عجیب‌ترین قهرمان اروپا قهرمان سکه‌ای

فوتبال همیشه همراه بوده با داستان‌های عجیب و غریبی که به دلیل تعدد آنها گاهی برخی از این داستان‌ها فراموش می‌شود؛ در آستانه شروع مسابقات جام ملت‌های اروپا هر روز یک داستان جالب این مسابقات را در ایران ورزشی بخوانید.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید تیم ملی ایتالیا با وجود ۴ قهرمانی در جام جهانی، تنها یک بار قهرمان جام ملت‌های اروپا شده که آن قهرمانی هم به لطف یک سکه قدیمی است که از جیب داور آلمانی بیرون آمد!
این اتفاق در پنجم ژوئن ۱۹۶۸، یعنی ۵۳ سال پیش در ورزشگاه سن‌پائولو (دیگو آرماندو مارادونای فعلی) شهر ناپل رخ داد، جایی که ایتالیا در نیمه‌نهایی مقابل شوروی به میدان رفته بود؛ آب و هوا در بندر ناپل چندان مساعد نبود و دو تیم به‌شدت محتاط بازی می‌کردند تا در نهایت در پایان وقت‌های قانونی تن به تساوی بدون‌گل دهند. در آن زمان قانون پنالتی وجود نداشت و کورت شنشر، داور آلمانی، جاسینتو فاکتی و آلبرت شترنیوف، کاپیتان‌های دو تیم را به رختکن فراخواند تا برای تعیین برنده سکه بیندازد.
فاکتی، درباره آن بازی می‌گوید: «من و کاپیتان روسی به اتاق رختکن داوران رفتیم. داور یک سکه قدیمی بیرون آورد و من هم خط را انتخاب کردم.»
در نهایت بازی شیر یا خط را فاکتی و یارانش بردند و به فینال راه پیدا کردند. ایتالیا فینال را از یوگسلاوی با ۲ گل برد تا تنها قهرمانی آتزوری در جام ملت‌های اروپا به لطف آن سکه رقم بخورد.
جستجو
آرشیو تاریخی