تیم ملی با چالشی جدی مواجه است

چمنیان: مربیان ما شهامت استفاده از بازیکن جوان را ندارند

 
 محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار
فوتبال ایران در دام نتیجه‌گیری قرار گرفته و در حال حاضر این موضوع به دغدغه اصلی مدیران ملی و باشگاهی تبدیل شده است. نتیجه‌گیری باعث شده باشگاه‌ها به وظیفه خود در بحث استعدادیابی عمل نکنند تا فوتبال ایران از نظر حضور چهره‌های جوان با چالشی جدی مواجه شود.
عباس چمنیان، سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان در بخش پایه به «ایران ورزشی» می‌گوید: «در حال حاضر تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان با چالشی بزرگ مواجه شده و ما نتوانستیم در سال‌های اخیر بازیکن بسازیم. البته این مشکل به تیم ملی مربوط نمی‌شود و باشگاه‌ها باید در بحث ساخت و پرورش بازیکنان جوان اقدام کنند که البته عواملی باعث شده تا این موضوع در باشگاه‌ها مغفول بماند.»
او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «زمانی برخی از تیم‌های ملی آسیایی را حساب نمی‌کردیم اما حالا می‌بینیم که این تیم‌ها شانه‌به‌شانه ما پیش می‌روند. در این مورد اگر کاری انجام نشود، قطعاً در آینده نه‌چندان دور این تیم‌ها از ما جلو می‌زنند و در واقع ما در زمین فوتبال مقابل این تیم‌ها حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. البته ‌ای‌اف‌سی در حال حاضر تیم‌های باشگاهی ما را در تنگنا قرار داده تا رویکردشان را در بخش آکادمی تغییر دهند که البته این برای فوتبال ایران خوب است.»
چمنیان می‌گوید: «ما در فوتبال پایه استانداردها را رعایت نمی‌کنیم و این باعث می‌شود تا فوتبال ما در رده ملی و باشگاهی دچار مشکلاتی شود. در سال‌های اخیر این نگاه فدراسیون و باشگاه‌ها باعث شده تا بازیکنان خارجی درجه چندم به فوتبال ایران بیاوریم در حالی که با این سرمایه می‌توانیم بازیکن‌سازی کنیم چرا که کشور ما از نظر استعدادهای فوتبالی بسیار غنی است و رسیدن به این موضوع تنها نیاز به طرح و برنامه دارد.»
این مربی فوتبال با اشاره به نگاه صرف مدیران باشگاه‌ها به نتیجه‌گیری می‌گوید: «این نگاه مدیران باعث شده تا مربیانی که جایگاه‌شان در تیم‌ها لرزان است، از بازیکنان باتجربه استفاده کنند و کمتر به بازیکنان جوان میدان بدهند. مربیان ما به این دلیل جسارت و شهامت استفاده از بازیکن جوان را ندارند. علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات ما در بحث زیرساخت‌هاست و ما بدترین امکانات را برای تیم‌های پایه فراهم می‌کنیم.»
او در پاسخ به این سؤال که برای برون رفت از شرایط فعلی باید چه اقداماتی انجام دهیم، بیان می‌کند: «کار خاص و پیچیده‌ای نیست و تنها باید به تعهدات‌مان به ‌ای‌اف‌سی و فیفا پایبند باشیم تا این مشکل برطرف شود که البته در این مورد ما هر ساله برای دریافت مجوز حرفه‌ای، ای‌اف‌سی را گول می‌زنیم، در حالی که این گول زدن به ضرر خودمان تمام می‌شود. اتفاقی که در حال حاضر انجام می‌شود بحث برنامه توسعه فوتبال در کشور است که این برنامه در حال تدوین است و بزودی آماده اجرا می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی