مارسکا آخرین شاگرد شاخص پپ

گسترش مکتب گواردیولا

چلسی به انتخاب جانشین مائوریسیو پوچتینو نزدیک شده است و انزو مارسکا می‌تواند سومین مربی آبی‌های لندنی در دو سال اخیر باشد. سپردن تیم به کسی که سابقه کار در بالاترین سطح را ندارد شاید ریسک بزرگی باشد اما مقامات چلسی روی تجربه‌اندوزی این مربی ۴۴ ساله زیر نظر پپ گواردیولا حساب کرده‌اند. مارسکا ۱۲ ماه به عنوان دستیار یکی از بهترین مربی‌های جهان در منچسترسیتی کار کرد، بعد به لسترسیتی رفت و این تیم با ۹۷ امتیاز به عنوان قهرمان چمپیونشیپ به لیگ برتر برگشت. در واقع تاد بولی و همکارانش در هیأت مدیره چلسی باور دارند مارسکا هم مثل بقیه کسانی که با گواردیولا کار کرده‌اند، موفق باشند.اما چه مربی‌های دیگری از مکتب پپ فارغ‌التحصیل شده‌اند؟

 
ژاوی
مربی در حال جدایی بارسلونا چهار سال فوق‌العاده موفق برای گواردیولا بازی کرد. وقتی گواردیولا در سال ۲۰۰۸ مربی بارسلونا شد، به ژاوی گفت تیمش بدون او معنایی ندارد. ژاوی گام‌های اول مربیگری را در قطر برداشت و با السد به هفت جام رسید قبل از آنکه در نوامبر ۲۰۲۱ مربی بارسلونا شود و با این تیم به قهرمانی لالیگا و سوپرجام اسپانیا برسد.
 
اریک تن‌هاخ
آینده مربی منچستریونایتد روشن نیست اما نمی‌توان در موفقیت‌های او تردید کرد. او مربیگری را در سال ۲۰۱۲ در گو اهد ایگلز شروع کرد و در همان فصل اول تیم را به بالاترین سطح فوتبال هلند رساند. در سال ۲۰۱۳ به تیم ب بایرن مونیخ رفت و مدتی را با مربی تیم اول باشگاه، گواردیولا گذراند. بعد به هلند برگشت و سه قهرمانی لیگ و دو عنوان جام حذفی با آژاکس به دست آورد قبل از آنکه به شیاطین سرخ ملحق شود؛ آنها با او دو جام برده‌اند.
 
میکل آرتتا
رابطه گواردیولا و آرتتا به خیلی سال قبل برمی‌گردد وقتی در بارسلونا با هم ملاقات کردند. در سال ۲۰۱۶، آرتتا به کادر فنی گواردیولا در منچسترسیتی ملحق شد و سه سال آنجا بود. در نهایت جای اونای امری اخراجی از آرسنال را گرفت و همان فصل اول قهرمان جام حذفی شد. در دو فصل بعد هم تیمش پشت‌سر منچسترسیتی در لیگ برتر نایب قهرمان شد.
 
ژابی آلونسو
زمان یادگیری آلونسو از گواردیولا به دوران حضورشان در بایرن مونیخ مربوط می‌شود و نخستین تجربه مربیگری او بهتر از این نمی‌توانست باشد. هافبک سابق لیورپول، بایرلورکوزن را در منطقه سقوط تحویل گرفت و اولین قهرمانی تاریخ لورکوزن را در نخستین فصل مربیگری‌اش به دست آورد به همراه جام حذفی آلمان هر چند در فینال لیگ اروپا برابر آتالانتا شکست خوردند که تنها باخت فصل تیم آلونسو بود.
 
ونسان کمپانی
مربی فعلی برنلی سه فصل موفق کاپیتان منچسترسیتی گواردیولا بود قبل از آنکه مربی-بازیکن اندرلخت شود. دوران مربیگری‌اش در بلژیک درخشان نبود اما برنلی را با ۱۰۱ امتیاز به عنوان قهرمانی چمپیونشیپ رساند. با وجود سقوط ۱۲ ماه بعد، کمپانی یکی از گزینه‌های مربیگری در بایرن مونیخ است.
جستجو
آرشیو تاریخی