ستاره 16 ساله‌ای که در یورو می‌درخشد

یامال فوتبال ایران کیست؟

حامد جیرودی
روزنامه‌‌نگار


دیدار اسپانیا و آلمان در یورو 2024 در حالی با برتری 2-1 ماتادورها به پایان رسید که یکی از ستاره‌ها و سوژه‌های اصلی این مسابقه، لامین یامال بود. ستاره جوان اسپانیا که در این تورنمنت، با ۱۶ سال و ۳۳۸ روز سن در ترکیب لاروخا مقابل کرواسی به میدان رفت و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد.
یامال که در منطقه ماتارو در کاتالونیا از پدری مراکشی و مادری اهل گینه استوایی متولد شده و بیشتر دوران زندگی و فوتبال خود را در آکادمی باشگاه بارسلونا سپری کرده، هشتم سپتامبر ۲۰۲۳ در اولین بازی ملی خود برای اسپانیا، توانست اولین گل ملی خود را مقابل گرجستان به ثمر برساند و با این گل و با ۱۶ سال و ۵۷ روز جوان‌ترین گلزن و بازیکن تاریخ این کشور شود. رکورد‌هایی که پیش از این در اختیار گاوی بود. علاوه بر این، یامال با پشت سر گذاشتن رکورد گرت بیل که در سن ۱۷ سال و ۸۳ روز گلزنی کرد، به جوان‌ترین گلزن یک بازی مقدماتی یورو تبدیل شد.
حضور او در یورو، آنقدر قابل توجه بوده که فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا وقتی پس از پایان بازی اسپانیا برابر ایتالیا در رختکن لاروخا حاضر شد تا این برد را به ماتادورها تبریک بگوید، به این ستاره جوان گفت: «لامین واقعاً ۱۶ سالته؟»
البته سن کم یامال دردسرهایی را هم برای او در یورو به وجود آورد. چرا که در آلمان، قانون حمایت از جوانان وجود دارد که بر اساس آن، افراد زیر 18 سال را از کار بیش از یک زمان معین منع می‌کند که معمولاً از ساعت 20 به بعد است ولی ورزشکاران جوان می‌توانند تا ساعت 11 شب فعالیت داشته باشند. در این شرایط، یامال در بازی مقابل کرواسی که از ساعت 18 به وقت محلی آغاز شد مشکلی نداشت ولی در بازی با ایتالیا و آلبانی که ساعت 21 به وقت محلی برگزار می‌شد، در دقایق 71 و 72 تعویض شد. چرا که با اینکه این دو بازی بسیار نزدیک به آن زمان (11 شب) تمام شد اما دوش گرفتن و مصاحبه‌های بعد از مسابقه نیز در قلمرو کار در نظر گرفته می‌شود و برای همین اسپانیا ممکن بود با جریمه روبه‌رو شود و یامال تعویض شد. با این حال، این بازیکن در بازی مرحله یک هشتم نهایی برابر گرجستان که ساعت 21 به وقت آلمان (22:30 به وقت تهران) بود، تعویض نشد تا فدراسیون اسپانیا با جریمه 30 هزار یورویی مواجه شود ولی مسئولان این کشور، این جریمه را به جان خریدند تا از یامال استفاده کنند.
یامال در بازی مرحله یک چهارم نهایی برابر آلمان هم در ابتدا در ترکیب ماتادورها بود و پاس گل اول تیمش را هم در دقیقه 51 به دنی اولمو داد ولی در دقیقه 63 تعویض شد و جای خود را به فران تورس داد. این در حالی بود که حضور یامال، تهدیدی برای ژرمن‌ها بود ولی با تعویضش بازیکنان اسپانیا رو به بازی دفاعی آوردند و فلوریان ویرتز، پس از چندین هشدار جدی، گل مساوی را در دقیقه 88 به ثمر رساند. در واقع لوئیس دلافوئنته خوش شانس بود که میکل مرینو در دقیقه 119 گل برتری لاروخا را به ثمر رساند و تعویض یامال برایش دردسرساز نشد.
اما حضور یامال در ترکیب اسپانیا و درخشش او در یورو، این سؤال را در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال ایران ایجاد کرد که یامال فوتبال ایران کیست؟ چرا سال‌های زیادی است بازیکنی 17، 18 ساله در فوتبال ایران به عنوان یک پدیده معرفی نمی‌شود و به تیم ملی نمی‌رسد؟ آیا از تیم نوجوانانی که سال گذشته در جام جهانی زیر 17 سال درخشیدند، بازیکنانی نمی‌توانند به تیم ملی بزرگسالان بیایند تا برای جام جهانی 2026 آماده شوند؟ سردار آزمون و علیرضا جهانبخش از معدود بازیکنانی بوده‌اند که از سنین کم ستاره شدند و به تیم ملی بزرگسالان رسیدند ولی بعد از آن دیگر به غیر از اللهیار صیادمنش که فرصت چندانی برای بازی در تیم ملی نداشته، به جوانان بها داده نشده و این عدم استفاده از جوان‌ها، موضوعی است که برای بسیاری بی‌پاسخ مانده است!

 

ماجرای تصاویر نوزادی یامال کنار مسی
خوان مونفورت، عکاس تصاویر منتشر شده از لامین یامال کنار لیونل مسی در این ‌باره گفت: «ما این عکس‌ها را در نیوکمپ گرفتیم. بیشتر آنها در رختکن تیم میهمان انداخته شد اما برخی هم بیرون از آنجا گرفته شد. عکس مسی و آن نوزاد را یادم هست. مسلماً ما آن موقع هرگز فکرش را نمی‌کردیم که اوضاع به این شکل پیش برود و من تازه یکی دو روز قبل فهمیدم که آن نوزاد یامال بوده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی