با ثبات و مطمئن در برابر تیم شلخته ایتالیا

درست مثل یک ساعت سوییسی

ایتالیا برای بازی یک هشتم نهایی مقابل سوییس تغییرات زیادی داشت اما تیم منسجم و مطمئن سوییس با شایستگی مدافع عنوان قهرمانی اروپا را حذف و ثابت کرد مثل یک ساعت سوئیسی قابل اطمینان است. مرات یاکین تنها یک تغییر نسبت به بازی آخر مرحله گروهی داشت که در آن بازی آلمان را به دردسر انداخت و آن یک تغییر هم به خاطر محرومیت سیلوان ویدمر اجتناب‌ناپذیر بود. شاید اگر گل وقت‌های تلف شده فولکروگ نبود، مردان سرزمین ساعت‌سازی صدرنشین گروه هم می‌شدند. در حالی که سوئیس با یک گل برتری به رختکن رفته بود، روبن وارگاس آمد و کمتر از 30 ثانیه بعد از شروع دوباره بازی با ضربه‌ای استثنایی دروازه لاجوردی‌پوشان را باز کرد. آنها در نیمه اول کاملاً ایتالیا را از کار انداخته بودند و نمی‌توانستند پاداشی بهتر از این بگیرند.
تیم لوچانو اسپالتی برنامه خاصی نداشت و با پاس‌های فراوان و بی‌هدف به جایی نرسید، با تغییرات زیادی که در ترکیب اصلی تیم ایجاد شده بود، حتی یک ضربه در چهارچوب در نیمه اول نداشتند و حتی گل رمو فرویلر هم بیدارشان نکرد!
گل وارگاس کار را تمام کرد و تعویض طلایی یاکین شد. دقت و هوشیاری مربی 49 ساله سوییس یک بار دیگر جواب داد. وارگاس در دو بازی ابتدایی در ترکیب اصلی سوییس بود و تیم یاکین شامل هفت بازیکن بود که در هر سه دیدار مرحله گروهی تیم را همراهی کرده بودند بر خلاف اسپالتی که هنوز بهترین ترکیب تیمش را نشناخته بود.
اسپالتی مجبور به دو تغییر بود، یکی ریکاردو کالافیوری که در این تورنمنت انتظارات را برآورده نکرد و دیگری فدریکو دیمارکو که مصدوم بود اما بیشتر تصمیمات او به شلختگی تیم منجر شد. شش تغییر نسبت به تیمی که مقابل کرواسی مساوی کرد تا در آلمان بمانند، اوضاع را بهتر نکرد. اسپالتی دو بازیکن انتخاب کرد که تا اینجای تورنمنت پایشان به توپ نخورده بود، استفان الشعراوی و جانلوکا مانچینی.
در چهار بازی ایتالیا در یورو 2024 تنها چهار نفر در ترکیب اصلی بودند و یکی از آنها جووانی دی لورنزو بود، مدافع ناپولی که حضور دائمی‌اش با انتقاد شدید رسانه‌ها و هواداران تیم ملی مواجه شده بود. اسپالتی از فصل رویایی‌اش در ناپولی رابطه خوبی با دی لورنزو داشت و خیلی‌ها او را پسر مربی ایتالیا می‌دانستند اما این رابطه بی‌فایده بود. سوییس از سال 1993 ایتالیا را نبرده بود اما با دو تساوی در گروه مقدماتی جام جهانی گذشته که به صعود سوییس و ناکامی دوباره ایتالیا منجر شد، امیدوار به پایان این طلسم بودند. ایتالیا مثل بازی با کرواسی تلاش کرد شرایط را تغییر دهد، ماتیا زاکانی قهرمان بازی قبل و ماتئو رتگوی به زمین آمدند در حالی که جانلوکا اسکاماکا هنوز در ترکیب بود اما سوییس به شکل و برنامه‌اش پایبند بود و در نهایت به خواسته‌اش رسید.
اسپالتی بعد از باخت به اسپانیا از خستگی و کم انرژی بودن بازیکنانش گله کرد و در این بازی هم فقط سوییس طراوات داشت. سوییس در مرحله گروهی یورو 2020 با سه گل به ایتالیا باخت اما تا یک چهارم نهایی بالا رفت که در ضربات پنالتی مغلوب اسپانیا شد. حالا هر تیمی که در یک چهارم نهایی مقابل این تیم منسجم و مطمئن و بدون شکست قرار بگیرد، کار آسانی ندارد. شاید برای اولین بار در تاریخ‌شان به نیمه نهایی یک تورنمنت مهم برسند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی