انتخاب گاریدو و پرسش‌هایی بزرگ

این رزومه خیلی قابل دفاع نیست

محمد قراگزلو
خبر‌نگار


سؤال بزرگ اول این است که چطور پرسپولیس از والتر ماتزاری به خوان کارلوس گاریدو رسید؟ البته که ماتزاری هم گزینه فوق‌العاده‌ای نبود و در رزومه‌اش طی سال‌های اخیر می‌شد چند باری کلمه اخراج را یافت اما در بازار جهانی مربیان تراز اول یا همان مربیان برجسته و شناخته‌شده اروپایی در سطح بالاتری نسبت به گاریدو قرار داشت.
ماتزاری تا همین فصل قبل و میانه‌های راه ناپولی قهرمان دو فصل قبل سری آ را هدایت می‌کرد و حداقل اینکه در فوتبال ایتالیا یک چهره به حساب می‌آمد که می‌شد او را جزو مربیان برجسته فوتبال این کشور با تمام فراز و فرودهای سال‌های اخیرش حساب کرد اما گاریدو چطور؟
البته که مسأله اقبال به مربیان اسپانیایی از سال قبل در فوتبال ایران مد شده و همه تصور می‌کنند حتی با مربیان سطح پایین اسپانیایی نیز می‌توانند تیکی تاکا و فوتبال پویای روز به را تیمشان بیاورند اما هم این مسأله را نمی‌توان به همه مربیانی که از اسپانیا می‌آیند تعمیم داد هم اینکه فرمول موفقیت در باشگاه‌های بزرگ فرق می‌کند.
البته که در کارنامه گاریدو حضور در تیم‌های پرطرفداری مثل الاهلی مصر و دو تیم فوق‌العاده پرطرفدار فوتبال مراکش دیده می‌شود و حتماً او چالش‌های کار کردن در یک تیم پرطرفدار را می‌داند اما فوتبال ایران و تیم‌های پرطرفدارش مختصات خاص خود را دارند و اینجا همه چیز عجیب و غریب‌تر و توقعات بالاتر است.
واقعیت اینکه رزومه گزینه منتخب اسپانیایی پرسپولیس رزومه قابل دفاعی نیست هر چند این باشگاه سعی کرده در معرفی او نقاط پررنگ دوران مربیگری‌اش را برجسته و از عناوین پررنگی مثل قهرمانی آفریقا استفاده کند که البته این قهرمانی‌ها در مسابقات سطح دوم قاره سیاه اتفاق افتاده است.
در واقع مهم‌ترین نقطه پررنگ دوران کاری گاریدو همان ویارئال و همان چهارمی لالیگاست و بعد از آن شاید نتوان اتفاق ویژه‌ای در این دوران حدوداً 21 ساله پیدا کرد که با در نظر گرفتن آن بتوان به این انتخاب مهر تأیید زد.
در عین حال بعد از انتخاب گاریدو این سؤال به شکل جدی‌تری مطرح شده که آیا مثلاً در مقایسه با کارلوس پاکتا گزینه بهتری بود؟ می‌گویند مسائلی که برای ماتزاری بولد کردند و رأی او را زدند و البته رقم بالاتر قراردادش باعث عبور مدیران پرسپولیس از مرد ایتالیایی شد اما در مورد پاکتا چطور؟
البته که از دوران اوج مربیگری پاکتا نیز حدود 15 سال گذشته اما نقطه برجسته کاری گاریدو در فوتبال اسپانیا نیز به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد و نمی‌توان نام او را در فهرست مربیان شاخص اسپانیایی پیدا کرد.
حضور در فوتبال حاشیه خلیج فارس و تجربه کاری در آسیا با وجود ناکامی در العین می‌تواند برای حضور در پرسپولیس لازم باشد چرا که او با حضور در لیگ قهرمانان آسیا مختصات فوتبال این قاره را می‌شناسد اما اگر قرار است به رزومه نگاه کنیم و امید یا ناامیدی را از دل آن بیرون بیاوریم چیزی دستگیرمان نمی‌شود و قصاوت درباره گاریدو موکول به گذر زمان و اولین تصمیم‌ها و اقداماتش در نقش سرمربی پرسپولیس خواهد شد.

 

گاریدو خطاب به هواداران: برای جام‌های بیشتر می‌جنگیم

خوان کارلوس گاریدو سرمربی پرسپولیس در پیامی ویدئویی که از طریق رسانه رسمی این باشگاه منتشر شد گفت برای جام‌های بیشتر خواهد جنگید.
گاریدو با زبان انگلیسی پیامی برای هواداران پرسپولیس فرستاد و گفت: «سلام به هواداران پرسپولیس. این یک افتخار بزرگ است که سرمربی تیم شما باشم. شما باشگاه بزرگی هستید، تیم و بازیکنان بزرگی دارید«.
گاریدو در ادامه راجع به کسب جام‌ها گفت: «من نهایت تلاشم را می‌کنم تا شما به تیم‌تان افتخار کنید و اینکه همیشه برای به دست آوردن جام‌ها بجنگیم. خیلی خوشحالم که با شما هستم و تلاشم را می‌کنم که در کنار هم فصل موفقی داشته باشیم. ممنون.»

جستجو
آرشیو تاریخی