صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

در آستانه یورو 2024؛ مراقب پول‌های خود باشید

کلاهبــــــرداری با کلیدواژه فرم تبانــــی

تب و تاب بازی‌های فوتبال لیگ برتر تازه خوابیده و فوتبال‌دوستان به انتظار شروع هفدهمین دوره بازی‌های یورو 2024 هستند. سوت این بازی‌ها در بیست و پنجمین روز خرداد به صدا درمی‌آید و در این میان، بازار فریبکارانه شرط‌بندی‌ها دوباره داغ می‌شود. طرفداران تیم‌ها، در سودای پولدار شدن راهی سایت‌های شرط‌‌بندی می‌شوند و آنچه به‌دست می‌آورند جز سرابی بیش نخواهد بود. پلیس فتای تهران، در رصدهای اطلاعاتی‌اش موفق شد باند 12 نفره‌ای را دستگیر کند که با اجاره کردن کارت‌های بانکی و مدارک هویتی دیگران، اقدام به تأسیس حساب‌های ارزی کرده و آنها را در سایت‌های شرط‌بندی به عنوان پشتیبان قرار می‌دادند؛ حساب‌هایی که بازنده‌ها و برنده‌های این شرط‌بندی‌ها قرار بود پولشان را به آنها واریز کنند و گردانندگان این سایت‌ها آنها را به دلار و طلا تبدیل کرده و سناریوی پولشویی‌هایشان را تکرار کنند.

مرجان همایونی
خبرنگار
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، با اشاره به دستگیری این افراد در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی از رصد اطلاعاتی ۲۴ ساعته سایت‌های شرط‌بندی خبر داد.
 باتوجه به اینکه حجم بیشتر این شرط‌بندی‌ها در فوتبال است، آیا تعاملی با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال صورت گرفته است؟
در سطح ستاد این کارها در حال انجام است و مواردی که این دوستان خودشان رصد کنند و متوجه شوند، جهت اقدام قانونی و قضایی برای ما ارسال می‌کنند.
 آیا موردی بوده که فدراسیون یا سازمان لیگ فوتبال به شما اعلام کرده باشند؟
بله، مستمراً مکاتباتی بین ما و فدراسیون وجود دارد و در حال پیگیری هستیم.
 امسال موردی در لیگ برتر بوده؟
در حال حاضر حضور ذهن ندارم.
 لیگ برتر تازه تمام شده و الان هم در جام ملت‌های اروپا شما به رصد در رابطه با سایت‌های شرط‌بندی پرداخته‌اید. این مسأله نشان می‌دهد که پلیس به صورت مدام به رصد در فضای مجازی می‌پردازد.
با تمام شدن یک بازی قرار نیست که اقدامات پلیس نیز به پایان برسد. اقدامات پلیس منوط به یک رویداد مقطعی نیست بلکه ما به صورت مستمر این کار را انجام می‌دهیم. از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۸۰ نفر از مؤلفه‌های این جرم را در گردونه رسیدگی به پرونده‌های قضایی قرار دادیم و کماکان هم با جدیت این سایت‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. کما اینکه در رویدادهای خاص مثل جام ملت‌ها که فرمودید، ممکن است فعالیت مجرمان تشدید شود که در چهارچوب وظایف خودمان در قالب طرح‌ها اقداماتمان را انجام می‌دهیم.
 باندی که دستگیر شدند به چه صورت مرتکب جرم شده‌اند؟
این باند ۱۲ نفره طی یک ماه گذشته جرایمی را مرتکب شده‌اند تحت عنوان اجاره کردن کارت‌های بانکی و سوء‌استفاده از آنها در انواع جرایم سایبری مثل بحث شرط‌بندی، کلاهبرداری و موضوعات مهم مرتبط با پولشویی و ارزهای دیجیتال. در پیگیری‌های پلیس مشخص شد افرادی سودجو این افراد را در فضای مجازی تطمیع می‌کردند و هدف آنها ساماندهی، سازماندهی و سوء‌استفاده از آنها در بازی‌های جام ملت‌های اروپا بود که با اقدامات بموقع همکارانم، این متهمان دستگیر شده و کماکان اقدامات ما در جریان است. باتوجه به اعترافات متهمان و بررسی‌های پلیسی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال گردش مالی متهمان بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی