صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

کشتی فرنگی به دنبال مدال در وزن‌های 77 و 87 کیلوگرم

غریبه‌های شگفتی‌ساز

محسن وظیفه
خبر‌نگار

 
دو کشتی‌گیر از پنج فرنگی‌کار ملی‌پوش خوزستانی در ترکیب تیم ملی برای بازی‌های المپیک، در وزن 77 و 87 کیلوگرم روی تشک می‌روند. برای اولین‌بار است که این تعداد از ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی از یک استان است. امین کاویانی‌نژاد و علیرضا مهمدی دو جوان شایسته خوزستانی هستند که حالا در ترکیب تیم کشتی فرنگی، دوبنده تیم ملی را به تن کردند. البته شاید دیگر نتوان به امین کاویانی‌نژاد لقب جوان داد اما برای اولین‌بار به المپیک می‌رود و حضور در جهانی 2019 هم اولین و آخرین حضورش در مسابقات قهرمانی جهان بود اما علیرضا مهمدی جوان است و سال گذشته تصمیم داشتند که او را به مسابقات جهانی امیدها هم اعزام کنند اما حالا به یکی از امیدهای کشتی فرنگی در المپیک تبدیل شده است.
 
اولین فرصت؛ آخرین فرصت
امین کاویانی‌نژاد دوبنده تیم ملی را در وزنی پوشیده که تا پیش از این تن محمدعلی‌ گرایی بود. محمدعلی ‌گرایی شاید آنطور که باید مدال نگرفت اما توانایی او در اجرای بعضی فنون زیبایی‌های خاصی را به کشتی فرنگی تزریق کرد. حالا او این شانس را دارد که با پوشیدن دوبنده تیم ملی این بار برای رسیدن به مدال المپیک خودش را امتحان کند. اما واقعاً می‌تواند به مدال المپیک برسد؟ امین از جمله کشتی‌گیران شایسته تیم ملی کشتی فرنگی است که پله‌پله بالا آمده و حالا به المپیک رسیده و می‌تواند در این وزن تمام توانش را به کار بگیرد. کاویانی‌نژاد از رده نوجوانان مدال‌آوری را شروع کرد و در جوانان جهان و امیدهای جهان هم مدال‌آوری را ادامه داد و یکبار در سال 2019 دوبنده تیم ملی را به تن کرد که به مدال هم نرسید؛ شاید او هم در مدعیان این وزن غریبه‌ای بیش نباشد.
این شاید اولین و آخرین المپیک امین باشد، بنابراین نباید حتی یک لحظه این شانس را از دست بدهد. هرچند که واقعاً وزن 77 کیلوگرم همیشه یکی از سخت‌ترین اوزان کشتی فرنگی بوده و او باید با آکژول محموداف قرقیزستانی و سلیمانوف آذربایجانی مبارزه کند اما خوب می‌داند که هیچ‌کدام از این قهرمانان شکست‌ناپذیر نیستند. همین چند ماه پیش در مسابقات قهرمانی آسیا محموداف مقابل نائو کاسوکا شکست خورد.
 
غریبه شگفتی‌ساز
تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در المپیک هر 6 سهمیه را گرفته و حالا که شانس‌های مدال آن در المپیک معرفی می‌شوند، نام امین میرزازاده و هادی ساروی بیش از همیشه شنیده می‌شود. حتی نام سعید اسماعیلی هم بین شانس‌های طلا می‌آید اما عجیب است که کسی از علیرضا مهمدی حرفی نمی‌زند. علیرضا مهمدی تمام ویژگی‌های ایستادن روی سکوی المپیک را دارد؛ جوانی که سال گذشته در 82 کیلوگرم خوش درخشید و حالا می‌تواند در المپیک پاریس هم از نبود ستاره‌های روسیه استفاده کند و در وزن 87 کیلوگرم مدال بگیرد. مهمدی در 87 کیلوگرم یک غریبه محسوب می‌شود و می‌تواند شگفتی‌ساز این وزن باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی