خدایان فوتبال میزبان را نفرین نکرده‌اند

همان آلمان ترسناک همیشگی

سیدعلی بلندنظر
خبرنگار


حشرات در تمرین قبل از بازی آلمان بیداد می‌کردند، رعد و برق و صاعقه بازی را تحت‌الشعاع قرار داده بود و یک گل زودهنگام تیم مردود شد؛ آلمانی‌ها اگر خرافی بودند می‌گفتند خدایان این تیم را نفرین کرده‌اند. اما ابرهای توفانی کنار رفتند و شانس به اردوی میزبان یورو 2024 برگشت؛ با دو گل دانمارک را در دورتموند شکست دادند و برای نخستین بار در هشت سال گذشته به یک چهارم نهایی تورنمنتی مهم رسیدند. این زمانی طولانی است برای تیمی که نامش با موفقیت‌های سریالی در فوتبال عجین شده است، بنابراین دو حذف از مرحله گروهی جام جهانی و حذف از یک هشتم نهایی یورو 2020 برای طرفداران این تیم غیرقابل تحمل است.
پیروزی شنبه شب اما هوادارانی را به وجد آورد که با نتایج قبل از شروع تورنمنت چندان به تیم دل نبسته بودند و جوی مثل تابستان 2006 و میزبانی جام جهانی ایجاد نکرده بودند. حالا اما شاید شرایط تغییر کند چون بعد از پیروزی برابر دانمارک به خیابان‌ها ریختند و با بوق و پرچم‌هایشان شادی کردند.
این پیروزی حاصل هوشیاری و نبوغ یولیان ناگلزمان بود. مربی آلمان تصمیم گرفت به کای هاورتز به عنوان تنها مهاجم وفادار بماند و نیکلاس فولکروگ را روی نیمکت قرار دهد با آن که در مرحله گروهی به عنوان یار ذخیره دو گل زده بود. هاورتز که در مرحله گروهی گل نزده بود، با جاگیری‌ها و حرکات هوشمندانه خود در تمام بازی دانمارک را آزار داد و نخستین گلش را از روی نقطه پنالتی زد. موفقیت او همزمان شد با ناکامی راسموس هویلان در خط حمله دانمارک که هشت بازی است برای دانمارک گل نزده و اعتماد به نفسش به شدت پایین آمده است.
آلمان دارد همان تیم مورد انتظار و قدرتمند در یورو می‌شود، جایی که در مرحله گروهی اسکاتلند را تحقیر کرد، مجارستان را کنترل کرد و در برابر تیم قوی سوییس روحیه تسلیم‌ناپذیری‌اش را به رخ کشید.
مقابل دانمارک 55 درصد مالکیت توپ داشتند با 58 حمله و 14 تلاش برای رسیدن به گل. جمال موسیالا هم گل دوم را زد تا خیال تیم راحت شود. البته باید از VAR تشکر کنند به خاطر دو تصمیم مهم و تعیین‌‎کننده که شب کابوس‌واری را برای خواکیم اندرسن رقم زد. اول گل او به خاطر آفساید رد شد و بعد خطای هندش به آلمان پنالتی داد.
آلمان اعتماد به نفس تازه‌ای پیدا کرده و می‌تواند هر تیمی را حتی در سمت سخت قرعه شکست دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی