تاریخ به نفع رومانی نیست

خاطرات خوب هلند از مونیخ

رومانی در بازی امشب مقابل هلند در مونیخ به دنبال یک شگفتی دیگر است. تیم ادوارد یوردانسکو صدرنشین گروه فوق‌العاده نزدیک E شد و با تیمی دیدار می‌کند که در رده سوم گروه D قرار گرفت. اگر کسی قبل از شروع تورنمنت می‌گفت رومانی یا هلند یکی صدرنشین گروه می‌شود و با دیگری به عنوان تیم سوم در مرحله حذفی دیدار می‌کند، هیچ کس این ترتیب فعلی را پیش‌بینی نمی‌کرد.
برای اولین بار در تاریخ یورو چهار تیم گروه، رومانی، اوکراین، بلژیک و اسلواکی هم‌امتیاز شدند اما رومانی به دلیل برد 3 بر صفر روز اول مقابل اوکراین و تساوی مقابل اسلواکی در روز آخر با تفاضل گل بهتر، صدرنشین گروه شد. رومانی برای نخستین بار بعد از یورو 2000 از مرحله گروهی عبور کرد در حالی که در سال‌های 2008 و 2016 ناکام شده بود. 24 سال قبل رومانی مستقیماً به مرحله یک چهارم نهایی رفت و به ایتالیا باخت. ضمن اینکه «سه رنگ‌ها» چهار بار در نخستین مرحله حذفی جام جهانی شکست خورده‌اند و این یعنی تاریخ علیه آنها است.
هلند در بازی اول لهستان را برد و در بازی دوم فرانسه را بدون گل متوقف کرد اما باخت 3 بر 2 مقابل اتریش حکم به سومی تیم رونالد کومان داد و آنها به عنوان بهترین تیم سوم راهی یک هشتم نهایی شدند.
این تیم در سمت آسان قرعه قرار گرفته و با توجه به حذف ایتالیا، تنها تیم این سمت است که سابقه قهرمانی اروپا را دارد و عنوان سال 1988 را در ورزشگاه المپیک مونیخ به دست آورده. هلند در 13 بازی با رومانی تنها یک بار باخته که با یک گل در مقدماتی یورو 2008 بود هرچند در تورنمنت اصلی همان سال با 2 گل به پیروزی رسیدند؛ این تنها دیدار دو تیم در تورنمنت‌های مهم پیش از دیدار امشب بود.
یوردانسکو باید برای این بازی در سمت چپ دفاع خود تغییر ایجاد کند چون نیکاسور بانچو دومین کارت زردش را مقابل اسلواکی گرفت. کومان اما همه بازیکنانش را در اختیار دارد و ممفیس دپای می‌خواهد خودش را به رکورد روبین فان پرسی به عنوان برترین گلزن تاریخ فوتبال ملی هلند نزدیک کند، او 46 گل زده در حالی که فان پرسی با 50 گل بهترین گلزن تاریخ هلند است.
جستجو
آرشیو تاریخی