کومان ترکیب محبوب هواداران هلند را به هم می‌ریزد

بازی اعداد

شاید هیچ تیم فوتبالی در اروپا به اندازه هلند به این عدد و رقم‌ها اهمیت ندهد. 2-5-3 را دوست دارید؟ یا 2-3-5 یا 2-4-4 سنتی یا حتی 1-3-2-4 اما در هلند همه 3-3-4 را می‌پسندند. رونالد کومان مربی تیم ملی هلند که برای حضور در یورو ۲۰۲۴ آماده می‌شود اما می‌گوید این اعداد بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است: «ما در هلند گاهی زیادی درباره سیستم‌های بازی حرف می‌زنیم.»
چینش تیم ملی هلند با چهار مدافع، سه هافبک و سه مهاجم ریشه در تاریخ فوتبال این کشور کوچک دارد؛ برند فوتبالی خاص هلند که با نبوغ یوهان کرویف تیم را تا دو فینال جام جهانی در دهه ۷۰ پیش برد(کرویف در فینال 1974 حاضر بود اما در فینال چهار سال بعد بازی نکرد) ضمن اینکه آژاکس هم سه قهرمانی پیاپی در جام باشگاه‌های اروپا به دست آورد.
بیشتر هواداران تیم ملی هلند دوست دارند این تیم همان‌طور بازی کند. کومان هم همین را می‌خواهد و این را در آغاز دومین دوره مربیگری‌اش در هلند گفت: «ما در هلند تلاش می‌کنیم خوب، جذاب و هجومی بازی کنیم و این سخت‌ترین کار است.»
اما بعد از چند ماه گفت تیمش در سیستم 3-3-4 پیشرفت نمی‌کند و به چینش پنج دفاعه رو آورد که شامل دو بال-مدافع می‌شد و یادآور همان وینگرهای سنتی فوتبال بود.
کومان می‌گوید، با داشتن امثال دنزل دومفرایس که در سمت راست دفاع اینترمیلان بازی می‌کند، چینش پنج دفاعه می‌تواند در حمله موفق باشد ضمن اینکه استحکام دفاعی هم حفظ می‌شود. وقتی فهرست ۲۶ نفره تیم ملی هلند برای یورو را اعلام کرد، گفت: «ما می‌خواهیم خلاقیت داشته باشیم. ما به دنبال فوتبال خسته‌کننده نیستیم و اینطور هم نخواهیم بود.»
 
ناکام در گام آخر
هلند اگرچه معمولاً تیم جذابی بوده اما بیشتر اوقات در برداشتن گام آخر کم آورده و با وجود سه بار رسیدن به فینال جام جهانی هنوز قهرمان این مسابقات نشده. تنها جامی که این تیم برده در مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۱۹۸۸ در آلمان غربی بوده، شاید این نشانه خوبی باشد!
در آن تورنمنت، سیستم بازی 2-4-4 هلند باعث شده بود استحکام دفاعی تیم و همچنین انسجام خط میانی حفظ شود و مارکو فان باستن هم ستاره درخشان تیم در خط حمله بود. والی او در بازی فینال مقابل شوروی یکی از زیباترین گل‌های تاریخ یورو است.
کومان که بازیکن کلیدی هلند در آن تورنمنت بود، بشدت تلاش می‌کند تا با بازیکنان فعلی به بهترین ترکیب برسد. چینش 3-3-4 آمیخته با آکادمی مشهور آژاکس است اما باشگاه پایتخت‌نشین اصلاً نمونه خوب و موفقی از فوتبال در فصل اخیر نبود و دارنده چهار قهرمانی اروپا شکست‌های بدی را یکی پس از دیگری متحمل می‌شد. در یک مقطع تیم آخر جدول لیگ هلند شد و در نهایت به رتبه پنجم رضایت داد با ۳۵ امتیاز اختلاف نسبت به پی‌اس‌وی آیندهوون قهرمان. تنها دو بازیکن از آژاکس، هلند را در یورو همراهی می‌کنند؛ مهاجمان استیون برخواین و برایان برابی.
با این شرایط باید دید آیا هلند می‌تواند به انتظار ۳۶ ساله برای قهرمانی مجدد اروپا پایان دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی