بیرانوند رکورددار جوان‌ترین تیرانداز در المپیک

تاریخ‌سازی با اکسیـــــــر جوانـــــــی

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، از 5 مردادماه در پاریس شروع می‌شود. پاریس عروس شهرهای دنیا، بعد از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین‌بار میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا شده است. در واقع با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این شهر صدمین سالگرد بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ را جشن می‌گیرد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها اما متفاوت از المپیک‌های قبلی است؛ به جای ورزشگاه این‌بار افتتاحیه روی رود سن پاریس برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران به نام خادم‌الرضا با شعار صلح برای کودکان در این دوره حضور دارد. هرچند این بار برخلاف دوره‌های قبل کاروان ایران کوچکتر است. کاروان ایران 40 سهمیه گرفته که 11 سهمیه برای زنان و 29 سهمیه برای مردان است. 18روز مانده تا افتتاح بازی‌ها. روزنامه ایران ورزشی این روزها برای آشنایی مردم ورزش‌دوست ایران پرونده ویژه‌ای برای مسافران و ورزشکاران المپیکی گشوده که هر روز تقدیم نگاه تان می شود.

مهری رنجبر
خبر‌نگار

 
هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد، کاروان ایران جوان‌ترین ورزشکار تاریخ المپیک را داشته باشد. اما محمد بیرانوند، تیرانداز نوجوان اهداف پروازی با سهمیه‌اش، همه را متحیر کرد. تیراندازی که کار به هیچ کسی ندارد، حتی رقبایش. او تنها با تمرکز روی اهدافش، از شکار آنها لذت می‌برد. پسر 15 ساله با شکست رقبای با تجربه‌اش در قهرمانی آسیای کویت و انتخابی المپیک و شکار مدال طلای تراپ، سهمیه المپیک را صاحب شد و البته رکورد جوان‌ترین تیرانداز المپیکی را به نام خودش زد. نتیجه‌ای که اشک شوق را از چشمانش جاری کرد. او در حال گریه خدا را نیز شکر می‌کرد. لحظه‌ای فراموش‌نشدنی برای پسر لر: «با قهرمانی اشک شوق می‌ریختم و اصلاً اشک‌هایم بند نمی‌آمد. من آن لحظه با خدای خودم حرف می‌زدم و او را شکر می‌کردم، در حالی که همه سختی‌های این ۵ سال جلوی چشم‌هایم رژه می‌رفت.»
بیرانوند، تیراندازی را از 9 سالگی شروع کرده، آن هم در سایت پروازی اراک، جایی که پدرش کار می‌کرده. او اتفاقی تیراندازی کرد و پدرش وقتی استعداد پسررا دید او را تشویق کرد تا خیلی جدی تیراندازی اهداف پروازی را دنبال کند. تیراندازی که ژنش را دارد. چرا که به قول خودش پدر، پدربزرگ و جدش، تیرانداز بودند. شاید به همین دلیل است که بیرانوند از تیراندازی لذت می‌برد. او امیدوار است در المپیک بهترین نتیجه را بگیرد: «کار من بعداز سهمیه المپیک تمام نشده و امیدوارم در پاریس نتیجه قابل قبولی بگیرم تا خانواده و مردم کشورم را خوشحال کنم.»
 محمد بیرانوند بعد از اردوی ایتالیا با شرایط مسابقه در کشورهای اروپایی آشنا شد. او که مثل بقیه تیراندازان برای تمرین مشکل فشنگ دارد، 29 تیرماه راهی فرانسه می‌شود تا در شهر شاتورو میزبان تیراندازان اردو بزند. بیرانوند تا قبل از شروع مسابقه تراپ، 10 روزی فرصت دارد تا برای رقابت جدی با رقبایش آماده شود. آن هم با فشنگ‌های به روز.

جستجو
آرشیو تاریخی