یونان هیچ وقت حریف ژرمن‌ها نمی‌شود

آلمان پیش به سوی قهرمانی

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار
گل پاسکال گراس بازگشت آلمان را کامل کرد و میزبان یورو ۲۰۲۴ با پیروزی ۲ بر یک برابر یونان مهیای حضور در جام ملت‌های اروپا شد. این یکی از شب‌های درخشان فوتبال آلمان نبود اما توانستند مقابل تیم سرسخت یونان راهی برای پیروزی پیدا کنند. اگرچه میزبان از سوت آغاز بر بازی مسلط بود اما یونان نخستین موقعیت گلزنی را به دست آورد و کریستوس تزولیس در موقعیت تک به تک برابر مانوئل نویر قرار گرفت که با درخشش او راه به جایی نبرد. دوباره آلمان بر بازی مسلط شد اما از ریتم لازم در یک سوم دفاعی حریف بی‌بهره بود چون یونان با خونسردی در دفاع قرار گرفته و بدون مشکلی حملات میزبان را دفع می‌کرد. بعد از نیم ساعت اشتباه نویر باعث شد یونان توسط گیورگوس ماسوراس به گل برسد. تیم یولیان ناگلسمان در نیمه دوم با تمام قوا برای جبران به زمین آمد و بعد از ۱۰ دقیقه کای هاورتز گل مساوی را زد و در یک ربع آخر بازی آنقدر فشار آوردند تا بازیکن برایتون در دقیقه ۸۹ گل برتری را زد. بازی بعدی آلمان در افتتاحیه یورو ۲۰۲۴ جمعه شب مقابل اسکاتلند در آلیانتس آره‌نای مونیخ خواهد بود.
 
بهترین بازیکن
بازیکنان زیادی در ترکیب آلمان نبودند که برای جایزه بهترین بازیکن زمین نامزد باشند از جمله گراس و جمال موسیالا اما شاید مهاجم آرسنال و زننده گل اول میزبان از بقیه بهتر باشد. او خستگی‌ناپذیر در حمله کار کرد و در موقعیت‌های خوبی قرار گرفت تا مدافعان میانی حریف نتوانند نفس راحتی بکشند. با زدن گل تساوی همه انتظارات مربی‌اش را برآورده کرد. وقتی نیکلاس فولکروگ در نیمه دوم به زمین آمد او به کناره‌ها رفت و همکاری خوبی با مهاجم تیم ایجاد کرد.
 
بازنده بزرگ
اگرچه نویر واکنش‌های خوبی در این بازی نشان داد و اجازه نداد یونانی‌ها به خواسته‌شان برسند اما اشتباه او روی گل اول بازی نگران‌کننده بود. این تقریباً شبیه اشتباهی بود که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید مرتکب شد و به حذف بایرن‌مونیخ انجامید. حالا بحث‌های جدی شکل گرفته است که دروازه‌بان دیگری در یورو جای نویر را بگیرد، به طور خاص مارک آندره‌ تراشتگن دروازه‌بان بارسلونا اما یولیان ناگلسمان تصمیم گیرنده است و او نظر دیگری دارد: «اجازه نمی‌دهم این بحث‌ها شکل بگیرد هرچند خیلی‌ها خوششان نیاید. نویر در کلاس جهانی است و بهترین کسی که می‌تواند از دروازه آلمان محافظت کند. با یک بازی نمی‌توانیم بگوییم‌تر اشتگن دیگر اشتباه نمی‌کند یا نویر دیگر نمی‌تواند واکنش‌های عالی نشان دهد.»
نویر ۳۸ ساله که نخستین بازی خود برای آلمان را در سال ۲۰۱۰ انجام داد، خود را برای هشتمین تورنمنت بزرگ دوران فوتبالش آماده می‌کند.
 
نکات آماری
هاورتز شانزدهمین گل ملی خود را در چهل و ششمین بازی‌اش به ثمر رساند. او سه گل در زمان ناگلسمان زده و بعد از فولکروگ که با چهار گل و یک پاس گل مؤثرترین بازیکن زمان مربی فعلی آلمان است، نفر دوم به حساب می‌آید. گراس در این بازی نخستین گل ملی خود را به ثمر رساند.
ناگلسمان در هشت مسابقه روی نیمکت آلمان نشسته که همه تدارکاتی بوده و در آنها چهار برد، دو تساوی و دو باخت داشته.
آلمان هرگز برابر یونان شکست نخورده و در ۱۰ دیدار با این تیم هفت برد و سه تساوی داشته. آخرین مسابقه دو تیم در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۲ بود که آلمان ۴ بر ۲ به پیروزی رسید.
در فصل گذشته هیچ بازیکنی از یونان در بوندس لیگا حضور نداشت اما تزولیس با ۲۲ گلی که برای دوسلدورف زد، به طور مشترک بهترین گلزن بوندس لیگای ۲ بود.

جستجو
آرشیو تاریخی