاه بازگشت به خانه، خیلی زمان نمی‌برد که تمام دستاوردهایش در آلمان را به خاطر بیاورد؛ یک گل از روی نقطه پنالتی، یک پاس گل، یک سانتر منجر به گل به خودی، یک بینی شکسته و این احساس که هیچ وقت در یورو سرحال نبوده و به درد تیم فرانسه هم نخورده است.
ذهنش پر از «ای کاش» خواهد بود. شکستگی بینی حالش را عوض کرد، شاید باید بعد از برخورد با کوین دانزو به خانه برمی‌گشت. نفس راحتی کشید وقتی گفتند نیازی به جراحی ندارد و می‌تواند با تیم بماند اما هیچ وقت به ماسک عادت نکرد.
داستان ناکامی فرانسه در یورو 2024 اما ماسک نیست، این است که در طول تورنمنت شبحی از خودش بود. تا به حال یورو برایش «آمد» نداشته برخلاف جام جهانی که همیشه در آن درخشیده. او به عنوان بازیکنی جوان در جام جهانی 2018 درخشید و فرانسه بعد از 20 سال قهرمان جهان شد. هشت گل هم در تورنمنت قطر زد ازجمله سه گل در فینال که در ضربات پنالتی به آرژانتین باختند تا با 12 گل پله در جام جهانی برابر شود. اما در یورو 2020 گل نزد و پنالتی‌ای را خراب کرد که منجر به حذف در دیدار با سوییس شد. در این تورنمنت هم فقط یک گل زد، از روی نقطه پنالتی در تساوی با لهستان که باعث شد صدرنشین گروه نشوند و در نیمه‌سخت قرعه قرار بگیرند. تورنمنت قاره‌ای 2021 به تقلا افتاد و نسخه 2024 برایش کابوس بود.
در نخستین تورنمنت مهم به عنوان کاپیتان فرانسه، امباپه می‌توانست پا جای پای میشل پلاتینی و زین‌الدین زیدان بگذارد که به عنوان شماره 10 تیم را به قهرمانی اروپا رساندند. رؤیای سلطه بر اروپا را داشت در حالی که در سال 2018 بر جهان مسلط شده بود.
البته نشانه‌هایی بروز کرده بود از اینکه رؤیایش دست‌نیافتنی است. نیمه‌دوم این فصل در پاری‌سن‌ژرمن برایش مشکل‌ساز بود. تنها در 50 درصد دقایق بازی کرد و ضرباهنگ و آمادگی جسمانی‌اش را تا حدی از دست داد و هرگز برای تورنمنت بازیابی نشد.
دیدیه دشان بعد از بازی گفت: «بازیکنان من کاملاً آماده نبودند، برای پیروزی بر این تیم اسپانیا باید در بهترین شرایط باشی.» مربی فرانسه به طور خاص به امباپه اشاره نکرد اما مشخص بود منظورش کیست.
فرانسه در بازی سه‌شنبه در بهترین شرایط نبود، درست مثل امباپه؛ نه در این بازی و نه در هیچ مسابقه دیگری در این جام. این بازی‌ها ثابت کرد چقدر فرانسه به امباپه وابسته است. حالا او باید چهار سال دیگر صبر کند تا فرصت دیگری پیدا شود. آن موقع 29 ساله خواهد بود. این تابستان بهترین فرصتش بود برای اینکه قهرمان اروپا شود، یورو 2028 آخرین فرصتش خواهد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی