سود دلالیسم  از چرخه معیوب فوتبال

سینا حسینی
در آستانه فصل نقل و انتقالات لیگ برتر بازار گمانه‌زنی‌ها به قدری داغ شده که حتی اگر علاقه‌ای به حوزه فوتبال نداشته باشید باز هم وسوسه می‌شوید که اخبار مرتبط با پیشنهادهای نجومی بازیکنان فوتبال را دنبال کنید اما سؤال مهم و کلیدی اینجاست که چه میزان از این اخبار واقعی است و چه بخشی از آنها صرفاً خبرسازی یا بازارگرمی بازیکنان و مدیربرنامه‌های این بازیکنان است.
راستی‌آزمایی این اتفاق کار سخت و دشواری نیست، شما می‌توانید با یک جست‌و‌جوی ساده متوجه شوید این اخبار صرفاً بر اساس شایعات شکل گرفته و منبع موثقی برای اثبات آنها وجود ندارد. اما با وجود این، جریان مافیایی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی با فضاسازی کاذب تلاش می‌کنند این موضوع را به مخاطب القا کنند که اگر مدیران باشگاه‌ها با پیشنهادهای نجومی آنها موافقت نکنند بازیکن مذکور به تیم رقیب ملحق خواهد شد تا به این شکل با هجمه احساسی هواداران، مدیران وادار شوند تا پیشنهاد نجومی آقای بازیکن را قبول کنند.
 شاید باورش سخت باشد اما با این فرمول سالانه میلیاردها تومان از بودجه عمومی باشگاه‌های لیگ برتری سرازیر جیب مافیای دلالی می‌شود تا نرخ فوتبال بدون هیچ توجیه منطقی افزایش یابد. حالا اما شنیده می‌شود برخی مدیران باشگاه‌ها در تصمیمی گروهی بنا دارند به هیچ عنوان زیر بار پیشنهادهای نجومی نروند حتی اگر جریان دلالیسم با هوچی‌گری فراوان عرصه را بر آنها تنگ کرد.
 حال سؤال این است در این مسیر چند مدیر حاضر به اجرای این ایده خواهند شد؟ قطعاً مدیران بخش خصوصی از این پیشنهاد استقبال می‌کنند اما مدیران باشگاه‌های صنعتی هم در این مسیر همراهی لازم را به خرج خواهند داد یا اینکه چون نظارت دقیق و مستمری بر روند هزینه‌کرد آنها وجود ندارد تمایلی به اجرای آن نخواهند داشت؟
 مطمئناً اگر مدیران باشگاه‌های لیگ برتری عزم خود برای مدیریت هزینه و صرفه‌جویی را جزم کنند، پرونده‌های مشابه پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان دیگر این‌گونه مایه آبروریزی نخواهد شد اما اگر دوباره در بر همان پاشنه سابق بچرخد نه تنها ماجرا تمام نمی‌شود بلکه جریان دلالیسم بدون کوچکترین استرس و دغدغه‌ای پول‌های کلان و میلیاردی را به جیب خواهند زد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی