قهرمان جهان در خاک فرنگی کاران ایران

مسابقات کشتی فرنگی تورنمنت مجارستان با حضور فرنگی‌کاران ایران از دیروز آغاز شد. روز اول این مسابقات برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اتفاقات عجیبی همراه شد که شاید مهم‌ترین آن برتری فردین هدایتی مقابل رضا کایالپ بود. قهرمان نامدار ترک‌ها در جهانی بلگراد به امین میرزازاده باخته بود و حالا 50 روز مانده به المپیک مقابل فردین هدایتی هم با نتیجه چهار بر صفر شکست خورد.
تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات روز اول چهار نماینده داشت؛ مهدی محسن‌نژاد و امیررضا ده‌بزرگی در وزن 60 کیلوگرم، میثم دلخانی در وزن 63 و فردین هدایتی در وزن 130 کیلوگرم، که برتری فردین هدایتی مقابل کایالپ و راهیابی مهدی محسن‌نژاد به المپیک مهم‌ترین اتفاقات روز نخست مسابقات بود.
محسن‌نژاد المپیکی شد
کشتی‌گیر وزن ۶۰ کیلوگرم ایران به فینال تورنمنت مجارستان صعود کرد و با همین صعود جواز حضور در المپیک پاریس را گرفت. محسن‌نژاد در مرحله نیمه نهایی، با شکست حریفش کیم از کره‌جنوبی فینالیست شد و با صعود به فینال نماینده ایران در المپیک پاریس شد. البته نیمی از کار المپیکی شدن محسن‌نژاد به نتیجه ده‌بزرگی ربط داشت. محسن‌نژاد و ده‌بزرگی برای رفتن به المپیک پاریس با هم رقابت داشتند. با صعود محسن‌نژاد به فینال و قطعی شدن مدال نقره و البته شکست ده‌بزرگی در مرحله یک‌چهارم نهایی، دوبنده تیم ملی در المپیک به محسن‌نژاد رسید.

مصدومیت دوباره دلخانی
میثم دلخانی که بعد از مصدومیت سنگین دو سال پیش خود هنوز نتوانسته به دوران اوج برگردد، در این مسابقات هم در مرحله نیمه نهایی مقابل مراد ممدوف شکست خورد و از فینال جاماند. ممدوف مدال نقره و برنز جهان را در کارنامه دارد اما شاید اگر میثم دلخانی با ابروی پاره به روی تشک نمی‌رفت، نتیجه بهتری می‌گرفت. دلخانی پیش از مسابقه با ممدوف مقابل باشار از ترکیه به برتری رسید اما در این کشتی حریف ترکیه‌ای چند مرتبه به صورت دلخانی ضربه زد که باعث پارگی ابروی کشتی‌گیر ایران شد. ابروی دلخانی چهار بخیه خورد.

کایالپ در خاک ایرانی‌ها
اوج کار فرنگی‌کاران در مجارستان به برتری فردین هدایتی مقابل رضا کایالپ برمی‌گشت. بعد از اینکه امین میرزازاده در جهانی بلگراد توانست مقابل رضا کایالپ به برتری برسد، این‌بار نوبت فردین هدایتی بود که مقابل این کشتی‌گیر نامدار ترک‌ها به برتری برسد. کایالپ در این مسابقه خاطره اصلاک خوشتوف روس را در اذهان زنده کرد. کسی که طلای المپیک 2008 را داشت، بعد از المپیک مقابل بابک قربانی و امیر علی‌اکبری چند بار باخت و در نهایت هم از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. به نظر رضا کایالپ هم با چنین مشکلی روبه‌رو است و او دیگر توان رویارویی با دو ستاره سنگین وزن ایران را ندارد.

گرایی‌ها روی تشک
روز دوم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان برای تیم ایران بسیار مهم است. برگزاری انتخابی در دو وزن 67 و 77 کیلوگرم بسیار مهم است. در 67 کیلوگرم محمدرضا‌گرایی و سعید اسماعیلی باید با هم روبه‌رو شوند. اسماعیلی باید با سانچز کوبایی مسابقه بدهد که عبور از او کار سختی است. در 77 کیلوگرم هم محمد رضا مختاری و محمدعلی‌گرایی باید با هم برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی