در انتظار جبران شکست آخر

منتظر واکنش قاطع پرتغال باشید

 پرتغال در ششمین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2024 مقابل اسلوونی قرار می‌گیرد که در فرانکفورت برای نخستین‌بار در مرحله حذفی یک تورنمنت بزرگ حاضر می‌شود. برنده این دیدار در مرحله بعد به مصاف برنده بازی بلژیک و فرانسه می‌رود.
پرتغال یک بازی مانده به پایان مرحله گروهی به خاطر پیروزی برابر جمهوری چک و ترکیه، صدرنشینی گروه F را قطعی کرد اما در بازی آخر قربانی غول‌کشی گرجستان شد و دو اشتباه از آنتونیو سیلوا، مدافع بنفیکا باعث شد در هر نیمه یک گل از حریف بخورند. روبرتو مارتینس از فرصت این بازی استفاده کرد و به چند نفر از جمله برونو فرناندز، روبن دیاز، برناردو سیلوا و مدافع کهنه‌کار، پپه استراحت داد.
اما سومین باخت سلسائو بعد از حذف از جام جهانی 2022 به دست مراکش، توسط یاران گولسیانی رقم خورد و روند 12 پیروزی متوالی پرتغال در بازی‌های رسمی قطع شد. از آنجا که پرتغال بعد از یورو 2008 دو باخت پیاپی در تورنمنت‌های مهم نداشته و از نظر میانگین مالکیت توپ، تلاش برای رسیدن به گل و کمترین مواجهه با حملات رقبا، تنها آلمان بهتر از این تیم بوده، احتمالاً واکنش قاطعی نشان بدهد. مارتینس و تیمش شانس خوبی برای صعود از نیمه سخت قرعه دارند هرچند بعد از قهرمانی یورو 2016 این تیم در سه تا از چهار بازی‌اش در مراحل حذفی یورو یا جام جهانی شکست خورده است.
این دومین بازی اسلوونی مقابل پرتغال است، اولی را فروردین دوستانه در لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی برگزار کردند و میزبان به برتری 2 بر صفر رسید. برخلاف حریف که 25 بار بعد از مرحله گروهی رقابت‌های مهم بازی کرده، بار اولشان است که چنین فضایی را تجربه می‌کنند اما همین هم برای تیم ماتیاژ کک مایه خوشحالی است. آنها در بازی آخر مرحله گروهی انگلیس را بدون گل متوقف کردند و شکست‌ناپذیری خود را به 9 مسابقه رساندند. در بازی‌های قبل هم با دانمارک و صربستان مساوی کرده بودند. اسلوونی با 32 درصد مالکیت توپ در یورو 2024 از مرحله گروهی عبور کرده و تنها دو تیم در تاریخ یورو با مالکیتی کمتر از این به مرحله حذفی رسیده‌اند با وجود این ماتیاژ کک تیم امیدواری دارد که دو ستاره در آن می‌درخشند: کاپیتان یان اوبلاک و مهاجم تیم، بنجامین ششکو. کاپیتان تیم ملی اسلوونی در سال 2010 به بنفیکا رفت و در تنها فصل حضورش در این تیم کمک کرد قهرمان سه‌گانه داخلی شوند و به فینال لیگ اروپا برسند و بعد راهی اتلتیکومادرید شود. انتظار می‌رود او شب پرکاری برابر بعضی چهره‌های آشنا در پیش داشته باشد.
تغییرات گسترده مربی اسپانیایی پرتغال برای بازی با گرجستان شامل حال ژوائو پالینیا، دیوگو کاستا و کاپیتان کریستیانو رونالدو نشد که این آخری مصمم به گلزنی است؛ او در هفت بازی آخرش در تورنمنت‌های مهم گل نزده که طولانی‌ترین روند ناکامی‌اش در یورو و جام جهانی است. رافائل لیائو هم که در دو بازی اول پرتغال به خاطر تلاش برای فریب داور کارت زرد گرفته و از بازی آخر محروم بود، به ترکیب تیم برمی‌گردد.
جستجو
آرشیو تاریخی