اتهامات علیه داوری فقط گمانه‌زنی است

خورشیدی: 17 سال سوت زدم، یک مورد مشکوک ندیدم

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار
هفته بیست و نهم مسابقات لیگ برتر در حالی به پایان رسید که در دیدار سپاهان و آلومینیوم اراک اشکان خورشیدی، داور باتجربه کشورمان از دنیای داوری خداحافظی کرد. خورشیدی در گفت‌و‌گو با «ایران ورزشی» در خصوص وداع با داوری می‌گوید: «با توجه به قوانین کمیته داوران کشورمان، داورانی که از مرز ۴۵ سالگی عبور می‌کنند، دیگر نمی‌توانند قضاوت کنند و به این دلیل مجبور شدم که از دنیای داوری خداحافظی کنم. البته این قانون مختص فوتبال ایران است و براساس قانون فیفا داور تا هر زمانی که توان قضاوت داشته باشد، می‌تواند به کار خود ادامه دهد.»
او در ادامه توضیح داد: «همیشه مسائل زیادی در خصوص داوری مطرح می‌شود و من ۱۷ سال در لیگ برتر قضاوت کردم و خوشبختانه در طول قضاوتم با این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود، مواجه نشدم. شاید داوران از نظر مالی شرایط خوبی نداشته باشند و از داشتن حداقل امکانات محروم باشند اما فوتبال برای داوران ایرانی عشق است و داوران به خاطر عشق‌شان این فشارها و هجمه‌ها را تحمل می‌کنند و دوباره وارد زمین می‌شوند. سوت پایان بازی سپاهان و آلومینیوم باعث شد تا اشک بریزم. هیچ زمان فکر نمی‌کردم که جدایی از فوتبال تا این حد سخت باشد. دلم برای مستطیل سبز تنگ می‌شود.»
در این هفته‌های پایانی لیگ برتر انتقادات زیادی به جامعه داوری وارد می‌شود که این داور بازنشسته در این خصوص بیان می‌کند: «ما جامعه داوری سالمی داریم و تمام هجمه‌های وارد شده و اتهامات گوناگون علیه داوران، در حد گمانه‌زنی است. داوران با عشق کار می‌کنند و جامعه داوری فوتبال ایران جامعه سالمی است. البته ممکن است که اشتباهاتی در برخی قضاوت‌ها وجود داشته باشد اما این اشتباهات به هیچ وجه عمدی نیست. بچه‌ها با حداقل امکانات کار می‌کنند. در حالی که امکانات خوبی در اختیار داوران کشورهای دیگر قرار می‌گیرد و آنها هدست و پرچم ویبره‌ای دارند اما داوران ایرانی از این امکانات محروم هستند.»
خورشیدی در خصوص اتهامات علیه داوران می‌گوید: «تا زمانی که فوتبال باشد، این اتهامات وجود دارد. در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص ورود VAR به فوتبال ایران مطرح شد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و امیدوارم که در فصل آینده شاهد حضور کمک داور ویدیویی در فوتبال کشورمان باشیم. VAR تا حد زیادی می‌تواند داوران را از زیر فشار خارج کند. متأسفانه مطبوعات، مربیان و هواداران به هر طریقی داوران را متهم می‌کنند و این رفتار باعث می‌شود تا به داوران فشار وارد شود. استرس و فشار باعث می‌شود تا داور دچار اشتباه و خطا شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی