نقش مبهم کمیته صیانت در پرونده‌های جنجالی

کمیته صیانت، یکی از ارکان فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود که این کمیته هر از چند گاهی نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد. این کمیته مسئول برقراری ارتباط با نهاد قضایی است و رسیدگی به پرونده‌هایی که در کمیته اخلاق و انضباطی رأی‌شان صادر می‌شود و آن آرا قابل اعتراض است را برعهده دارد.
 علاوه بر این، کمیته صیانت نقش پیشگیری از تخلف را برعهده دارد و این سؤال پیش می‌آید که آیا این کمیته وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر؟ در این بین با جست‌و‌جو در اینترنت هم هیچ نام و نشانی از اعضای کمیته صیانت و نقش آن در پرونده‌های جنجالی که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران وجود داشته است، دیده نمی‌شود.
لیگ برتر هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند و به دلیل رقابت نزدیک در صدر و انتهای جدول، جدال تیم‌ها در خارج از زمین به اوج خود رسیده و براساس وظیفه‌ای که کمیته صیانت برعهده دارد، به نظر می‌رسد که این کمیته به هیچ وجه نقش بازدارنده در اتفاقات مختلف ندارد. این درحالی است که شاید حتی اعضای این کمیته از وظایف خود بی‌خبر هستند و اعضا تنها هر از چند گاهی دور هم جمع می‌شوند و حق جلسه می‌گیرند. طبیعی است که در چنین شرایطی تیم‌ها به دنبال برگزاری عادلانه‌تر مسابقات باشند تا حقی از تیمی ضایع نشود. در این بین در هفته‌های پایانی لیگ برتر کارگروهی به نام «کارگروه بررسی و صیانت از هفته‌های پایانی لیگ» تشکیل شده است که نقش آن بررسی دقیق اتفاقات است اما با توجه به تاریخچه این کمیته به نظر می‌رسد که کمیته صیانت در هفته‌های پایانی هم نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند.
جستجو
آرشیو تاریخی