دوئل آزمون و طارمی باماشاریپوف و اورونوف تماشایی خواهد شد

جنگ حیثیتی صدرنشینی

تیم ملی فوتبال بعد از پیروزی مقابل هنگ‌کنگ، در هفته پایانی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در ورزشگاه آزادی به مصاف ازبکستان می‌رود. دیداری که در بازی رفت و در تاشکند با تساوی 2 بر2 به پایان رسید. یوزهای ایرانی با کسب چهار پیروزی و یک تساوی عملکرد مشابهی با رقیب خود دارند و شاگردان امیر قلعه‌نویی با کسب ۱۳ امتیاز و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ازبک‌ها صدرنشین هستند و برای حفظ این صدرنشینی نباید ببازند. البته طبیعتاً تیم ملی در خانه با ذهنیت برد بازی خواهد کرد چرا که در این بازی حمایت تماشاگران خود را دارد. در این بین تیم ملی در شرایطی به مصاف ازبکستان می‌رود که دو بازیکن اصلی این تیم در لیگ برتر ایران توپ می‌زنند و برای فوتبالدوستان ایرانی آشنا هستند. جلال‌الدین ماشاریپوف کاپیتان استقلالی ازبک‌هاست و اوستون اورونوف پرسپولیسی هم از اصلی‌ترین امیدهای گلزنی سرکو کاتانچ در آزادی خواهد بود. همچنین عزیزبک آمانوف هم با سابقه بازی برای استقلال و پس از جدایی پرحاشیه دوباره به تهران آمد.

سهم یوزهای ایرانی در برد 
بیشتر است
دو تیم ایران و ازبکستان تاکنون ۱۳ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که البته سهم یوزهای ایرانی در پیروزی بیشتر از ازبک‌هاست چرا که تیم ملی ۱۰ مرتبه مقابل ازبکستان برنده بوده و فقط یکبار طعم شکست را چشیده که مربوط به ۱۲ سال گذشته در تهران می‌شود؛ جایی‌که شاگردان کارلوس کی‌روش با یک گل برای اولین و آخرین بار قافیه را به این رقیب آسیای میانه واگذار کردند. آمار سرمربیان مقابل یکدیگر و تیم ملی حریف هم به نفع طرف ایرانی است. امیر قلعه‌نویی مقابل ازبکستان و سرکو کاتانچ هیچ‌گاه بازنده نبوده و سرمربی اسلواکیایی هم فقط یک برد از تقابل با تیم ملی دارد که مربوط به زمانی می‌شود که وی سرمربی تیم ملی عراق بود.

برترین گلزنان مقابل ازبکستان
برترین گلزنان ایران به ازبکستان سه بازیکن نامدار هستند. علی دایی، مهدی طارمی و سردار آزمون هر کدام سه گل به ازبکستان زده‌اند و حالا زوج سردار و طارمی این فرصت را دارد تا با گلزنی در این بازی به تنهایی برترین گلزن این پیکار باشد. همچنین مهدی ترابی هم برابر ازبکستان دوگله است.

گزارش AFC از این بازی
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از برگزاری این دیدار نوشت:‌ «هر دو تیم درحال حاضر صعودشان را به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ عربستان نهایی کرده‌اند و برای کسب مقام اول گروه به مصاف هم خواهند رفت. ایران که پس از 5 بازی ۱۳ امتیازی است می‌خواهد از حمایت هوادارانش در این دیدار استفاده کند و رقابت‌ها را با برد به پایان ببرد.» در ادامه این گزارش آمده است: «در دیدار رفت ایران با دو گل از حریفش پیش افتاد ولی در ادامه دو گل دریافت کرد تا بازی با تساوی دوبردو به پایان برسد. قبول این نتیجه برای ایران سخت بود که در ۱۰ بازی قبلی خود ازبکستان را شکست داده بود. شاگردان امیر قلعه‌نویی در پیروزی ۴-۲ روز پنجشنبه مقابل هنگ‌کنگ، بیش از انتظار تلاش کردند و اکنون سرمربی تیم ملی ایران امیدوار به عملکرد متمرکزتر بازیکنانش مقابل ازبکستان است.»

تأخیر 5 ساعته پرواز ازبکستان
کاروان تیم ملی ازبکستان در شرایطی دوشنبه‌شب برای دیدار با ایران وارد تهران شد که پرواز آنها با تأخیری چندساعته همراه بود. ازبک‌‌ها برای سفر به تهران با یک شرکت هواپیمایی ایرانی به توافق رسیده بودند اما این پرواز 5 ساعت به تأخیر خورد. مسأله تأخیر در پرواز تیم ملی ازبکستان به تهران سوژه یکی از رسانه‌های این کشور شده است. چمپیونات ازبکستان در این خصوص نوشت: «عجیب است که حتی نماینده شرکت ایرانی دلیل تأخیر 5ساعته پرواز را نمی‌دانست. به نظر می‌رسد طرف ایرانی بازی را خارج از زمین شروع کرده است.»

وحشت رسانه ازبکی از سابقه داور بازی با ایران
کیم‌جونگ هیوک از کره‌جنوبی این مسابقه را قضاوت کند و هموطنانش به نام‌های پارک‌کیونگ یونگ و ژانگ‌جونگ پیل، او را در امر قضاوت کمک می‌کنند. چای‌سانگ هیوپ به عنوان داور چهارم نیز در این بازی حضور خواهد داشت. رسانه چمپیونات ازبکستان با اعلام اسامی تیم داوری این مسابقه، از خاطره تلخ ازبک‌ها با این داور کره‌ای در امر قضاوت دیدارهای میان تیم‌های ایرانی و ازبکستانی خبر داده است. چمپیونات با تیتر «داوری که شکست 9 بر صفر آلمالیق برابر سپاهان را قضاوت کرد، دیدار ایران و ازبکستان را سوت می‌زند»، به اعلام اسامی تیم داوری این مسابقه پرداخته و او را یک داور بدشگون برای ازبک‌ها معرفی کرده است. 

جستجو
آرشیو تاریخی