بیرانوند را تحت فشار نگذارید

نیکخو:قصه فشنگ یک معضل همیشگی است

نریمان نیکخو، خیلی به درخشش شاگرد نوجوانش در المپیک پاریس ایمان دارد. مربی تیرانداز اهداف پروازی تنها نگرانی‌اش شاید تحت فشار قرار گرفتن بیرانوند باشد. او اما اطمینان دارد بیرانوند کم کاری نمی‌کند و حتی معتقد است می‌تواند فینالیست شود.

  وضعیت محمد بیرانوند، برای المپیک چطور است؟
بیرانوند در ایتالیا، قهرمانی جهان و جایزه بزرگ شرکت کرد و در هر دو مسابقه هم نتیجه قابل قبولی گرفت. شک نکنید او با چند جلسه تمرین در تهران و اردوی فرانسه برای رقابت‌های المپیک آماده می‌شود. ما 29 تیرماه به فرانسه می‌رویم و در شهر شاتورو میزبان رقابت‌های تیراندازی المپیک مستقر می‌شویم تا بیرانوند آخرین تمریناتش را با فشنگ‌های به روز انجام دهد.
 ظاهراً اردو و مسابقه بین‌المللی ایتالیا برای بیرانوند کارساز بود؟
مسابقه و اردوی ایتالیا برای بیرانوند خیلی خوب بود. در این اردو اسپانسر گرفتیم وهمه تجهیزات بیرانوند را از عینک گرفته تا جلیقه، تفنگ و فشنگ‌هایش را به روز کردیم. البته فشنگ‌ها را در اردوی فرانسه قبل از المپیک تحویل می‌گیرد. اما برای بقیه تجهیزاتش اسپانسر گرفتیم تا مشکلی از نظر تجهیزات در المپیک نداشته باشد. البته قصه فشنگ برای تیراندازی یک معضل است. بیرانوند اینجا با فشنگ داخلی تمرین می‌کند و در المپیک با فشنگ به روز مسابقه می‌دهد.
 تمرین با فشنگ داخلی و مسابقه با فشنگ به روز کار بیرانوند را در المپیک سخت نمی‌کند؟
این قضیه هم دوپینگ مثبت محسوب می‌شود و هم منفی. دوپینگ مثبت به خاطر اینکه کیفیت فشنگ‌های خارجی بهتر از ایرانی است و همه ترجیح می‌دهند یک ماه مانده به المپیک با فشنگ‌های به روز تمرین کنند اما این کار برای بیرانوند به خاطر تحریم شدنی نیست؛ چرا که فشنگ به روز ندارد. بنابراین چند روز زودتر به فرانسه می‌رویم تا او با فشنگ‌هایی که خریده‌ایم تمرین کند و برای مسابقه المپیک آماده باشد.
 پاریس اولین تجربه المپیکی بیرانوند است، چطور ارزیابی می‌کنید؟
بیرانوند در مسابقه آخر به میزبانی قطر که آخرین مرحله انتخابی المپیک بود، در حضور همه تیراندازان المپیکی هفتم شد. به هر حال المپیک رویداد جدیدی است که تا به حال تیرانداز اهداف پروازی ایران در آن شرکت نکرده، امیدوارم با کار مشترک مربی و تیرانداز از این میدان هم به راحتی عبور می‌کنیم. هرچند بیرانوند در بازی‌های آسیایی حضور داشته، اما خیلی از شرایط ذهنی فاصله ندارد.
 رقبای بیرانوند را می‌شناسید؟
بیرانوند رقبایی در المپیک دارد به نام جیووانی پلیه که چهار مدال المپیک دارد. او 40 سال از بیرانوند بزرگتر است. در واقع رقیب اصلی بیرانوند محسوب می‌شود. محمد او را در قطر برده است. با این حال ما می‌رویم تا محمد بیرانوند در المپیک رقابت جانانه‌ای داشته باشد.
  شما برای محمد بیرانوند چه نتیجه‌ای را هدفگذاری کرده‌اید؟
دقیقاً این سؤال شما بحثی بود که با مسئولان کمیته ملی المپیک داشتیم. آنها همین سؤال را پرسیدند. ما نه فقط برای محمد که برای اهداف پروازی دراولین تجربه المپیک، گوشه چشمی به مدال داریم. چرا که بیرانوند در کویت و قطر امتیاز 121 را زد و او اگر امتیازش بیشتر شود به فینال المپیک می‌رسد. باید دید چه شرایطی دارد و ان‌شاءالله به فینال برسد.
  حرفی مانده؟
حرف اول من این است که مسئولان ورزشکاران را تحت فشار مدال نگذارند. المپیک با بازی‌های آسیایی فرق دارد، چرا که ورزشکاران بدون سهمیه در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند. این مسأله یک معنی ساده دارد که ورزشکار قبل از المپیک خیلی زحمت کشیده تا در رنکینگ جهانی سهمیه بگیرد. شک نکنید کسی که زحمت کشیده تا سهمیه بگیرد، بدون شک در المپیک کم‌فروشی نمی‌کند. ما تا آخرین لحظه تلاش‌مان را می‌کنیم اما توقع داریم تحت فشار رسانه‌ها و مقامات برای کسب مدال قرار نگیریم. شک نکنید هیچ ورزشکاری کم کاری نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی