ادعای عجیب درباره فرمول درآمدزایی از تبلیغات محیطی

بدهی سنگین استقلال و پرسپولیس به سازمان لیگ

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار


سال‌هاست که باشگاه‌های ایرانی از مشکلات مالی رنج می‌برند. در این بین برخی باشگاه‌های صنعتی با تکیه به بودجه فراوان خود از شرایط مالی خوبی برخوردارند اما سایر تیم‌ها منابع کافی برای هزینه‌کرد در فوتبال ندارند. عدم دستیابی به حق پخش باعث شده تا تنها راه کسب درآمد تیم‌های باشگاهی به بلیت فروشی و همچنین تبلیغات محیطی اختصاص یابد که البته این دو موضوع هم به تنهایی برای حیات تیم‌ها کافی نیست.
 در فوتبال دنیا راه‌های زیادی برای درآمدزایی وجود دارد که البته این مسیرها در فوتبال ایران برای تیم‌های باشگاهی بن‌بست است. سال‌هاست که بحث دریافت حق پخش به تیم‌های لیگ برتری مطرح می‌شود که البته این موضوع تاکنون محقق نشده و به نظر می‌رسد که جدال فوتبال با صدا و سیما برای دریافت حق خود بدون نتیجه باقی خواهد ماند. در این بین شنیده می‌شود سازمان لیگ بعد از در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی، حالا به بحث بلیت فروشی ورود کرده است. یکی از مسئولان سازمان لیگ که نخواست نامش فاش شود، در مورد بلیت فروشی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «سال‌هاست که خود تیم‌ها متولی بلیت‌فروشی هستند و این در اختیار خود باشگاه‌هاست و سازمان لیگ دخالتی در بحث بلیت‌فروشی ندارد.»
 با این حال هم شنیده می‌شود فدراسیون فوتبال در دستورالعملی جدید اما عجیب، حق تصمیم‌گیری درباره تبلیغات محیطی در لیگ برتر را به سازمان لیگ واگذار کرده است که این موضوع با انتقاد برخی باشگاه‌ها روبه‌رو شده است. او در ادامه در خصوص تبلیغات محیطی می‌افزاید: «تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ است همانند برخی از لیگ‌ها همچون لالیگا و جی لیگ، در این لیگ‌ها شرایط به همین گونه است و سازمان لیگ این کشورها مسئولیت تبلیغات محیطی را برعهده دارد.
 شاید در کشورهایی نظیر ژاپن و اسپانیا چنین مدلی به کار گرفته شده است اما فاصله موجود میان فوتبال ما و این دو کشور به قدری زیاد است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان امیدوار بود که اجرای این روش با این سبک مدیریت به سرانجام برسد که در نهایت باشگاه‌های ایرانی از نظر مالی منتفع شوند.»
 در سال‌های گذشته صحبت‌هایی در خصوص واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها مطرح شد؛ موضوعی که با موافقت وزیر ورزش وقت (حمید سجادی) همراه بود. در آن مقطع مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه در خصوص درآمدهای بدست آمده از تبلیغات محیطی سازمان لیگ را با چالشی بزرگ مواجه کرد. آجورلو که مدعی بود در لیگ بیستم درآمد استقلال از تبلیغات محیطی برای یک فصل حدود 10میلیارد تومان بوده، با بیان این موضوع که از هر مسابقه خانگی تیمش بابت این تبلیغات می‌تواند 10میلیارد درآمد داشته باشد، برای گرفتن حق باشگاه خود از سازمان لیگ اقدام کرد. او در ادامه باشگاه پرسپولیس و مدیریت گذشته‌اش را نیز با خود همراه کرد اما به نتیجه نرسید و سازمان لیگ مجدداً مسئولیت تبلیغات محیطی را برعهده گرفت. این در حالی است که واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها می‌توانست یک انقلاب در فوتبال بوجود بیاورد که البته این اتفاق نیفتاد.
 این مسئول سازمان لیگ در این خصوص بیان می‌کند: «اقدام باشگاه استقلال برای واگذاری تبلیغات محیطی به این باشگاه، غیرقانونی بود. در آن زمان باشگاه استقلال نتوانست به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر به دلیل ناتوانی باشگاه‌ها در مدیریت تبلیغات محیطی این موضوع به سازمان لیگ اختصاص یافته است. اما جالب اینجاست که برخی از باشگاه‌ها همچون باشگاه پرسپولیس در خصوص تبلیغات محیطی به سازمان لیگ بدهی سنگینی دارد که این بدهی تاکنون پرداخت نشده است.»
یکی از سؤالات همیشگی در خصوص تبلیغات محیطی این است که سازمان لیگ درآمد حاصله از تبلیغات محیطی را کجا و چگونه هزینه می‌کند؟ او در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «یک فرمول خاصی دارد و سازمان لیگ براساس این فرمول هزینه می‌کند. 50 درصد از تبلیغات محیطی براساس رتبه‌بندی تیم‌ها به باشگاه‌ها اختصاص می‌یابد و 50 درصد دیگر هم به تیم‌های میزبان و میهمان و هیأت‌های استانی اختصاص می‌یابد.»

جستجو
آرشیو تاریخی