این موفقیت برای من نیست، برای همه سیاهپوستان است

وینیسیوس: من کابوس نژادپرستی هستم

وینیسیوس جونیور، خودش را کابوس نژادپرستان معرفی کرده است بعد از آنکه سه هوادار والنسیا به دلیل توهین به او به هشت ماه زندان محکوم شده‌اند.
توهین‌های نژادپرستانه در جریان بازی رئال‌مادرید در مستایا در خرداد سال گذشته این بازیکن برزیلی را نشانه رفت و هواداران میزبان از سوی مقامات لالیگا مجرم شناخته شدند. حالا بعد از اعلام محکومیت این هواداران، وینیسیوس به شبکه X یا همان توئیتر سابق رو آورد و اینطور پست گذاشت: «خیلی‌ها گفتند بی‌خیال شوم، خیلی‌ها گفتند بی‌فایده است اما ایستادم و مقاومت کردم، حالا ثابت شده من قربانی نژادپرستی نیستم، من کابوس نژادپرستان هستم. نخستین محکومیت کیفری تاریخ فوتبال اسپانیا علیه نژادپرستان به من تعلق ندارد برای همه سیاهپوستان است. شاید نژادپرست‌های دیگر ترسیده و خجالت‌زده باشند و در سایه‌ها خودشان را پنهان کنند در غیر این صورت من آماده مبارزه‌ام. از لالیگا و رئال مادرید به خاطر پیگیری‌شان تا رسیدن به نتیجه تشکر 
می‌کنم.»
این نخستین بار است که برای نژادپرستی در فوتبال محکومیت کیفری در نظر گرفته می‌شود و این به خاطر شکایت رسمی لالیگا است. ابتدا محکومیت ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده بود که با کاهش یک سوم آن موافقت شد. بازیکن تیم ملی برزیل به لالیگا، رئال مادرید و فدراسیون فوتبال اسپانیا ملحق شد تا این پرونده به دادگاه کشیده شود، وکلای مدافع در طول جریان دادرسی نامه عذرخواهی موکلان خود را نیز خواندند.
خاویر تباس رئیس لالیگا و باشگاه رئال مادرید در پیام‌هایی جداگانه از دستگاه قضایی اسپانیا به خاطر این محکومیت تشکر کرده‌اند. رئیس فیفا، جیانی اینفانتینو هم در استوری اینستاگرامش نوشت: «پیام ما به همه کسانی که هنوز تفکرات نژادپرستانه دارند، در سراسر جهان، این است که فوتبال آنها را نمی‌خواهد. این افراد نباید جایی در ورزشگاه‌ها داشته باشند، آنها بخشی از جامعه ما نیستند، بخشی از فوتبال نیستند.»
جستجو
آرشیو تاریخی