صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
شماره هفت هزار و ششصد و دو - ۲۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و دو - ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

تغییر 12 ساله و شگرف اسپانیا

نابغه بی‌ستاره

آخرین بار که اسپانیا در فینال یک تورنمنت مهم بود، 12 سال و 10 روز قبل بود. به جز یک نفر، تمام بازیکنان ترکیب اصلی تیمی که ایتالیا را در کیف تحقیر کرد و به قهرمانی یورو 2012 رسید، عضو رئال مادرید یا بارسلونا بودند. در همان سال‌هایی که ال‌کلاسیکوهای درخشانی برگزار می‌شد، پپ گواردیولا برابر ژوزه مورینیو، سه‌‎گانه‌های اروپایی و فصل‌های صد امتیازی، لیونل مسی برابر کریستیانو رونالدو. بیشتر اعضای تیم در قهرمانی یورو 2008 و جام جهانی 2010 هم بودند. فوق ستاره‌هایی که اختلافات را کنار گذاشته و مثل ابرقهرمان‌ها در ترکیب لاروخا کار می‌کردند.
اسپانیایی که می‌تواند یکشنبه قهرمان اروپا شود، هیچ شباهتی به آن تیم ندارد. تیمی بی‌ستاره به جای استادان جهان، تلاشگران گمنام به جای هنرمندان جذاب و نابغه‌های بی‌ادعا به جای نخبگان پرطمطراق. در ترکیب تیمی که فرانسه را 2 بر یک شکست داد، هم بارسلونا و هم رئال نماینده داشتند، اما خیلی کمرنگ. ناچوی 34 ساله که در واقع قراردادش با مادرید تمام شده و می‌خواهد آخرین پول‌ها را در عربستان در بیاورد و لامینه یامال 16 ساله که گلش را بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی خواهید دید. راستش را بخواهید، فرانسه بیشتر از اسپانیا بازیکن بارسلونا و -رئال مادرید داشت اگر کیلیان امباپه را هم حساب کنید!
در واقع در این تیم اسپانیا خبری از ستاره‌ها نیست به جز رودری و یامال که کاملاً در مسیر رسیدن به این عنوان هستند، بازیکن دیگری نمی‌بینید. آنها سخت‌ترین راه را هم برای رسیدن به فینال طی کرده‌اند، فرانسه، کرواسی، ایتالیا و آلمان به علاوه دو شگفتی‌ساز، آلبانی و گرجستان را از پیش رو برداشته‌اند بدون اینکه به ضربات پنالتی نیاز پیدا کنند و آن هم در حالی که با فاصله، بهترین فوتبال تورنمنت را به نمایش گذاشته‌اند.
مربی‌شان هم به این گروه می‌آید مثل مربی سال 2012، ویسنته دل بوسکه که سابقه قهرمانی جهان و دو قهرمانی لیگ قهرمانان را داشت و به آن تیم می‌آمد. لوییس دلافوئنته مثل یک معلم جانشین است با آن عینک مخصوص بچه درسخوان‌ها. از آن معلم‌ها که دانش‌آموزان بیچاره‌اش می‌کنند. او هرگز در رده باشگاهی در دسته اول یا دوم مربیگری نکرده. در 12 سال گذشته با فدراسیون فوتبال اسپانیا در رده‌های مختلف سنی همکاری می‌کرده. در 61 سالگی و بعد از جام جهانی 2022 به جای لوییس انریکه مربی اسپانیا شد چون احساس می‌شد ذهن خلاقی در مربیگری دارد، انتخاب شد چون در فدراسیون فوتبال کار می‌کرد.
نیمی از خط دفاعی‌اش برای این بازی محروم بودند، دنی کارواخال و روبین لی نورمان. مجبور شد به سراغ جنگجوی قدیمی، ناچو و از او قدیمی‌تر، خسوس ناواس برود. او 38 سال دارد و مأمور مهار امباپه بود. وقتی امباپه با جا گذاشتنش پاس گل داد، هواداران اسپانیا وحشت کردند که چه شب سختی در انتظارشان است. اما هر چه بازی جلو رفت، او بهتر شد و امباپه بدتر.
دنی اولمو هم جانشین پدری مصدوم شد. محصول آکادمی بارسلونا در 16 سالگی به دیناموزاگرب رفت تا پیشرفت کند. بیشتر دوران فوتبالش هم مصدوم بوده. در پنج فصل اخیر در لایپزیگ فقط یک فصل بیشتر از نصف بازی‌ها در ترکیب اصلی بوده. اما انتخاب درستی برای این بازی بود، حرکاتش بین خطوط بازیسازی فرانسه را خراب می‌کرد و مسئول گل دوم اسپانیا بود. بازیکنانی مثل اولمو باعث می‌شوند اسپانیا تنها موفق نباشد، دوست‌داشتنی هم باشد. بااستعداد، بدون ادعا.
دلافوئنته ترمز  دوران انریکه را کشید. دوران فوتبال مالکانه تمام شده و پاسورها خود را وینگر جا زده‌اند، نیکو ویلیامز و یامال در دو سمت، خطوط دفاعی رقبا را باز می‌کنند، چیزی که تیم انریکه نداشت. دلافوئنته کارها را ساده می‌کند و به نقاط قوتش اتکا دارد به جای ایده‌های فلسفی بزرگ.
اسپانیا به عنوان مدعی قهرمانی به یورو نرفت و نتیجه مصدومیت برخی ستاره‌ها مثل گاوی و آلخاندرو بالده، به تیم کمک کرد. کار یامال هم خیلی کمک کرد، در برابر دفاع فرانسه که پیش از این خیلی سخت باز می‌شد، ناگهان از کلاهش خرگوش درآورد و نبوغ و اعتماد به نفسی را نشان داد که از فوق ستاره‌ها انتظار می‌رود نه از بازیکنانی که هنوز به سن قانونی برای رأی دادن نرسیده‌اند.
اسپانیای دلافوئنته به ما یادآوری می‌کند وقتی از آن خط سفید عبور می‌کنی و به زمین می‌روی، باید رزومه‌ات را پشت سر بگذاری. فقط آنچه در قلب و ذهنت می‌گذرد، مهم است و کاری که با پایت می‌توانی انجام دهی که در این تیم اسپانیا خیلی زیاد است.

 

جوانترین گلزن تاریخ یورو
یامال، ستاره یک برد درخشان
لامینه یامال ستاره برد 2 بر یک اسپانیا برابر فرانسه بود. گل تساوی دقیقه 21 از فاصله 25 متری با سرعت 102 کیلومتر در ساعت علاوه بر اینکه روند بازی را به نفع اسپانیا تغییر داد و توانستند باخت را با برد عوض کنند، رکوردهای زیادی را شکست.
نخستین گل یامال در این تورنمنت باعث شد او با 16 سال و 362 روز جوانترین گلزن تاریخ یورو شود. رکورددار قبلی یوهان فونلانتن بازیکن سوییس در یورو 2004 بود که 18 سال و 141 روز سن داشت؛ او هم به فرانسه گل زد!
یامال که در شب فینال یورو 17 سالگی‌اش را جشن می‌گیرد، وقتی در نخستین بازی اسپانیا در این جام مقابل کرواسی قرار گرفت، با 16 سال و 338 روز جوانترین بازیکن تاریخ یورو هم شده بود.
او بعد از بازی به آدرین ربیو هم پاسخ داد که قبل از مسابقه گفته بود یامال برای اینکه به فینال برود، باید خیلی بیشتر از اینها بدرخشد. یامال مقابل دوربین‌ها فریاد می‌زد: «حالا حرف بزن، حالا حرف بزن.»

جستجو
آرشیو تاریخی