نه عقابی، نه غزالی و نه شیری

ورشکستگی کارخانه بازیکن‌سازی لیگ برتر

جواد رستم‌زاده
خبرنگار
لیگ برتر در حالی دیشب به ایستگاه پایانی خود رسید که از میانه فصل جذابیت و هیجانی جز رقابت شانه به شانه استقلال و پرسپولیس نداشت. با جدا شدن این دو مدعی از کورس رقابت با سایر مدعیان عملاً دیگر بازی‌های لیگ به حاشیه رفتند و از تب و تاب افتادند.
با وجود پیش‌بینی‌های اولیه که با حضور سرمربی‌های خارجی گرانقیمت نوید اتفاقات جذاب در لیگ را می‌دادند اما عملاً اتفاق خارق‌العاده‌ای در فوتبال نیفتاد و همچنان استقلال و پرسپولیس روی موج رسانه‌ای و هواداری در بورس ماندند. سپاهان با آن همه هزینه نجومی خیلی زود قافیه را باخت و تراکتور در همان جاده سنگلاخ همیشه پنچر شد. گل‌گهر همان تیم معمولی باقی ماند و نساجی تنها هنرش ماندن در لیگ برتر بود.
طعنه‌آمیز اینکه خمس با آن همه گرد و خاک در میانه راه عطای کار در لیگ را به لقایش بخشید و مورایس تنها به خاطر عشق و ازدواجی ایرانی در کشورمان ماند وگرنه خیلی پیش‌تر باید می‌رفت.
سایر تیم‌های شهرستانی هم در همان مدار معمولی بودن و جنگیدن برای ماندن باقی ماندند. در این بین تنها ملوان بود که با هدایت تارتار نتایج غیر معمولی گرفت و کمی نگاه‌ها را به خود خیره کرد. در چنین اتمسفری است که لیگ برتر ما به عنوان لیگی پر حاشیه، باز مثل هر سال فاقد شگفتی و ظهور پدیده به پایان رسید. اینکه با برگزاری ۲۴۰ بازی در طول فصل تنها یکی دو پدیده به زور فشار رسانه‌ها رو شوند، نشان می‌دهد یک جای کار اساسی می‌لنگد.
اینکه هنوز کار را برای تیم‌ها باتجربه‌ها درمی‌آورند نشان می‌دهد که هنوز کارخانه بازیکن‌سازی در شهرستان‌ها و پایتخت چرخ دنده‌هایش خوب روی هم جفت و جور نیستند. دایره مربیان شاغل ایرانی در لیگ هیچ تغییری نکرد و اگر یحیی از پرسپولیس نمی‌رفت همین اوسمار هم به عنوان پدیده مربیگری رو نمی‌شد. قلعه‌نویی که لیست تیم ملی را اعلام می‌کند هنوز هم در بر همان پاشنه می‌چرخد و ستاره جدید و محبوبی لیست را روشن نمی‌کند. این نشان می‌دهد که فوتبال ایران در حالی که به هیاهوی مربیان در کنفرانس‌ها دلخوش است همچنان در جا زده است و از دل آن نه عقابی، نه غزالی و نه شیری و یوزی ظهور نکرده است. شاید بهتر باشد مدیران و مربیان لیگ برتری به همان اندازه که برای بودن روی آنتن زنده و جلد روزنامه‌ها جان می‌کنند برای مسایل فنی باشگاه‌های خود هم فکری نو دراندازند. فوتبال ایران با این سیاق رو به کهنسالی خواهد رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی