پافشاری سازمان لیگ درباره مصوبات جدید نقل و انتقالات

خبری از افزایش سهمیه بازیکن خارجی نیست

چالش‌های لیگ بیست و چهارم همچنان ادامه دارد و با وجود صحبت‌های بسیار، کماکان ابهاماتی در خصوص آغاز مسابقات مطرح است. کارگروه نظارت بر قراردادها برای فصل آینده لیگ برتر فوتبال تصمیمات جدیدی گرفت و یکی از این تصمیمات به سهمیه بازیکنان خارجی مربوط می‌شود. کارگروه نظارت بر قراردادها با بررسی کارشناسی تصمیم گرفت سهمیه خریدهای خارجی را از سال گذشته کمتر کند. این در حالی است که در فصل گذشته لیگ برتر، باشگاه‌ها اجازه استفاده از ۶ بازیکن خارجی داشتند که یکی از آنها الزاماً باید بازیکن آسیایی بود، اما حالا یک سهمیه از بازیکنان خارجی کم شده و به پنج نفر رسیده است. طبق آیین‌نامه جدید سازمان لیگ، تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال برای فصل آینده مجاز به استفاده از ۴ بازیکن اروپایی و یک سهمیه آسیایی هستند.
این در حالی است که 3 تیم ایرانی استقلال، پرسپولیس و احتمالاً سپاهان باید در لیگ نخبگان حضور یابند و با تیم‌های بسیار قدرتمندی رقابت کنند. البته AFC محدودیت بازیکن خارجی را حذف کرده است و حالا یک تیم می‌تواند بدون محدودیت و با 11 بازیکن خارجی به میدان برود که با توجه به شرایط مالی خوب تیم‌های عربی می‌توان انتظار داشت که این اتفاق در لیگ نخبگان بیفتد. کاهش بازیکنان خارجی موجب نگرانی‌های نمایندگان ایران در رقابت‌های آسیایی شده و بر این اساس تیم‌ها از کارگروه نظارت بر قراردادها درخواست کردند که حداقل یک سهمیه به بازیکنان خارجی اختصاص دهند که البته پیش از این کارگروه نظارت بر قراردادها پاسخی به این درخواست نداد.
در این بین محمدرضا کشوری‌فرد، دبیر سازمان لیگ و یکی از اعضای کارگروه نظارت بر قراردادها در این خصوص به «ایران ورزشی» می‌گوید: «کارگروه با این موضوع مخالف است چرا که این درخواست باشگاه‌ها به بازیکنان ایرانی لطمه وارد می‌کند. در صورتی که این اتفاق بیفتد و سهمیه بازیکنان خارجی به عدد 6 برسد، قطعاً باشگاه‌ها از این بازیکنان خارجی استفاده خواهند کرد و در سوی مقابل 5 بازیکن ایرانی می‌توانند برای تیم‌هایشان بازی کنند که این به فوتبال ایران ضربه وارد می‌کند.»
البته مخالفت با این موضوع هم باعث می‌شود تا نرخ بازیکنان ایرانی بالا برود، همان‌گونه که اکنون شاهد پیشنهادهای عجیب و غریبی در فوتبال ایران هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی