درآمد جریان دلالی سر به فلک می‌کشد

خداداد عزیزی: دست دلال‌ها با برخی مدیران در یک کاسه است

 جواد رستم زاده
خبرنگار

فدراسیون فوتبال در نوشدارویی بعد از مرگ سهراب نسخه‌ای عجیب برای تنظیم نبض بازار نقل و انتقالات تجویز کرده که البته امیدی به اثر‌گذاری آن وجود ندارد. در تاریخ 13 تیرماه ابلاغیه‌ای 26 بندی و مفصل برای کارگزاران رسمی روی سایت فدراسیون رفته تا شاید بلبشوی نقل و انتقالات کمی سامان بگیرد. در همین خصوص با خداداد عزیزی که سال‌ها در مورد دلالی و کارگزاری نظرات تند و افشاگرانه‌ای دارد، صحبت کردیم که در زیر با هم مرور می‌کنیم.
 
از ابلاغیه فدراسیون در مورد قوانین جدید برای کارگزاران رسمی خبری دارید؟
نه اصلاً و از شما می‌شنوم. مطمئنم خود کارگزاران و ایجنت‌ها و دلال‌ها هم خبر ندارند.
ظاهراً می‌خواهند سروسامانی به بازار نقل و انتقالات با این ابلاغیه 26بندی بدهند. به نظر شما موفق می‌شوند؟
امکان ندارد با این قوانین بتوانند نقش دلال‌ها را کمرنگ کنند. اصلاً کجای دنیا ایجنت‌ها در چهارچوب ابلاغیه فدراسیون‌ها کار می‌کنند که در ایران این کار را بکنند. جدا از این، فدراسیون کدام اهرم اجرایی را برای جریمه و تنبیه دلال‌ها و ایجنت‌ها دارد که قانون وضع می‌کند؟
مثلاً پروانه فعالیت آنها را باطل کنند.
از کی تا به حال فدراسیون به دلال‌‌ها پروانه فعالیت می‌داده که حالا باطل کند؟ دلال‌ها اگر قرار بود با پروانه فعالیت اموراتشان بگذرد که حقوق‌شان می‌شد مثل حقوق کارمندها و کارگران، نه اینکه ثروت‌شان سر به فلک بکشد.
پس راهکار قانونی برای کنترل قیمت‌ها در بازار نقل و انتقالات از نظر شما چیست؟
دلال‌ها فقط بخش کوچکی از این نابسامانی قیمتی را در فوتبال ایران به دوش می‌کشند. به عقیده من مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها مدیران و باز به‌خصوص مدیران بخش دولتی هستند. وقتی مدیری به بازیکنی 70 میلیارد تومان پول ندهد، دلال چطور می‌خواهد قیمت بازیکن را ببرد بالا؟ مدیران برای ماندن در پست خودشان و بستن دهان هواداران تن به هر قیمتی می‌دهند و دلال‌ها هم قیمت‌های فضایی روی بازیکنان می‌گذارند چون خریدار وجود دارد. خریدار نباشد، قیمت‌ها افت می‌کند.
نقد شما فقط به مدیران دولتی است؟
بله، چون فقط مدیران تیم‌های دولتی هستند که برای درآوردن پول زحمتی نمی‌کشند و از بیت‌المال هزینه می‌کنند و قراردادهای بدون پشتوانه می‌بندند، چون به هیچ‌جا پاسخگو نیستند و اگر بدهی بالا بیاورند، می‌روند و طلبکارها را با مدیر جدید تنها می‌گذارند. اگر مدیری به سختی پول دربیاورد، اینقدر راحت برای بازیکنی که نیم‌فصل 4 گل زده قیمت نجومی پرداخت نمی‌کند. الان بازیکن جوان از این باشگاه تا باشگاه بعدی قیمتش توسط دلال 10 میلیارد بالا می‌رود چون مدیر می‌خواهد برنده بازار نقل و انتقالات باشد.
نظرتان در مورد قیمت‌هایی که این روزها در بازار فوتبال ایران می‌شنوید، چیست؟
هیچی، فقط شاخ درمی‌آورم که چطور یک بازیکن را مدیران و دلال‌ها بدبخت می‌کنند. بازیکن جوانی که الان 25 تا 60 میلیارد رویش قیمت می‌گذارند، فردا چطور می‌خواهد فشارها را تحمل کند و ادامه دهد. همین هم هست که خیلی از پدیده‌های ما به شکوفایی نرسیده محو می‌شوند. هرچیزی حساب و کتاب و قیمتی دارد. بازیکن جوان 60 میلیاردی این فصل، برای فصول بعد چقدر قیمت می‌خورد؟ اصلاً چقدر کارایی دارد؟
الان در اروپا هم گاهی قیمت‌های نجومی بازیکنان را مدیران پرداخت می‌کنند. آیا آنها هم مثلاً مدیر دولتی هستند؟
اصلاً، آنها مدیران تجاری هستند که هنوز قرارداد چند میلیون دلاری بازیکن را نبسته‌، از استخدام آن درآمدزایی کرده‌اند. پرز در رئال مادرید را ببینید. هنوز برای امباپه مراسم رونمایی نگرفته از پول بلیت‌فروشی و پیراهن آن بازیکن بخش اعظم پول ترانسفر را درآورده است. در ایران کدام مدیر با قوانین موجود عرضه چنین کاری را دارد؟ اینجا هنر مدیران ما پر کردن کشوی میزشان از پرونده‌های شکایت خارجی و داخلی است.
نسخه شما برای جلوگیری از این اتفاقات چیست؟
الان بحث مبارزه با فساد را دارند جدی پیگیری می‌کنند. اگر با دو مدیر متخلف برخورد جدی بکنند، داستان درست می‌شود به این شرط که دست مدیران و دلالان و سایر عوامل با هم در یک کاسه نباشد. ضمن اینکه این روزها مد شده برای پاک کردن یک بحران، یک بحران دیگر را علم می‌کنند تا کسی چیزی یادش نماند و آقایان اموراتشان بگذرد.
در مورد تیم ملی هم ظاهراً شایعاتی درخصوص دیده شدن ردپای دلالی خاص برای دعوت بازیکنان جوان به چشم می‌خورد.
من در این مورد نظری ندارم و حرفی نمی‌زنم.

جستجو
آرشیو تاریخی